Automobilių eismas Rotušės aikštėje po rekonstrukcijos bus sumažintas iki minimumo | Kas vyksta Kaune

Automobilių eismas Rotušės aikštėje po rekonstrukcijos bus sumažintas iki minimumo

„SOMA Architects“ vizualizacija

Pirmadienio vakarą savivaldybės Didžiojoje salėje saujelei interesantų buvo pristatytas Rotušės aikštės rekonstrukcijos projektas. Pagal sostinės studijos „SOMA Architects“ parengtus, paveldosaugininkų ir kolegų architektų įvertintus projektinius pasiūlymus, reprezentacinė miesto aikštė virstų vieno lygio erdve su konservatyviais mažosios architektūros elementais. Mažesnė reikšmė čia būtų skiriama automobiliams, didesnė – pėstiesiems ir lauko kavinėms.

Paveldosaugos ir architektų sumanymo kompromisas

Kaip viešame susirinkime pristatė savivaldybės Miesto tvarkymo skyriaus vedėjas Aloyzas Pakalniškis, šiuo metu kauniečiams pristatomi aikštės atnaujinimo projektiniai pasiūlymai – pasekmė prieš keletą metų vykusio architektūrinio konkurso, kuriame atrinkti trys laimėtojai. Tiksliau, atviras architektūrinis konkursas vyko 2013 m., o projektų-prizininkų autoriai 2020 m. pakviesti dalyvauti techninio projekto viešajame pirkime.

„Prieš porą metų tęsėme aikštės idėją, pasirašėme projekto parengimo sutartį su „SOMA Architects“. Manome, susirinko solidi architektų, inžinierių, paveldo specialistų komanda. Pačiam užsakovui (savivaldybės administracijai – aut. past.) sukti galvos dėl sprendinių nereikėjo, kadangi tai vienas architektūrinio konkurso laimėtojų, jau įvertintas kompetentingos komisijos. Pasiūlymai negimė iš niekur, tai tam tikras kompromisas tarp architektų idėjos ir teisės aktų, paveldosauginių reikalavimų“, – įvadą pristatymui padarė A. Pakalniškis.

A. Pakalniškis projektinių pasiūlymų pristatyme / D. Biržiečio nuotr.

Rotušės aikštės atnaujinimo viziją rengiančią „SOMA Architects“ komandą sudaro projekto vadovas Kęstutis Mikšys, kultūros paveldo dalies architektė Loreta Janušaitienė, architektai Povilas Dumčius, Lina Bareikytė-Dumčiuvienė ir Donatas Žvirblis.

Atskleidė, kada lankytojams bus atverta rekonstruojama Kauno rotušė

K. Mikšio teigimu, iki pirmadienio pristatymo gauti penki interesantų pasiūlymai ir užklausimai bei Kauno regioninės architektūros tarybos (RAT) atsiliepimas apie projektinius pasiūlymus. Klausimai daugiausia buvo apie tai, kaip kavinės gali plėstis į aikštės centrą, taip pat transporto organizavimą bei galimybę automobiliu pasiekti įvairias vietas, pastatų ir aikštės matomumą.

Kauno RAT posėdis dėl Rotušės aikštės rekonstrukcijos projekto vyko balandžio 12 d., o atsiliepimą projektuotojai gavo praėjusią savaitę. Kai kurie punktai, anot K. Mikšio, buvo detalizuoti projekte, į kitus klausimus autoriai kolegoms žada atsakyti raštu.

Naikinamas tranzitinis eismas

Kaip savivaldybėje pristatė L. Bareikytė-Dumčiuvienė, projektuotai bendradarbiauja su Loreta ir Kęstučiu iš UAB „Rusnė“. Atlikti istoriniai, urbanistiniai aikštės tyrimai, išgirsti Kultūros paveldo departamento (KPD) ir Kauno RAT komentarai, patikslintos Rotušės aikštės vertingosios savybės.

Trumpai tariant, vertingos yra rotušės pastato prieigos, XV-XVI a. vaško lydymo krosnis, gatvių grindinys ir trasos, tašyti borteliai, apsodinimas lapuočiais medžiais, reprezentacinė aikštės funkcija, Maironio paminklas ir jo prieigos. Projektuotojai užklausė KPD, ar būtina išsaugoti prie rotušės pastato esantį grindinį – kol kas parengti du pasiūlymai su šia zona ir be jos.

