Pirmadienį Lenkijos ir Vokietijos pasienyje įstrigo daugiau nei 500 latvių, skubėjusių grįžti į tėvynę iki kovo 17 d., kaip nurodė Vyriausybė. Deja, lenkai jau buvo uždarę sienas.
Latvijos užsienio reikalų ministerija žadėjo užtikrinti humanitarinį koridorių, tačiau nesugebėjo. Laimei, į pagalbą atėjo Lietuvos valdininkai – jie žada nemokamą keltą, rašo rus.delfi.lv. Du vairuotojai portalui Delfi.lv papasakojo apie Latvijos užsienio reikalų ministerijos bejėgiškumą ir surengtus neramumus pasienyje.
Vidurnaktį iš kovo 16-osios į 17-ąją Latvijos užsienio reikalų ministerija paskelbė, kad jai nepavyksta greitai išspręsti klausimo dėl humanitarinio koridoriaus atidarymo Baltijos šalių gyventojams, esantiems Lenkijos–Vokietijos pasienyje. Užsienio reikalų ministerijos duomenimis, vidurnaktį dėl uždarytos Lenkijos sienos į Latviją negalėjo grįžti 250 automobilių ir maždaug 550 žmonių.
Automobilių keleiviams ir vairuotojams buvo pasiūlyta persėsti į autobusus arba traukinį. Remiantis neseniai pasirodžiusia LETA informacija, „pirmas transporto priemonių konvojus iš Lenkijos kirto sieną antradienį ryte, iš paskos autobusais važiavusius Latvijos ir Estijos piliečius policija palydėjo iki sienos su Latvija. Lietuvos ministras pirmininkas Saulius Skvernelis pranešė, jog iš viso buvo sudaryti keturi konvojai“. Į Lietuvą autobusais išvažiavo 71 žmogus. Traukinio išvykimas buvo atidėtas.
Daug neaiškesnis buvo pasienyje įstrigusių automobilių vairuotojų ir likusių keleivių likimas.
„Latvijos užsienio reikalų ministerijos darbuotoja neišmano Europos žemėlapio? Kaip taip gali būti?“
Aleksejus dirbo asmeniniu vairuotoju Prancūzijos Alpėse. Sužinojęs, kad Lenkija, Vokietija ir Latvija uždaro sienas, nusprendė greitai nutraukti darbo sutartį ir lėkti namo. Sėdęs į automobilį su dviem bičiuliais, Aleksejus spėjo įvažiuoti į Vokietiją iki sienų uždarymo termino – kovo 16 d. 8 val.
Paskui vyrai pamatė Latvijos užsienio reikalų ministerijos atstovybės informaciją: Lenkija uždarė sienas, ir norintieji grįžti namo turi registruotis.
„Žinoma, labai knieti paklausti vieno dalyko, – kalbėjo Aleksejus. – Ar dar egzistuoja Europos Sąjunga? O gal jau numirė? Kodėl sienų uždarymo nebuvo galima sukoordinuoti valstybių narių lygmeniu?“
Tiesa, valdininkai žadėjo, kad vyks derybos dėl organizuotos kolonos sudarymo ir humanitarinio koridoriaus per Lenkiją Baltijos šalių piliečiams.
Latvijos užsienio reikalų ministerijos nurodymu lengvieji automobiliai nuvažiavo prie pasienio praleidimo punkto Frankfurte prie Oderio. „Eilėje pralaukėme kokias penkias valandas, užvažiavome ant tilto per upę, ir viskas sustojo, – pasakojo Aleksejus. – O juk mes ant tilto: nei maisto nusipirksi, nei į tualetą nueisi – nieko! Norėdami atkreipti į save dėmesį, nežmoniškų sąlygų išvarginti vairuotojai lietuviai ir latviai užblokavo pasienį ir neleido pravažiuoti net lenkų transporto priemonėms, kurias per sieną praleisdavo. Spręsti susidariusios problemos atvyko Lenkijos specialiųjų pajėgų būrys.“
Aleksejaus teigimu, tada atvažiavo Lietuvos konsulas ir pranešė, kad visi lietuviai bus išvežti. Visgi lietuviai pademonstravo baltišką solidarumą ir pareiškė, jog vieni niekur nevažiuos – tegul gelbėja ir latvius su estais.
„Galiausiai gavome informacinius lapelius, kuriuose buvo nurodyta, kad yra trys būdai patekti į Lietuvą: keltu, traukiniu arba autobusu. Pastaraisiais dviem variantais rekomendavo pasinaudoti visiems automobilių keleiviams.“
Savo keleivius Aleksejus išlaipino netoli traukinio iš Frankfurto prie Oderio į Lietuvą. Iš viso į traukinį įsėdo 650 žmonių. Žadėjo, jog kelionė bus nemokama. Kiti sulipo į reguliarių reisų autobusus, kurių buvo nemažai prisikaupę pasienyje.
