Greičio viršijimas Lietuvos keliuose – opi problema. Vieni vairuotojai tai daro sąmoningai, kiti praradę koncentraciją ar laiko nuovoką, tačiau nelaimingų atsitikimų statistika iškalbinga – net ir saugiausia vieta automobilyje gali neapsaugoti eismo dalyvių. Ekspertai ir pareigūnai sutaria, kad būtent saugaus važiavimo greičio nepasirinkimas yra pagrindinė kelių eismo įvykių, galinčių pasibaigti mirtimi, priežastis.
2020 metais Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) tyrėjų komanda ištyrė 149 eismo įvykius, iš kurių net 58 baigėsi liūdnai dėl viršyto leistino arba nepasirinkto saugaus greičio.
„Greitis – dažniausiai pasikartojanti eismo įvykių ir jų pasekmių priežastis. Ypač šiltuoju metų sezonu, kai eismo intensyvumas sumažėja, vairuotojų negąsdina slidi kelio danga, sukibimas su keliu yra ypač geras, tad neretam akceleratoriaus pedalą norisi paspausti drąsiau“, – pažymi LTSA tyrėjų komanda.
Kokią įtaką greitis turi vairavimui?
LTSA ekspertų teigimu, įsibėgėjantis automobilis kaupia vis didesnę kinetinę energiją. Pavyzdžiui, jei greitis nuo 50 km/val. padidinamas dvigubai, sukaupta kinetinė energija padidės keturis kartus, o tai reiškia, kad smūgis į kliūtį bus keturis kartus stipresnis.
Važiuojant didesniu greičiu taip pat ilgėja stabdymo kelias ir laikas, didėja rizika nesuvaldyti automobilio, sumažėja automobilio ratų sukibimas su kelio danga, sunaudojama daugiau degalų.
Kaip pažymi Lietuvos teismo ekspertizės centro Techninių ekspertizių skyriaus vyriausiasis ekspertas Henrikas Vaitiekūnas, smūgių padarinius galima sumažinti tinkamai organizuojant eismą, mažinant skirtingų rūšių eismo dalyvių susikirtimo taškus, tačiau visais atvejais mažesnis važiavimo greitis lemia mažesnes technines arba fizines eismo įvykio pasekmes.
Daugiau šia tema
Pavojingiausia vieta automobilyje
H. Vaitiekūnas atkreipia dėmesį ir į tai, kad tam tikros automobilio vietos eismo įvykio atveju yra saugesnės. Vis dėlto, greitį viršijantis vairuotojas pasekmes gali padvigubinti suveikus žmogiškam savisaugos instinktui.
„Saugiausia vieta yra ta, kuri yra toliausiai nuo tiesioginio smūgio į automobilį vietos, o pavojingiausia – ta, kuri yra arčiausiai tiesioginio smūgio į automobilį vietos“, – įvardija Lietuvos teismo ekspertizės centro specialistas.
Specialistai vienbalsiai sutaria, kad saugiausia vieta automobilyje keleiviui – galinėje sėdynėje už vairuotojo, kadangi vairuotojas kritiniu atveju vairą suks į kairę pusę, kad save apsaugotų nuo tiesioginio smūgio.
Kaip išvengti smūgio?
Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) specialistai vairuotojams primena pagrindines Kelių eismo taisyklės (KET), kurios gali padėti išvengti skaudžių pasekmių.
Pirmiausia, rekomenduojama, kad atstumas iki priekyje važiuojančios transporto priemonės būtų ne mažesnis kaip per dvi sekundes nuvažiuojamas atstumas arba ne mažesnis kaip pusė spidometro rodmens, paversto metrais. Pavyzdžiui, kai greitis 70 km/val., atstumas turėtų būti bent 35 m.
Pasirinkdamas važiavimo greitį, vairuotojas privalo atsižvelgti į vietovės reljefą, kelio ir transporto priemonės būklę ir krovinį, meteorologines sąlygas, eismo intensyvumą, kad galėtų sumažinti greitį ar net visiškai sustabdyti transporto priemonę iki bet kurios iš anksto numatomos kliūties.