„Rengdami eismo schemą rėmėmės Kauno darnaus judumo planu, pagal kurį Senamiestis taps mažai taršia zona. Aikštėje panaikinamas apvažiavimas ir automobilių parkavimas perimetru. Paliekamas netranzitinis eismas A. Jakšto gatve, skirta gyventojams ir tam tikras Senamiesčio vietas norintiems pasiekti žmonėms. Specialusis transportas leidžiamas ten, kur būtina“, – dėstė L. Bareikytė-Dumčiuvienė.

Kaunui parengtame plane – automobilių mažinimas, šimtai kilometrų dviračių takų ir viešojo transporto perversmas

Vakarinis kraštas veiktų kaip įvažiavimas į aikštę automobiliais. Iš esmės parkavimo Rotušės aikštėje atsisakoma, ketinama įrengti tik kelias išlaipinimo vietas už pastato, tuo metu dviračiams numatyta virš 60 vietų. Tiesa, planuojamos dangos atlaikys specialiojo transporto apkrovas visoje aikštėje.

Projektuotojų brėžiama eismo schema / „SOMA Architects“ vizualizacija

„Rotušės aikštę matome kaip Laisvės alėją. Bus išduodami specialūs leidimai kavinių, aikštėje veikiančių paslaugų teikėjų įvažiavimui ir aptarnavimui. Šiuo metu jau apribotas eismas dviem aikštės perimetro kraštinėmis. Planuojama daugiau automobilių vietų sukurti Kauno pilies aikštelėje, čia ketinama statyti požeminį parkingą – ten palikus automobilį, kelis šimtus metrų iki Rotušės aikštės galima paeiti“, – numatomą eismo tvarką komentavo ir alternatyvų parkavimo sprendimą siūlė savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius.

Tašytus akmenis derins su granitu

Įžvalgomis pasidalijo eiliniu Kauno gyventoju prisistatęs vyras: „Stebėjau, kaip klojamos dangos Kaune. Mano požiūriu, nėra daroma estetiškai. Sporto gatvėj kreivos linijos, Laisvės alėjos kraštinė dalis bent man baisi. Mačiau, kaip atrodo didelės aikštės internete. Pastebėjau, jeigu aikštė didelė, ji neklojama betoninėmis trinkelėmis. Siūlau Rotušės aikštę kloti iki metro dydžio pilkais granito blokais.“

Pasak kauniečio, į akmenį reikia žiūrėti, kai jis sudrėksta, o apskritai maloniau Lietuvoje būtų turėti daugiau šviesių pastatų ir šviesių grindinių. Vyrui įgriso juodi stikliniai fasadai ir rūdinti apdailos elementai – esą tokia yra naujos architektūros tendencija mūsų šalyje.

Šis kaunietis virtualiai pakeliavęs po didmiesčius ir susipažinęs su dangos sprendiniais / D. Biržiečio nuotr.

L. Bareikytė-Dumčiuvienė kontrargumentavo – projektuotojai siekia, kad aikštė atrodytų tarsi akmeninė, tauri. Todėl numatoma naudoti taurų akmenį – granitą, kurio spalva bus artima tašytų akmenų grindiniui: rausvų, pilkų atspalvių.

„Siekis – vientisas aikštės paviršius nuo fasado iki fasado, primenantis LDK grindinį. Gatvių trasose išlieka autentiški tašyti akmenys, šiaurės vakarinėje aikštelėje prie kunigų seminarijos – rieduliai, pagrindinis plotas – spalviškai ir toniškai tašytiems akmenims artimos granito plokštės. Lauko kavinėms – balti skėčiai, jokių terasų pagrindų, dirbtinės žolės, staliukai turėtų būti statomi tiesiai ant grindinio“, – dangos sprendimus aiškino architektė.

Kaip nurodoma projektiniuose pasiūlymuose, Rotušės aikštėje esančiose gatvių trasose planuojama išsaugoti esamus autentiškus tašytus akmenis, lyginti juos pjaustant nenumatoma.

