Brangstant maisto produktams, šiemet šventinis Velykų stalas lietuviams kainuos gerokai brangiau – vien kiaušinių kaina, lyginant su praėjusiais metais, yra pakilusi apie 40 proc. Tai bus pirmieji metai nuo pandemijos pradžios, kuomet Velykų laikotarpiu viešojo maitinimo vietoms nebus taikomi apribojimai, todėl ekspertai prognozuoja, kad prekybos tinklams tai reikš mažesnes pajamas, nei ankstesniais metais.
Tokiomis aplinkybėmis stebima paaštrėjusi prekybos tinklų konkurencija, tačiau, nepaisant varžymosi dėl geriausių šventinių pasiūlymų, kainų kilimas vis vien neišvengiamas.
Prekybos tinklų konkurencija paaštrėjo, tačiau kainos vis tiek kilo
Per Velykas kone kiekvienuose namuose galime sutikti kiaušinių marginimo, ridenimo ir bendro laiko su šeima tradicijas. Tačiau ne tik tradicijos, bet ir įprastas pirkinių krepšelis šventiniu laikotarpiu išlieka panašus.
Kaip teigia kainų lyginimo portalo „Pricer.lt“ Maisto krypties vadovas Petras Čepkauskas
Velykų laikotarpiu dažniausi pirkėjų pasirinkimai – mišrainės, silkė įvairiais pavidalais, kepiniai, mėsos patiekalai, pirmosios šviežios daržovės, na ir, aišku, kiaušiniai.
Lyginant šių produktų kainas skirtingose prekybos vietose, šiemet tarp didžiųjų tinklų galime pastebėti daug sutapimų, kuriuos P. Čepkauskas vadina „susikibimu dėl pirkėjų“.
Pavyzdžiui, žvelgdami į pirmąjį šių dienų „Maxima“ ir „Lidl“ kainų leidinių puslapį, galime matyti, kad akcijos taikomos tiems patiems produktams. Abiejų leidinių pirmame puslapyje matomi 4 identiški produktai – Pekino antis, lietuviški trumpavaisiai agurkai, kiaušiniai ir gaivusis gėrimas „Coca Cola“, o jų kainos yra kone tokios pat.
„Kai mažmeninė prekyba maisto produktais vasario ir kovo mėnesiais sumenko, labiausiai konkuruojantys tinklai „nusirašinėja“ arba bando padaryti kiek mažesnes (kainas – „Delfi“), nes susikibo dėl pirkėjų“, – sako jis.
P. Čepkauskas pastebi, kad prekybos tinklų konkurencija prieš Velykas paaštrėjo, tačiau kainos vis tiek kilo, o tai atspindi ir „Pricer.lt“ atlikti tyrimai.
„Labai įdomu, kad šios Velykos pirmos per 3 kovidinius metus be apribojimų viešajam maitinimui ir restoranams. Tai reiškia, kad vietoje 21,2 milijono eurų (2020 metais) ar 39,8 milijono eurų (2021 metais) šiemet maitinimo ir gėrimų teikimo veikla užsiimantys verslai susirinks 90-100 milijonų eurų, ir pasiims tuos pinigus iš maisto prekybos tinklų“, – sako jis.
Tokių brangių Velykų pastaraisiais metais dar nebuvo
Velykos neįsivaizduojamos be kiaušinių – Velykų laikotarpiu būtų sunku rasti žmogų, kurio prekių krepšelyje jų nebūtų. Kalbėdamas apie kiaušinių kainas, P. Čepkauskas pastebi, kad per pastaruosius metus jos pakilo apie 40 proc.
„Jeigu žiūrėtume į pigiausias alternatyvas – baltus kiaušinius – tai šiais metais jie kainuoja 0,89 euro, kai praeitais metais kainavo 0,69 euro. Taigi, tokie kiaušiniai pabrango 29 proc. Bendrai kiaušiniai brango apie 40 proc. Todėl panašu, kad šiais metais pirkėjams mažiau rūpės tvarumas“, – sako P. Čepkauskas, turėdamas omenyje tai, kad geresnėmis sąlygomis laikomų vištų kiaušiniai įprastai kainuoja brangiau.
Įvertinus įprasto šventinio pirkinių krepšelio kainų kaitą, P. Čepkauskas konstatuoja, kad šios Velykos bus brangiausios per paskutinius 5 metus. Iš „Pricer.lt“ stebimų kovo mėnesiui būtiniausių 52 prekių, viso reikšmingai (10 proc. ir daugiau) brangsta 35 prekės, kurios brangs ir toliau.
Labiausiai brangusios prekės – saulėgrąžų aliejus, pigiausi makaronai, grietinė, bulvės, pienas, juoda duona. Lyginant su praėjusiais metais, vištienos kainos padidėjo 26,3 proc., kiaulienos 11,5 proc. Šios savaitės duomenimis, kiaulienos kainų šuolis turėtų būti dar didesnis.
„Dabartinė žaliavinė kaina reiškia, kad kiaulienos gabaliuko kepsniui už 2,99 euro jau nebenusipirksim. Teks mokėti 3,99 euro ar daugiau už kilogramą“, – pažymi jis.
