Dažnas keleivis nesusimąsto, kad keliavimas viešuoju transportu gali tapti dar patogesnis, tačiau tam svarbus – kiekvieno iš mūsų indėlis į viešojo transporto kultūros sukūrimą. Pokyčiai viešajame transporte priklauso ne tik nuo čia dirbančių darbuotojų darbo, bet ir nuo kiekvieno keleivio požiūrio ir elgesio viešajame transporte.
Svarbu suprasti, kad netinkamas elgesys turi neigiamą poveikį ne tik keleiviui (pvz., bauda už važiavimą be bilieto), bet ir viešojo transporto sistemos pokyčiams. „Vis dar susiduriame su keleiviais, kurie bilietų važiuodami viešuoju transportu nežymi. Neretai tai – moksleiviai.
Tikriausiai keleiviai nesusimąsto, kad bilietų žymėjimas yra svarbus jiems patiems ir visi viešojo transporto pokyčiai vykdomi atsižvelgiant į keleivių srautus“, – teigė UAB „Kauno autobusai“ projektų vadovas Mindaugas Tarasevičius.
Bilietų žymėjimas
Pasak pašnekovo, UAB „Kauno autobusai“ turi galimybę rinkti įvairią statistinę informaciją apie pažymėtų bilietų skaičių skirtinguose maršrutuose kiekvieną dieną naudojantis e-bilieto kortele ar „Žiogas“ programėle. Statistinių duomenų analizė yra svarbi siekiant įgyvendinti esminius pokyčius maršrutų organizavime tam, kad būtų užtikrinta paslaugos kokybė, o keleivių poreikiai patenkinti.
Žymėdamas bilietą, keleivis prisideda prie duomenų tikslumo, todėl pritaikyti kelionės maršrutą ar laiko grafiką galima atsižvelgiant į realius keleivių keliavimo ypatumus.
Jei keleivių srautai dideli, maršruto apimtis gali būti didinama: mažinami laiko intervalai tarp reisų, išleidžiami didesni, daugiau keleivių talpinantys autobusai, įvedami greitųjų autobusų maršrutai.
Jei keleivių srautai maži – vieni maršrutai gali būti retinami praplečiant kitus – labiau reikalingus, populiaresnius.
Labai svarbu nepamiršti žymėti bilieto kiekvieną kartą įlipus į viešojo transporto priemonę. Žymėti bilietą reikia net ir tada, kai jau turite sukaupę mėnesinį bilietą ar keičiate maršruto kryptį per 30 min – nepamirškite, pinigai už kelionę nebus nuskaičiuojami. Taip jūs tiesiog prisidėsite prie visiems keleiviams palankesnio maršrutų planavimo.
Galima teigti, kad bilietų žymėjimas – nauda keleiviams, nes tai leidžia geriau prisitaikyti prie jų keliavimo įpročių ir sukurti dar patogesnę viešojo transporto sistemą.
Taip pat svarbu suprasti, kad kiekvieno keleivio pareiga yra atsiskaityti už įsigyjamas prekes ar paslaugas. Ne išimtis ir viešasis transportas.
Nepamirškime, jog viešasis transportas – viešųjų paslaugų dalis, už kurių teikimą moka kiekvienas bendruomenės narys, todėl, jei keleivis bilieto nežymi, už tą bilietą sumokėti tenka likusiai bendruomenės daliai. Dėl šios priežasties svarbu ugdyti keleivių sąžiningumą ir pagarbą vieni kitiems.
„Žymėdami bilietus mes prisidedame prie socialinio atsakingumo bei turime galimybę patys kurti ir keisti viešojo transporto sistemą ir maršrutus pagal savo poreikius “, – svarbiausius privalumus įvardijo M. Tarasevičius
Ne ką mažiau svarbu suprasti ir tai, kad surenkamos pajamos yra svarbus veiksnys įgyvendinant viešojo transporto atnaujinimą. Surinktos pajamos už bilietų žymėjimą turi tiesioginės įtakos viešojo transporto paslaugų kokybei.
Modernios ir greitos transporto priemonės, saugumo sistemos, informacinės priemonės keleiviams, mokymai vairuotojams – visa tai ir dar daugiau, ką galima įsigyti ir tobulinti už iš bilietų surinktas pajamas.
Kuo daugiau keleivių supras atsakingo bilietų žymėjimo svarbą, tuo didesni pokyčiai viešajame transporte gali būti įgyvendinti.
Pagarba keliaujantiems kartu
Bilietų žymėjimas nėra vienintelė pareiga, kurią pamiršta keleiviai, ypač jauniausi. Viešajame transporte prioritetas turi būti teikiamas žmonėms, kurie yra vyresnio amžiaus, nėščiosioms moterims, tėvams su mažamečiais vaikais ir visiems riboto judumo keleiviams.
Esant dideliam keleivių skaičiui ir sėdimų vietų užimtumui, keleiviai galintys stovėti turėtų vietą užleisti to padaryti negalintiems. Tai ypač svarbu keliaujant piko metu, kuomet keleivių srautai yra didžiausi.
„Dirbdamas viešojo transporto srityje ir keliaudamas dažnai naudojuosi ir stebiu viešąjį transportą kitose šalyje. Prieš ketverius metus keliaudamas autobusu Atėnuose buvau nustebęs, kai pamačiau, kad 14-16-os metų paauglys nieko nesakęs maždaug 45-ių metų moteriai palaikė du pilnus pirkinių krepšius, kol ji atsisėdo.
Tada susimąsčiau: o kada mes Lietuvoje viešuoju transportu keliausime atidžiai, kultūringai bei su pagarba šalia esančiam?“, – svarstė M. Tarasevičius.
Pagarba kitiems keleiviams yra dar vienas svarbus veiksnys, lemiantis keleivių požiūrį į viešąjį transportą ir prisidedantis prie viešojo transporto kultūros.
Keliaujant viešuoju transportu nereikėtų pamiršti, kad kartu keliauja daug keleivių su skirtingomis mintimis, išgyvenimais, emocijomis, todėl reikėtų pasistengti išlaikyti pagarbą ir draugišką aplinką kiekvienam iš jų – neklausyti garsiai muzikos, nešūkauti ar kitaip netrikdyti važiuojančių kartu.
Tik sukūrus visiems keleiviams priimtiną atmosferą viešajame transporte, galėsime pritraukti daugiau keleivių, o kartu ir prisidėti prie svarbių pokyčių Kauno viešojo transporto sistemoje.
„Tikimės ir norime, kad keliavimas viešuoju transportu taptų malonia patirtimi visiems keleiviams, todėl visus keleivius raginame esat galimybei apsidairyti, ar autobuse/troleibuse nėra žmogaus, kuriam sėdima vieta palengvintų kelionę viešuoju transportu.
Svarbu suprasti, jog tai gali padėti išvengti nelaimingų atsitikimų. Siekime tapti kultūringais ir tolerantiškais Kauno miesto viešojo transporto keleiviais“, – kalbėjo pašnekovas.