„Vairuotojui svarbu: būti dėmesingam, atidžiam ir neskubėti. Taip pat susikoncentruoti tik į tai, ką tuo metu daro – į vairavimą. Stebėti eismo aplinką, matyti, kas vyksta aplinkui, neužsiimti pašaliniais darbais, tarkime, nesinaudoti mobiliojo ryšio priemonėmis, nedalyvauti per daug intensyviuose pokalbiuose su keleiviais. Vairuotojas turėtų prognozuoti, numatyti ne tik savo veiksmus, bet ir kitų eisme dalyvaujančiųjų elgesį“, – aiškina LKPT viršininkas Vytautas Grašys.
Neskubėk ir būsi pirmas
Leistinas greitis yra KET reglamentuotas greitis, taikomas visiems ir visada. Saugų greitį apibrėžia vairuotojo įgūdžiai, automobilio techninė būklė ir eismo sąlygos. Esant lietui, slidžiai kelio dangai ar labai intensyviam eismui saugus greitis turėtų būti gerokai mažesnis nei leistinas.
LTSA Priežiūros departamento Tyrėjų komandos specialistas Mindaugas Rozenbergas atkreipia dėmesį, kad dažniausiai leistiną greitį vairuotojai viršija tuomet, kai nori kuo greičiau pasiekti kelionės tikslą. Tačiau svarbiau yra ne kuo greičiau nuvažiuoti, o pasirinkti aukštą vidutinį kelionės greitį.
„Norint pasiekti aukštą vidutinį greitį, nebūtina viršyti leistino ar saugaus greičio. Užtenka tinkamai prognozuoti eismo situaciją ir pagal ją koreguoti savo elgesį. Jei matote, kad dega raudonas šviesoforo signalas, atleiskite akceleratorių iš anksto ir galbūt žalias signalas įsijungs dar visiškai nesustojus. Taip ne tik sumažinsite degalų sąnaudas, bet ir kelionės tikslą pasieksite greičiau nei tas vairuotojas, kuris viršijo greitį, o vėliau turėjo staigiai stabdyti prie šviesoforo“, – LTSA internetiniame puslapyje pažymi specialistas.
Tuo metu LKPT viršininkas V. Grašys nuolat skubantiems vairuotojams pataria skirti laiko ir teisingai susiplanuoti kelionę be greičio viršijimo.
„Vairuotojas turi įsivertinti, kokiu keliu vyks ir kiek laiko truks kelionė, kiek kartų reikės sustoti, kokios bus oro sąlygos ir tada nuspręsti, kada tiksliai reikia išvykti iš namų. Jei tai ilgesnė kelionė, daiktus reikia susikrauti iki išvykimo laiko. Dar iš vakaro reikia pasirūpinti degalais, kad nereiktų nenumatytai sustoti ir gaišti laiko, o paskui skubėti“, – patarimais dalijasi V. Grašys.
Jis ragina nepamiršti įvertinti ir transporto priemonės techninę būklę bei galimas spūstis: „Jei kelionė mieste, reikia įsivertinti susidarančius kamščius. Kartais pravartu išvykti kiek anksčiau prieš masinį žmonių judėjimą į darbą ar iš jo. Lygiai taip pat reikia planuoti kelionę atgal. Jeigu jau atsitiko taip, kad matote jog vėluosite, nerizikuokite savo ir kitų gyvybėmis, susitaikykite, kad laiku nebūsite. Jei jūsų laukia, įspėkite ir vairuokite laikydamiesi KET.“
—
Eismo įvykių, kuriuose nukenčia žmonės, pagrindinės priežastys nesikeičia metai po metų. LKPT pateiktais 2022-ųjų sausio-gegužės duomenimis, net 51 proc. autoavarijų, kuriose žuvo žmonės, kilo dėl saugaus važiavimo greičio nepasirinkimo ar leistino greičio viršijimo.