Pirmadienis Kaune pradėtas akcija – „Saugios ir šviesios perėjos”. Jos metu net 55-iose pavojingose perėjose miestiečiams 8,5 tūkst. atšvaitų dalino policijos pareigūnai, studentai ir aktyvūs bendruomenės nariai. Prie perėjų iš viso išsirikiavo 110 pareigūnų.
[galerija kiek=”28″]
Kai kuriems kauniečiams didžiulis pareigūnų kiekis gatvėse sukėlė stiprią nuostabą, iškart pulta dalintis informacija internete.
Akcija rengta tose Kauno miesto ir rajono perėjose, kur per pastaruosius penkerius metus įvyko daugiausiai nelaimių. Tarp jų Savanorių, Taikos, Šiaurės, Pramonės, Baltų prospektuose, taip pat atokiau nuo miesto: Karmėlavoje, Garliavoje, Raudondvaryje.
Kauniečiai: neįtikėtina pareigūnų gausa
Vos prasidėjus akcijai – 16:30 val., kauniečiai socialiniuose tinkluose masiškai pradėjo dalintis informacija, kad mieste padaugėjo policijos pareigūnų. Pakitusį vairuotojų elgesį pastebėjo ir akcijoje dalyvaujantys patys pareigūnai bei portalo „Kas vyksta Kaune” žurnalistai. Prie perėjų su policininkais, vairuotojai tvarkingai prilėtindavo greitį ir drausmingai praleisdavo visus pėsčiuosius. Kalbantieji telefonu be laisvų rankų įrangos – pastebėję pareigūnus, netekdavo amo ir vikriu mostu paleisdavo iš rankos telefonus, bandydami vaizduoti tvarkingus vairuotojus.
Kai kurie gyventojai stebėjosi, kad pareigūnų mato net daugiau, nei per Rugsėjo pirmosios šventę.
Kaip informavo Kauno kelių policijos viršininkas Danas Česnauskas, akcijoje dalyvavo 55 policijos pareigūnai ir tiek pat Lietuvos policijos mokyklos kursantų.
Skatina sąmoningumą
Antrus metus asociacijos „Rytojaus Lietuva“ rengtos akcijos tikslas – atkreipti visuomenės dėmesį į keliuose tykančius pavojus ir skatinti vairuotojus bei pėsčiuosius prisiimti atsakomybę už savo ir aplinkinių saugumą.
Asociacijos „Rytojaus Lietuva” valdybos narys Kęstutis Kurlys teigė, kad daug praeivių ir vairuotojų dėmesio patraukė šalia perėjų išdėliotos žvakės, dalis jų – kapinių, tarsi simbolis, kas gali laukti, jei kelyje elgiamasi neatsargiai.
„Žmonės teiravosi, kam žvakės dega, paaiškinome, kad atkreipti dėmesį, jog išėjimas į gatvę turi būti atidus ir jei elgiamasi neatsakingai – gali baigtis katastrofa”, – aiškino K. Kurlys.
Jis džiaugėsi, kad šįmet jau matyti rezultatai, pernai po akcijos prašyta, kad avaringose perėjose degtų šviesos, mat buvo ne visose. „Šįmet jau šviečia visos, džiugu”, – teigė jis. Kartu pašnekovas pastebėjo, kad auga visuomenės sąmoningumas, pilietiškumas, žmonės jau atidžiau elgiasi kelyje.
Anot organizatorių, pasirinktos dažniausiai važiuojamos, mažiausiai apšviestos, daugiausiai aukų turėjusios perėjos. Jose buvo uždegta po 4-6 žvakes, simbolizuojančias tragiškus eismo įvykius keliuose, kuriuose žuvo žmonės.
Prie akcijos prisijungė KTU, VDU, ASU, LSMU studentai, KTU licėjus, Kauno kelių policija, Šaulių sąjunga, aktyvūs bendruomenės nariai. Akcija tuo pačiu metu vyko ir Šiauliuose.
Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, šalies keliuose pernai žuvo 241 žmogus, iš jų net 81 pėsčiasis. Net 955 pėstieji pernai buvo sužeisti. Užfiksuota, kad eismo įvykių daugėja, juose dažniausiai sužalojami keleiviai ir pėstieji.
Pagal neseniai atliktus tyrimus Lietuva kartu su Latvija patenka į sparčiausiai nykstančių pasaulio valstybių trejetuką.
Vairuotojai nepraleidžia
Kauno kelių policijos viršininkas Danas Česnauskas išskyrė kelias pavojingiausias Kauno perėjas: seniau tokios titulą turėjo Taikos prospektas, tačiau įrengus šviesoforus – situacija pasikeitė. „Dabar galima paminėti Kovo 11-osios gatvę, ji viena pavojingesnių, taip pat Taikos ir Baltų prospektus, Baltijos gatvę”, – vardijo D. Česnauskas.
Jo teigimu, šį mėnesį Kauno apskrityje žuvo tik vienas žmogus, vairuotojas, Kaišiadoryse įvykus susidūrimui su traukiniu. Šįmet lapkritį pėsčiųjų žuvusių nebuvo, o pernai lapkritį Kauno apskrityje žuvusiųjų kelyje buvo net 12, tarp jų pusė pėsčiųjų.
„Tokių įvykių priežastys dvi: vairuotojas per greitai važiavo ir nespėjo sustabdyti, o pėsčiajam nėra tokių reikalavimų. Pagal Kelių eismo taisykles, pėsčiasis gali būti ir silpnaregis, ir aklas, ir neblaivus. Einant jis pats turi įsitikinti ar praleidžiamas. Šiandien matome, kad vienas automobilis sustojo ir pėsčiasis iškart bėga, net nežiūri, kad kita eismo juosta atvažiuoja transporto priemonė”, – sakė D. Česnauskas.
Jis akcentavo, kad jei pėsčiųjų perėjoje partrenkia pėsčiąjį – dažniausiai kaltas lieka vairuotojas. „Labai retas atvejis, kad pėsčiasis kaltas, nebent jis išlėkė tiesiai po ratais”, – pažymėjo pašnekovas.
Akcijoje sutikta kaunietė Ernesta pastebėjo, kad vairuotojai nėra linkę praleisti per perėjas: „Tamsoje retai keliauju, tačiau pastebiu, kad vairuotojai nepraleidžia, būna vos ant kojų neužvažiuoja, o kitais kartais gali stovėti kiek nori – nepraleis”, – dėstė gyventoja.
Prie perėjos sutikta Dainavos bendruomenės atstovė Janina Ulinskienė pasakojo daugiausiai pastebinti pažeidimus darant jaunimą: „Vaikai dūksta, pažeidinėja kiek dažniau, duodu jiems pastabas, bet auklėti ir atsargumą įdiegti turi šeima. Beje, Pramonės prospekte pavojingiau eiti per gatvę, nei prie „Rėdos”, kur gyvenu”, – pastebėjimais dalinosi moteris.
Žibėti kaip eglutei
Netoli Kauno kolegijos esančios perėjos Pramonės prospekte dirbusi Kauno apksr. VPK bendruomenės pareigūnė Jovita Juršytė akcentavo, kad prevencinė akcija skirta atkreipti ne tik pėsčiųjų, bet pirmiausiai vairuotojų dėmesį į pėsčiuosius: „Dėl saugumo kelyje reikia stengtis abiems pusėms”, – pažymėjo J. Juršytė.
Kartu Pramonės prospekte budėjęs Lietuvos policijos kursantas Povilas Raila pažymėjo, kad vairuotojai sunkiai pastebi pėsčiuosius tamsoje, ypač be atšvaitų. „Trys automobiliai ką tik pravažiavo ir nepraleido žmonių, nors jie buvo bežengiantys į perėją. Vairuotojams reikia daugiau atidumo ir laikytis saugaus greičio. Pėstieji ne visada matomi, būtinas atšvaitas, reikia apsidairyti, nešokti iškart į kelią”, – perspėjo P. Raila.
J. Juršytė priminė kaip reikia elgtis einant per perėją: pirmiausiai būtina atsitraukti, kad nekliudytų automobilis, tada apsidairyti, įsitikinti, kad visi automobiliai praleidžia ir tik tuomet eiti per gatvę. Atšvaitą privalu nešioti tamsiuoju paros metu ar esant blogam matomumui, jis segamas ant dešinės rankos arba kojos, bet ne ant rankinės, nes nesimato.
„Kiek vienu metu galima turėti atšvaitų? Kuo daugiau, tuo saugiau. Jų skaičius nelimituojamas, galima žibėti kaip kalėdinės eglutės – tai tik padidins jūsų ryškumą ir vairuotojas tikrai pastebės bei turės praleisti”, – aiškino J. Juršytė.
Ragina prie perėjų pabudėti piliečiams
Policijos pareigūnė ragino pilietiškus žmones rytais prie ugdymo įstaigų pabudėti prie perėjų ir pasergėti vaikus, kad saugiau pereitų gatvę. Tokią iniciatyvą jau vykdo dalis Kauno studentų.
Ji informavo, kad šįmet per lapkritį Kauno apskrityje sužeista 12 pėsčiųjų, o pernai vien per pusmetį jų buvo 24.