Kurį laiką viešojoje erdvėje ir įvairiose žiniasklaidos priemonėse kalbama apie sektorinius greičio matuoklius. Svarstoma, ar jie veikia, ar ne, kada veiks, ar bus baudžiami vairuotojai, kurie greitį viršijo nors vienu kilometru ir panašiai. Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) dar kartą sugrįžo prie aktualios temos.
Kaip teigiama LAKD portale išplatintame pranešime, Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose yra sumontuotos 25 greičio palaikymo sistemos – sektoriniai greičio matuokliai, kuriais skaičiuojamas vidutinis transporto priemonių greitis.
Šios sistemos veikimo principas yra paprastas: viena kamera užfiksuoja automobilį ir pravažiavimo pro ją laiką, o kita – tuos pačius duomenis ruožo pabaigoje. Sektorinio greičio sistema pagal atstumą tarp kamerų, ruožo pradžioje ir pabaigoje užfiksuotą laiką apskaičiuoja vidutinį greitį, įskaitant ir greičio pokyčius ruože.
Jeigu užfiksuojamas vidutinio greičio viršijimas, duomenys išsiunčiami į Administracinių nusižengimų registrą, kur suformuojamas pažeidimo protokolas. Kurį laiką pranešimai bus siunčiami tokia pat tvarka, kaip ir užfiksavus greičio viršijimą stacionariu greičio matuokliu. Nuo kitų metų turėtų pradėti veikti automatinė nusižengimų protokolų formavimo sistema, leisianti pagreitinti vairuotojų informavimo procesą.
Jau dabar prieš kiekvieną sektorinio greičio kontrolės ruožą yra pastatyti kelio ženklai, informuojantys apie sektorinius greičio matuoklius ir ruožo, kuriame matuojamas greitis, ilgį (kelio ženklai Nr. 636 „Automatinė eismo kontrolė“ ir Nr. 805 „Galiojimo zona į priekį“).
Šiuo metu atliekama kiekvieno ruožo metrologinė patikra. Atlikus patikrą, viršiję greitį vairuotojai bus baudžiami. Planuojama, kad metrologinė patikra visuose ruožuose bus atlikta iki birželio mėnesio pabaigos – tada sistema ir bus visiškai aktyvuota.
Tačiau LAKD atkreipia dėmesį, kad greičio palaikymo sistemos tikslas nėra bausti, svarbiausia – užtikrinti eismo saugą, skatinti vairuotojus važiuoti leistinu greičiu. Jo viršijimas yra viena iš pagrindinių skaudžių eismo įvykių priežasčių. Preliminariais duomenimis, apie 70 proc. eismo įvykių įvyksta dėl viršyto greičio.
Per penkis šių metų mėnesius užfiksuoti 2 835 918 pažeidimai. Didžiausias viršytas greitis gegužės mėnesį buvo 188 km/val. magistraliniame kelyje A8 Panevėžys–Aristava–Sitkūnai.
Ši sistema ateityje bus naudojama ir kitiems tikslams: papildomai tikrinant, ar transporto priemonė apdrausta, ar atlikta techninė apžiūra, ar sumokėtas kelių naudotojo mokestis ir pan.