Trečiadienio rytą Kauno geležinkelio tunelio vakarinėje pusėje būriavosi grupelė šalmus užsimaukšlinusių kauniečių ir miesto svečių. Prieš uždarant tunelį europinės vėžės tiesimo darbams, čia vienai dienai atverta nemokama ekspozicija, kuri veiks iki ketvirtadienio nakties.
Dar net neįžengus vidun, iš 1862 m. atidaryto tunelio žiočių dvelkteli vėsuma. Keli žodžiai dėl saugumo ir apie 30-ties žmonių – tiek smalsuolių kas 10 minučių trečiadienį bus leidžiami vidun – būrys pajuda į tamsą.
Abstrakčios instaliacijos ir istoriniai faktai
Ši prietema – drobė ant tunelio lubų įvairias formas braižančioms šviesos projekcijoms, kurias garsu iš pradžių pildo traukinio bildesys, tik pats lokomotyvas, visa laimė, taip ir neatrieda. Įpusėjus kelią, kurį įprastai įveikiame per porą minučių, pasitinka 30 ant tunelio sienos projektuojamų fotografijų su trumpais aprašais, pasakojančiais esminius statinio raidos taškus.
Praėjus istorinę instaliacijos dalį – dar viena projekcijų atkarpa, šįkart su elektronine muzika, o priešaky tunelio gale jau ryškėja dienos šviesa. Pasivaikščiojimas 1285 m. ilgio svarbaus strateginio objekto viduriais užtrunka apie 20 minučių, po to kauniečiai dar kelias minutes laukia atgal į geležinkelio stotį parvežančio autobuso.
Eiti savais keliais „išlindus“ iš tunelio neleidžiama – visi turo dalyviai prieš tai vietoje užsiregistruoja, gauna apyrankes ir šalmus, o parodą organizuojančio personalo atsakomybė parvežti žmones į pradinį tašką. Tuoj po įdomios meninės patirties papulti po traukiniu ar painiotis po kojomis čia pat „Rail Baltica“ tiesiantiems darbininkams visai nekokia idėja.
„Kas vyksta Kaune“ tunelyje sutiktas Vytauto Didžiojo universiteto studentas Dima Zlenko iš Kijevo džiaugėsi, kad objektą, kuriuo pasivaikščioti pėsčiomis ir taip neįprasta, nušvietė meninės instaliacijos – dėl to patirtis buvo dar įdomesnė. Vaikinas pasakojo apie ekspoziciją sužinojęs iš socialiniame tinkle „Facebook“ sukurto renginio puslapio. Nors informacija ten pateikta lietuviškai, tai Dimos susidomėjimo nesumažino.
Įspėja nesužvarbti
O minėtame renginio puslapyje „Rail Baltica“ projekto atstovai pateikia daugiau naudingos informacijos kauniečiams, šiandien ketinantiems apžiūrėti nepaprastą ekspoziciją.
Atvykstantiems automobiliais rekomenduojama transporto priemones palikti Kauno geležinkelio stoties automobilių stovėjimo aikštelėse, nes tunelio prieigose to padaryti neįmanoma. Atvažiuojant viešuoju transportu, reikia išlipti Viaduko stotelėje ir visais atvejais palei Tunelio gatvę pakulniuoti iki objekto.
Tunelio pabaigoje Palemono pusėje nuolat kursuojantys autobusai nemokamai veža į Kauno traukinių stotį. Nors oras šiltas, lankantis parodoje rekomenduojama turėti šiltų drabužių – temperatūra tunelyje keliais laipsniais žemesnė nei lauke, čia taip pat tarpais pūsteli smarkesnis skersvėjis.
Renginio pradžia trečiadienį, 10 val., pabaiga – ketvirtadienį, 01.30 val. Lankytojų grupės ir pavieniai interesantai į tunelį įleidžiami kas 10 minučių.
Tokios progos greičiausiai nebebus
Kaip „Lietuvos geležinkelių“ pranešime nurodo bendrovės generalinis direktorius Manta Bartuška, Kauno geležinkelio tunelį kasdien traukinio vagonais kerta per 15 tūkst. keleivių, tačiau vaikščioti po jį draudžiama, nes tai strateginis objektas, saugomas 24 valandas per parą – patekti vidun paprasčiausiai neįmanoma.
„Rengiamos specialios ekskursijos tunelyje yra itin retos, nekalbant apie renginius, kurių apskritai nėra buvę. Todėl naudodamiesi šia traukinių eismo pertrauka, kuri truks visą vasarą, nusprendėme kauniečiams ir miesto svečiams sukurti įsimintiną istorinę pažintį su tuneliu, nes ateityje tokios progos, greičiausia, neturėsime“, – tvirtino M. Bartuška.
Vienu iš miesto simbolių laikomas Kauno geležinkelio tunelis yra įtrauktas į Lietuvos Kultūros vertybių paveldo sąrašą ir per savo 158 gyvavimo metus sukaupė nemenką istoriją. Šiuo metu jis yra ne tik vienas seniausių veikiančių tokių statinių Europoje, bet ir vienintelis iki šiol veikiantis Baltijos šalyse.
Po Aukštųjų Šančių kalva iškastas tunelis pastatytas tarp 1859-1861 m., o priduotas ir pradėtas naudoti 1862 m. Kauno geležinkelio tunelis, yra išskirtinis dar ir tuo, kad jame įrengta natūrali ventiliacija, kai paprastai įrengiamos dirbtinės. Dėl esamo nuolydžio susidarantis skersvėjis išpūsdavo arba ištraukdavo traukinio dūmus.
1944 m. atsitraukdama vokiečių kariuomenė tunelį susprogdino, panaudodama net septynis vagonus sprogmenų. Kadangi tunelis buvo strategiškai svarbus, sovietinė armija jį atstatė.
Stabdomas traukinių eismas
Paskutinį kartą 2009 m. rekonstruotame ir pilnai modernizuotame tunelyje per vasarą bus įrengtas sugretintas europinės ir plačiosios vėžės geležinkelis – tokį techninį sprendimą tunelyje Kaunas turės vienintelis pasaulyje.
Dėl šio patogaus ir reikalingo išskirtinumo teks pakentėti – gegužės 22 d. traukinių eismas geležinkelio tuneliu uždaromas dėl europinės vėžės tiesimo ruože Palemono-Kauno geležinkelio stotis. Tunelį vėl atidaryti planuojama šių metų rugsėjo 1 dieną. Tunelio uždarymo laikotarpiu Vilnius-Kaunas-Vilnius maršruto traukiniai važiuos tik iki Palemono ir į sostinę pajudės iš šios stoties, o tarp Kauno ir Palemono geležinkelio stočių kursuos specialūs nemokami autobusai.
Baigus įgyvendinti „Rail Baltica“ projektą, Kaunas taps svarbiu tarptautiniu logistikos centru, o kelionės tiek vidaus, tiek užsienio maršrutais gerokai paspartės: iš Panevėžio į Kauną kelionė truks 38 min., iš Vilniaus į Kauną – 36 min., Varšuvą pasieksime per nepilnas 5 val., Rygą – per 1,5 val., o Taliną – per 3,5 val.