P. Čepkauskas mano, kad likus porai dienų iki Velykų yra vėlu dalintis patarimais, kaip sutaupyti šventiniam pirkinių krepšeliui, todėl šiuo metu būtų geriausia pagalvoti apie tai, kaip susikurti šventę iš mažiau, tačiau įvairesnio maisto.
„Jei praeitą savaitę dar galima buvo nulėkti į Lenkiją, tai dabar lieka tik stebėti paskutinius vietinių tinklų leidinius. Na, ir nepersistengti gaminant, kad nereikėtų išmesti maisto. Geriau mažiau ir įvairesnio maisto, be išmetimų – tai ir būtų pagrindinė taupymo strategija paskutinėmis dienomis“, – pataria jis.
Kiaušinių kainos skiriasi ir daugiau nei dukart: nuo ko tai priklauso?
Kiaušiniai ir majonezas – neatsiejami Velykų krepšelio produktai, tačiau galima pastebėti, kad prekybos lentynose jų kainos gali skirtis ir daugiau nei dvigubai. Kaip teigia „Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė, tvarumas, socialinė atsakomybė ir gyvūnų gerovės klausimai prekybos tinklui yra labai aktualūs, todėl pirkėjams siūlomas platus kiaušinių asortimentas, kuriame yra ir laisvėje, ir ant kraiko auginamų vištų kiaušiniai, o taip pat ir ekologiškų kiaušinių.
„Tokį kiaušinių asortimentą siūlome ne tik prieš Velykas, o ir visus metus. Kiaušinių kaina už 10 vienetų pakuotę vidutiniškai svyruoja nuo 0.99 iki 1.79 euro. Laisvai laikomų vištų kiaušinių 10 vienetų pakuotė kainuoja 2.19 euro, o 8 vienetų ekologiškų kiaušinių pakuotės kaina – 1.75 euro, jiems šiuo metu taikoma nuolaida. Taip pat siūlome ir putpelių kiaušinių – 18 vienetų pakuotė su nuolaida kainuoja 1.39 euro.
Baltus narvuose laikomų vištų kiaušinius šiemet atsivežėme iš Suomijos tiekėjo „Munax“, jų 10 vienetų pakuotė kainuoja 0.89 euro. Šis tiekėjas užtikrina vištų gerovės standartus, o Skandinavijoje jie – itin griežti, todėl paukščiai auginami atsakingesniais būdais, jie gyvena mažomis grupėmis, turi laktas ir lizdus perėjimui. Be to, pagrindinis vištų lesalas yra Suomijoje auginami grūdai, kuriems nenaudojamas glifosatas, limituojami kiti grūdų kultivavimui naudojami cheminiai preparatai“, – teigia L. Skersytė.
Ji pastebi, kad pirkėjai vis daugiau skiria dėmesio tvariam asortimentui. Todėl didžiausi prekybos tinklai pastaraisiais metais savo gaminiuose pradėjo naudoti tik ant kraiko laikomų vištų kiaušinius, o dalis tinklų kalba ir apie narvuose laikomų vištų kiaušinių išėmimą iš prekybos. Panašu, kad greičiausiai tokie kiaušiniai dings iš „Lidl“ lentynų.
„Esame įsipareigoję iki 2024 metų pabaigos išimti narvuose laikomų vištų kiaušinius iš savo šviežių kiaušinių asortimento, taip pat nebenaudoti narvuose laikomų vištų kiaušinių „Lidl“ privačių prekių ženklų produktų gamyboje nuo 2025 metų pabaigos. Kol bus pasiekti minėti tikslai, ant kraiko ir laisvai laikomų vištų kiaušinių dalis asortimente bus palaipsniui didinama“, – pabrėžia L. Skersytė.
Pirkėjų dėmesio centre – šventiniai gardėsiai, tvarkymosi ir virtuvės priemonės
Šventiniu laikotarpiu pastebimas susidomėjimo tam tikromis prekėmis padidėjimas. Kaip nurodo L. Skersytė, įvairia Velykoms skirta atributika, kiaušinių dažais ir dekoracijomis pradėta prekiauti jau nuo kovo 21 dienos, ir pastebėta, kad pirkėjai šiomis prekėmis susidomėjo jau nuo jų pardavimų pradžios.
„Pastebime, kad prieš artėjančias šventes yra išaugęs susidomėjimas namų tvarkymosi priemonėmis, virtuvės prekėmis – tai rodo, kad žmonės pradeda ruošti namus artėjančioms šventėms. Pirkėjai taip pat linkę įsigyti įvairių išskirtinių, egzotiškų maisto produktų.
Įvairūs saldumynai prieš šventes taip pat yra populiarūs (…) – šokoladiniai kiaušiniai, šokoladiniai kiškiai, įvairiausi saldainiai, sausainiai. Prieš Velykas pirkėjai yra linkę įvairiausius kepinius gaminti ir namuose, todėl asortimente galima rasti specialiai prieš šventes siūlomų įvairiausių dekoracijų saldiems kepiniams, šokoladų kepiniams“, – prekes, kurios sulaukia daugiausiai dėmesio šventiniu laikotarpiu, vardija L. Skersytė.
Daugiau naujienų skaitykite čia.