Birželio 2 d. greitaeigis laivas „Raketa“ pradėjo reguliarių reisų Nemunu sezoną. Prieš trejus metus restauruota istorinė vandens transporto priemonė ketvirtadienio rytą iš Kauno keleivinės prieplaukos leidosi į Nidą. Kol savininkai skaičiuoja parduotus bilietus ir laukia intensyvios vasaros, Kuršių mariose jau plūduriuoja antras raketos tipo laivas, tačiau naujo maršruto teks palaukti.
Kainas tvirtino su viltimi
Kaip „Kas vyksta Kaune“ nurodė laivą prikėlusios ir keliones organizuojančios VšĮ „Vandens kelias“ vadovas Nerijus Šilgalis, bilietų kaina šiemet mažesnė nei buvo pernai. Įstaiga iš rėmėjų gavo pagalbos, kuri leido bilietų nebranginti, bet tai esą daryta su didele viltimi, kad naftos kaina nekils.
„Degalų kainų svyravimus prognozuoti sudėtinga, o sprendimą dėl bilietų turime priimti iškart visam sezonui. Spręsdami tikėjomės ir vis dar tikimės, kad naftos indeksas kris. „Raketa“ suremontuota, paruošta laivybai dar pernai, mat laukėme neprognozuojamo sezono, kabojo karo šešėlis. Keliaujančiųjų lūkesčius ir norus nelengva atspėti, todėl nusprendęsta ieškoti vidinių resursų ir nebranginti bilietų“, – aiškino pašnekovas.
Pasak N. Šilgalio, atpigo ketvirtadienio ir penktadienio kelionės Nida-Kaunas bilietai – jie visą sezoną kainuos 29 eurus. Tomis pačiomis dienomis atgalinis plaukimas senjorams kainuoja 19 eurų. 5-12 metų amžiaus vaikai plaukia už 29 eurus, o iki 4-erių – nemokamai.
Pigiausi bilietai į Nidą šiuo metu kainuoja 39 eurus, bet po Joninių kaina kils iki 49 eurų. Verta paminėti, kad norint sėdėti prie lango, teks atseikėti 10 eurų daugiau. Atskirą bilietą taip pat reikia pirkti virš 10 kg sveriančiam bagažui ar dviračiui.
Tik bilietai neišlaikytų
Apie 40 proc. iki rugsėjo suplanuotų plaukimų bilietų, „Vandens kelio“ vadovo duomenimis, jau yra parduoti, itin didelis susidomėjimas buvo paleidus prekybą gegužės pirmoje pusėje. Bilietų pardavimas koreliuoja su oru, kai už lango niūru, smarkiai apstoja, tačiau pašvietus saulei, situacija keičiasi kardinaliai.
Nemažai yra užsakomųjų reisų, kai išnuomojamas visas laivas. N. Šilgalis neslėpė – jeigu ne šie užsakymai, vien iš reguliarių plaukimų „Raketos“ nebūtų įmanoma išlaikyti. Tuo metu jokių pažadų, juolab garantijų ar veiksmų dėl maršruto subsidijavimo iš savivaldybių, valstybinių institucijų „Vandens kelias“.
„Kas vyksta Kaune“ primena, kad itin šviesias ateities vizijas prieš trejus metus nuleidžiant laivą piešė Neringos meras Darius Jasaitis. Atvykęs į ceremoniją, jis pareiškė, kad Neringa stipriai suinteresuota skatinti atvykimą ne automobiliais, o visi keleiviniai vandens maršrutai turėtų dotuojami. Prisidėti prie reisų organizavimo tuomet žadėjo tiek Kauno, tiek Neringos savivaldybės, tačiau matyti, kad šis bendradarbiavimas tarp valdžios ir verslininkų nebuvo tvarus.
Antro maršruto teks palaukti
N. Šilgalis atskleidė, kad antras raketos tipo laivas „Vasara“, kuris kursuotų Klaipėda-Nida-Klaipėda, jau įkeltas į vandenį ir paruoštas kelionėms. Tiesiog karo akivaizdoje suabejota turizmo intensyvumu mūsų krašte. Tokio maršruto organizavimo kaštai, anot pašnekovo, yra milžiniški, tad jo negalima paleisti ir tą sezoną neplaukti, reikia užtikrintumo, kad keleivių bus.
„Laivo paruošimas ir nuleidimas – tik viena sudedamoji dalis. Kainuoja uostų nuomos sutartys, kapitonų atlyginimai. Šiam maršrutui turėjome išankstinių užklausų, bet netoli mūsų prasidėjus dideliam kariniam konfliktui, nuotaikos smarkiai pasikeitė ir atostogos žmonėms neberūpėjo. Šiemet laivą išbandysime, atliksime visus namų darbus, kad kitais metais galėtume kuo geriau numatyti vasaros eigą“, – dėstė „Vandens kelio“ vadovas.
Kartu su „Raketa“ naujus savininkus radusi „Vasara“ – taip pat greitaeigė transporto priemonė, pakylanti ant povandeninių sparnų. Vienintelis skirtumas – šis laivas neturi lauko denio.
Nemunas laivybai paruoštas
Vidaus vandens kelių direkcija (VVKD) gegužės pirmoje pusėje paskelbė, kad laivybai jau paruoštas Nemunas nuo Kauno iki Atmatos žiočių bei Kuršių marios. Bunų Nemune vietos, laivakeliai, jų gylis, uostai, prieplaukos, degalų pasipildymo vietos, tiltai pažymėti šiemet pristatytame navigacijos elektroniniame žemėlapyje.
Dar viena naujovė, kuri turėtų palengvinti laivybą Nemune – keturiose vietose įrengtos 10 t talpos degalų stotelės ant vandens. VVKD duomenimis, Lietuvoje valstybinės reikšmės vidaus vandens kelių bendras ilgis yra 877 kilometrai, iš jų 450 2022-ųjų sezoną bus naudojami.
Rekonstruotas laivas „Raketa“ po beveik trijų dešimtmečių pertraukos į vandenį Kaune buvo nuleistas 2019-aisiais, tačiau užtrukus procedūroms reisus į pajūrį atnaujino 2020-ųjų birželį – tuomet dėl itin žemo vandens lygio Nemune kelionės kelias savaites nevyko.