Vyriausybei svarstant pasiūlymą įvesti privalomą Galimybių pasą, važiuojantiems viešuoju transportu, pasigirdo nemažai abejojančių, ar tokią prievolę bus įmanoma sukontroliuoti. Kaip tai būtų daroma Kaune portalui „Kas vyksta Kaune“ pakomentavo „Kauno autobusų“ atstovai.
„Dėl Galimybių paso kontrolės viešajame transporte reikės labai kūrybiškų sprendimų. Viešuoju transportu važiuoja labai dideli žmonių skaičiai. Įprastą rugsėjo mėnesio darbo dieną mūsų paslaugomis pasinaudoja apie 140 -150 tūkst. kartų, todėl akivaizdu, kad vairuotojai vienareikšmiškai negalės to kontroliuoti“, – teigia bendrovės „Kauno autobusai“ atstovas Karolis Dekeris.
Pasak atstovo, vairuotojų pagrindinis darbas yra saugiai, patogiai ir laiku nuvežti keleivius į jiems reikiamą vietą, o piko metu dideliame autobuse gali būtų per 100 keleivių, kurių 10-20 procentų gali išlipti ir įlipti. Akivaizdu, kad tokį keleivių srautą Kaune papildomai patikrinti dėl Galimybių paso vairuotojai neturės jokių galimybių.
Atkreiptinas dėmesys, kad jei Kauno viešajame transporte, pasibaigus karantinui, vairuotojams leista kontaktuoti su klientais – parduoti keleivio bilietą, tai bent Vilniuje vairuotojai ir toliau važiuoja apjuosti „stop“ juosta, draudžiančia net įlipti per priekines duris. Didėjant sergamumui, tokia priemonė greičiausiai vėl būtų įvesta ir Kaune.
Tad K. Dekeris įsitikinęs, kad keleivių Galimybių paso kontrole galėtų vykdyti kontrolieriai. „Tačiau jau dabar galima spėti, kad kils daug nesusipratimų. Turime labai įvairaus amžiaus klientų. Dalis jų neturi nei kompiuterių, nei išmaniųjų telefonų, nei galimybės išsiimti Galimybių pasą, todėl galima tik įsivaizduoti situaciją, kai kontrolieriams atliekant kontrolę paaiškėtų, kad reikšminga dalis keleivių neturi Galimybių paso su savimi“, – svarsto jis.
K. Dekerio teigimu, tokį pažymėjimą ar pažymą žmonėms reiktų fiziškai išduoti vakcinacijos metu. „Taip kaip ketinama dabar vykdyti šią priemonę, tai būtų labai didelis logistinis uždavinys, kuriam įgyvendinti mums paliekama labai mažai laiko“, – įsitikinęs „Kauno autobusų“ atstovas.
Paklaustas, kaip vertina Ekonomikos ir inovacijų ministrės Aušrinės Armonaitės pareiškimą, kad Galimybių pasas galėtų būti nuskenuojamas automatiškai kartu su keleivio bilietu, K. Dekeris sakė, kad tokia inovacija gali būti svarstoma, bet jai įgyvendinti tikrai reikia žymiai daugiau laiko.
„Turime suprasti, kad didžioji dalis mūsų klientų važiuoja visiškai anonimiškai, mes nekaupiame klientų duomenų, o tokia integracija būtų tikrai labai didelės apimties. Dabar labai sunku įsivertinti, kokia būtų prieiga prie valstybės valdomų duomenų, kiek reiktų įdėti pastangų, kad keleiviai suasmenintų ir leistų susieti jų keliavimo korteles su e-sveikatos duombaze“ , – svarsto K. Dekeris.
Taip pat jis atkreipė dėmesį, kad tokio masto projektas galimai siekiant užtikrinti sergamumo kontrolę, net nebūtų labai efektyvus, nes viešajame miesto transporte beveik nefiksuojami užsikrėtimo atvejai.
„Mes nuolat dezinfekuojame transporto priemones, liečiamus paviršius, keleivių kelionės trunka pakankamai trumpai – iki 10-15 minučių, atsidarant durims, transportas automatiškai vėdinamas. Jei ir reiktų priemonių transporte, tai labiau tarpmiestiniame, kuriuo kelionės trunka ženkliai ilgiau“, – sako bendrovės „Kauno autobusai“ atstovas.
Jei Vyriausybė pritars šiam sprendimui, prievolė turėti Galimybių pasą, vykstantiems viešuoju transportu, atsiras nuo rugsėjo 13 d. Kaip ketvirtadienį LRT laidoje „Dienos tema“ sakė Premjerė Ingrida Šimonytė, žmonėms, kurie nėra persirgę COVID-19 ir negali būti vakcinuoti dėl sveikatos kontraindikacijų, Galimybių paso išdavimas bus užtikrinamas valstybės lėšomis pasidarius COVID-19 testą.