Kaip buvo rašoma informaciniame lapelyje, 250 vietų keltas iš Zasnico išplaukia 13 val. Aleksejus sakė, kad Latvijos užsienio reikalų ministerija paragino latvius pirkti bilietus į tris papildomus kelto reisus. „Vienas iš reisų – antradienį – pasakojo Aleksejus. – Bilietus į jį išpirko akimirksniu. Žmonės kalbėjo, kad kaina siekė 300 eurų už vienetą. Likę du reisai išplauks kovo 23 ir 24 d. Man šios datos pasirodė absurdiškos, atsižvelgiant į didžiulį epidemijos tempą. Kita vertus, kol kas Vokietijoje panikos nėra: visi dirba, parduotuvėse niekas nesilaiko jokio rekomenduojamo atstumo.“
Taip pat vyras papasakojo apie savo bendravimą su Latvijos užsienio reikalų ministerijos atstovybės darbuotojais: „Paskambinau nurodytu nepaprastųjų situacijų numeriu ir paklausiau, kaip iš Vokietijos patekti į Latviją. Malonus moteriškas balsas atsakė: „Pasistenkite maršrutą suplanuoti taip, kad nereikėtų važiuoti per Lenkiją!“ Paprašiau paaiškinti, kaip tai padaryti. Darbuotoja atsakė: „Nežinau, į žemėlapį nežiūrėjau.“
Latvijos užsienio reikalų ministerijos darbuotoja neišmano Europos žemėlapio? Kaip taip gali būti? Penktą valandą ryto paskambinau dar kartą, kad pasitikslinčiau informaciją apie keltą, juk bilietų į jį nenusipirksi. Mergina paklausė: „O iš kur jūs žinote apie 11 val. keltą?“ Atsakiau, jog ši informacija paskelbta Latvijos ambasados Lenkijoje „Facebook“ paskyroje. Ji pasakė: „Gerai, tuoj pažiūrėsiu!“
Aleksejus tvirtino, kad antradienį Zasnice kelto laukė maždaug 70 automobilių. „Visi nervinasi, spėlioja, kiek mašinų tilps į keltą ir ar paims keleivius. Keitimasis informacija – akmens amžiaus lygio.“
„Kodėl lenkai važinėja pirmyn atgal, o mums negalima?“
Dar vienas nukentėjusysis Igoris vyko iš Belgijos. Šioje šalyje jis dirbo. „Aš nebūčiau išvykęs, tačiau su manimi drauge atvykę žmonės ėmė nerimauti – namuose liko jų vaikai. Teko grįžti“, – pasakojo Igoris. Jie išvyko sekmadienį. Iš Belgijos į Vokietiją jie atvyko be trukdžių. Lenkijoje jie taip pat užstrigo ant tilto Frankfurte prie Oderio. Visą pirmadienį pralaukę Latvijos užsienio reikalų ministerijos žadėtos informacijos apie konvojų, Igoris ir aplink susibūrę bendraminčiai iš Latvijos ir Lietuvos nusprendė veikti: jie visiems užblokavo įvažiavimą į Lenkiją, praleido tik vilkikus su maistu ir medikamentais.
„Mes piktinomės, kad visą šį laiką lenkai važinėjo į vieną ir į kitą pusę be jokių problemų. Ar jie nemirtingi? Koronavirusas jiems nerūpi? Vakare iš Lenkijos pusės atvyko vaikinai su specialiųjų pajėgų kaukėmis ir savo tilto pusėje išjungė šviesas. Mes pasitraukėme atgal į Vokietijos pusę. Atvyko Lietuvos konsulas ir pasiūlė pagalbą“, – kalbėjo Igoris.
Jis taip pat laukė kelto iš Zasnico į Klaipėdą. Pranešama, kad nors visiems, kuriems nereikia vairuoti automobilio, nurodyta į Lietuvą vykti autobusais ir traukiniu, beveik visi automobiliai yra su keleiviais.
Delfi primena, kad ankstų trečiadienio rytą iš Frankfurto prie Oderio į Kauną atvyko traukinys, atvežęs prie Vokietijos ir Lenkijos sienos įstrigusius lietuvius, baltarusius, ukrainiečius, latvį.
„Traukinys atvyko 5.30 valandą. Viskas pavyko gerai“, – BNS sakė „Lietuvos geležinkelių“ grupės bendrovės „LG keleiviams“ generalinis direktorius Linas Baužys. Traukiniu iš Vokietijos atvyko 61 žmogus, iš jų – 35 Lietuvos piliečiai.
Ketvirtadienio naktį į Lietuvą iš Lenkijos įleistas dar vienas konvojus su dviem mikroautobusais, tarp keleivių buvo Lietuvos piliečių, informavo Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT).
Taip pat per Lietuvą vėlų trečiadienio vakarą lydėti du konvojai su užsienio piliečiais, vienas jų išvyko į Latviją, kitas – į Baltarusiją.
„Apie 00.30 val. į Lietuvą įleisti du mikroautobusai, kuriais vyko 2 lietuviai, 2 latviai ir vienas rusas, turintis leidimą nuolat gyventi Lietuvoje“, – BNS sakė VSAT atstovas Rokas Pukinskas.
Pasak jo, trečiadienį, prieš vidurnaktį į Lietuvą iš Lenkijos taip pat atvyko 25 transporto priemonių konvojus su 49 keleiviais. Iš jų 39 buvo Latvijos piliečiai, likusieji – estai, taip pat vienas britas ir pora olandų. Visi jie palydėti iki Latvijos sienos.
Lietuviai Vokietijos ir Lenkijos pasienyje strigo, kai Lenkija naktį iš šeštadienio į sekmadienį uždarė šalies sienas dėl koronaviruso plitimo. Situaciją paaštrino lenkų sprendimas konvojumi nepraleisti lengvųjų automobilių. Į Lietuvą grįžti norintys šių automobilių vairuotojai, paleidę keleivius, turėjo nuvykti į maždaug už 400 kilometrų esantį Zasnico jūrų uostą. Iš ten po vidurnakčio išplaukė keltas su 99 automobiliais ir 137 keleiviais.
Daugiau naujienų skaitykite čia.