Visai neseniai Seime vyko diskusijos, kurių metu buvo tariamasi, ką daryti su išmaniaisiais telefonais mokyklose. Diskusijoje buvo pažymėta, jog vaikai praleidžia per daug laiko prie telefonų ekranų, kas gali neigiamai paveikti vaiko sveikatą ir psichiką. Siekiant pažaboti besaikį telefonų naudojimą, pasigirdo siūlymai juos uždrausti mokyklose. Tačiau, ką sako kitų šalių patirtis, kur jau įvesti panašūs draudimai?
Telefonai mokykloje: blogosios ir gerosios pusės
Pasak portalo „The Conversation“, per pastaruosius 10 metų pranešimai dėl patyčių internete ryškiai išaugo. Mokslininkai įžvelgia, jog egzistuoja koreliacija tarp patyčių internete ir tradicinių jos apraiškų, kas reiškia, jog išmanieji įrenginiai ne būtinai yra kalti dėl tokio elgesio. Be to, nustatyta, jog dažnai patyčios internete vyksta po pamokų.
Taip pat, vis daugiau mokslinių straipsnių pradėjo aiškintis, kas sieja nesusikaupimą klasėse ir išmaniuosius telefonus. Nors tvirtų išvadų vis dar nėra, manoma, jog įrenginio buvimas dažnai reiškia, kad mokiniai, nepaisant amžiaus grupės, negali susikaupti vienai užduočiai. Pasak vieno tyrimo, nešiojami kompiuteriai, grotuvai ir kiti elektriniai įrenginiai analogiškai, kaip ir išmanieji, gali atsiliepti susikaupimui.
Nepaisant blogųjų savybių, atskleista, kad išmanieji telefonai gali turėti ir teigiamos įtakos: nuo informacijos ieškojimo iki pamokos transliavimo klasiokams, kurie negali joje dalyvauti. Taipogi, Standfordo universitetas įrodė, kad pasitelkdami išmaniąsias technologijas, visos mokyklos gali skatinti studentus plėsti savo žinias ne pamokų metu.
Ką sako kitų patirtis?
Naujojo Pietų Velso savivaldybė po bandymų, kuriais buvo siekiama išsiaiškinti išmaniųjų telefonų keliamą žalą bei naudą, priėjo prie išvados, jog telefonus reikia uždrausti tik pradinėse mokyklose, o vidurinės mokyklos galės nuspręsti pačios ar imtis kokių nors priemonių.
Dar vienas pavyzdys yra Niujorkas, kuris nuo 2006 uždraudė telefonus visose mokyklose, bet 2013 metais draudimas buvo panaikintas. Pasak miesto atstovų, egzistuoja kelios atšaukimo priežastys. Visų pirma, užtikrinti paklusnumą draudimui yra sunku, ypač pertraukų metu. Taip pat, pasak jų, telefonai padeda užkrinti vaikų saugumą, esą jie jaučiasi saugesni, jeigu turi priemonę, kaip susisiekti su savo tėvais.
Taip pat nuspręsta, daugiau savarankiškumo skirti mokytojams: jie patys gali pasirinkti, ką daryti su įrenginiais klasėse. Galiausiai, atstovai mano, kad miesto resursai bus geriau panaudoti investuojant į specialias pamokas, skatinančias telefonus naudoti atsakingai, negu investuoti į priemones, kaip su jais kovoti.
Taigi, išvada kaip ir aiški: telefonų kontrolė mokyklose yra daug diskusijų kelianti tema, tačiau kovoti su šia technologijų amžiui būdinga tendencija gal ir nėra pats geriausias sprendimas. Priešingai, reikia šviesti visus: ir vaikus, ir mokytojus, ir tėvus, jog telefonas gali tapti puikiu įrankiu, jei jis bus naudojamas su nuosaikiai.