Kryžminė ugnis nupjautų akmenų kvadrate: lygina su Lukašenkos režimu ir Čiurlionio niokojimu

Anot K. Mikšio, projektuotojai sureagavo į dalį Kauno RAT pastebėjimų, pakeistas šviestuvų tipas. Kažko labai pikto ir neįveikiamo, architekto žodžiais, Tarybos išvadose nebuvo, o projekto niuansai esą dar gali keistis, bet esminiai sprendiniai – ne.

„Gavome kritikos dėl fontano prie Jėzuitų bažnyčios. Vieniems jis patiko, kiti sukritikavo. Mes jį norėtume palikti, estetiškai jis skirsis nuo grindininio Vienybės aikštės fontano – turės fontano ribą formuojančią įdubą, kurią galima išleisti ir pritaikyti renginiams. <...> Taryba siūlė drąsiau kirsti medžius, bet mes, atvirkščiai, linkę kuo daugiau saugoti“, – Kauno RAT pastabas komentavo L. Janušaitienė.

Prie mikrofono – architektė L. Janušaitienė / D. Biržiečio nuotr.

„Bala priešais Jėzuitų bažnyčią“

Pagrindiniu projekto kritikos akcentu fontaną vakar socialiniame tinkle pasirinko žinomas Kauno architektas opozicionierius Audrys Karalius, nepagailėjęs daugiau aštrių žodžių ir projekto svarstymą Kauno RAT pateikęs kaip išskirtinį blogąja prasme.

„Laukia kapitalinės rekonstrukcijos impotentystės prOjektas. Maksimaliai beviltiškas ir prastas. Koks tik gali būti. <...> Įdomu tai, kad prOjektas jau buvo pristatytas kauniečiams 2020 lapkritį ir patyrė jūrą priekaištų dėl absoliutaus neprofesionalumo. Beje, šį balandį, 12 dieną, Rotušės aikštės kapremonto prOjektas gąsdino Kauno regioninę architektūros tarybą ir buvo išmestas, nurodant viską perdaryti iš naujo ir dar kartą prisistatyti į Archtarybą (labai retas atvejis)“, – savo „Facebook“ paskyroje rašė A. Karalius.

Kauno RAT balandžio 12-osios posėdžio išvadose teigiama, kad „naujai patvirtintos vertingosios savybės, kurių stengtasi paraidžiui laikytis, pasikeitusi projektavimo užduotis nukreipė projektuotojų dėmesį nuo aiškios aikštės vizijos į atskirų klausimų sprendimą“. Anot Tarybos, itin svarbu tinkamai parinkti dangos medžiagas, kurios nulems projekto sėkmę. Tam reikia išlaikyti natūralaus akmens margumą, vengti vienspalvio sprendimo, todėl granitą derėtų pirkti iš skirtingų laužyklų.

Taryba taip pat pasigedo unikalių individualių aikštės elementų, mažosios architektūros statinių, projektavimo užduotyje – aikštės įveiklinimo programos, techninių reikalavimų renginių įrangai.

Ypač nedviprasmiškai Kauno RAT pasisakė apie tašytų akmenų pjaustymo sprendimą: „Kategoriškai negalima pjaustyti istorinio akmens, kaip tai padaryta Vilniaus gatvėje, nes tai yra istorinio paveldo naikinimas. Siūlome apsvarstyti kitus kelius, pvz. šaligatvius kloti ta pačia danga, kaip ir aikštės, akmenis paliekant kitoms vietoms, nereikalaujančioms ypatingo lygumo.“

Į pirmadienio pristatymą interesantų susirinko tik vienas kitas / D. Biržiečio nuotr.

Su visa Kauno RAT išvada dėl Rotušės aikštės kapitalinio remonto projekto galite susipažinti čia. Išsamius „SOMA Architects“ projektinius pasiūlymus rasite čia.

„Kas vyksta Kaune“ žiniomis, savivaldybė šiemet norėtų turėti parengtą techninį rekonstrukcijos projektą, tokiu atveju rangos darbai galėtų prasidėti kitais metais.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA