Prieš daugiau nei mėnesį pradėjusi sklisti informacija, kad gali brangti pieno produktai jau tampa realybe parduotuvių lentynose. Pirkėjai pastebi paskutiniu metu kylančias pieno produktų kainas.
Socialiniame tinkle „Facebook“ savo vaikui nuolat 2 l „Dvaro“ pieną perkanti mama pastebėjo, kad jos perkamas pienas nuo 1,52 euro paskutiniu metu pabrango iki 1,69 euro. Mažmeninės prekybos tinklų atstovai neneigia, kad paskutiniu metu pieno ir pieno produktų kainos stiebiasi į viršų.
Labiau brango sviestas
Prekybos tinklo „Norfa“ atstovas spaudai Darius Ryliškis teigė, kad paskutinis brangimas fiksuotas vakar, lapkričio 16 d. – brango sūreliai „Nykštukas“.
„Pieno ir pieno produktų brangimas prasidėjo spalio viduryje ir kainos keičiasi iki šiol“, – komentavo jis.
Prekybos tinklo atstovas komentavo, kad ne visi pieno produktai brango vienodai, tačiau vidutiniškai – apie 10 proc.
„Mažiausiai brango pats pienas ir varškė, o labiau brango tie produktai, kuriems reikia daugiau pieno, pavyzdžiui, sviestas“, – kalbėjo pašnekovas. Pasak jo, pirkėjai yra jautrūs pieno ir jo produktų kainoms, todėl kylant kainoms šių prekių paklausa mažėja, tačiau kol kas pasakyti kiek, D. Ryliškis negalintis.
Kad pieno produktų kainos šiuo metu kyla patvirtino ir „Iki“ prekybos tinklo atstovė Berta Čaikauskaitė.
„Šiuo metu kai kurių gamintojų pieno produktų kainos yra padidėjusios dėl brangstančio žaliavinio pieno. Mes nuolatos deramės su gamintojais ir ieškome būdų, kaip pirkėjams pasiūlyti kuo geresnę kainą, nes pieno produktų kategorija yra viena esminių Lietuvos gyventojų krepšelyje“, – teigė ji.
Šiemet atlikta prekybos tinklo apklausa rodo, kad net 80 proc. pirkėjų, rinkdamiesi pieną ar jo gaminius, kreipia dėmesį į kainą. Antras pagal svarbą kriterijus – sudėtis ir priedai, ekologiškumui teko trečia vieta, ketvirta – produkto kilmės šaliai.
„Matome, kad kaina yra svarbiausias, tačiau anaiptol ne vienintelis kriterijus renkantis pieno produktus. Tai gali daryti įtaką pasirinkimui, tačiau ne bendrai pieno produktų paklausai – tai populiariausia produktų grupė Lietuvoje, o jų vartojimas kasmet nuosekliai auga“, – komentavo prekybos tinklo atstovė.
Vis dar vyksta derybos dėl kainų
Prekybos tinklo „Rimi“ atstovė spaudai Giedrė Bielsktytė teigė, kad pieno kainos šio prekės ženklo parduotuvėse pradėjo brangti prieš porą savaičių.
„Kainų pokyčiai vyksta palaipsniui, nes vedame intensyvias derybas su tiekėjais, todėl skirtingu laikotarpiu suderame skirtingas kainas – konkurencija rinkoje yra labai didelė, pieno produktai yra kasdieniniame pirkėjų krepšelyje, tad į tokius gamintojų norus žiūrime labai atsargiai. Šiuo metu tokios derybos su pieno gamintojais vis dar vyksta“, – patikino ji.
G. Bielskytė skaičiavo, kad pieno produktų kainos per pastarąsias dvi savaites kilo nuo 8 iki 12 proc. Pasak jos, paskutinį kartą pieno produktų kainos keitėsi pernai metais – mažėjo.
Paklausta apie pirkėjų pasirinkimą pirkti pieną kylant jo kainai, prekybos tinklo atstovė teigė, kad pienas yra kasdieninių produktų krepšelyje ir kylant kainoms pirkėjai ieško pigesnių alternatyvų: „Tad tokiu atveju dažniausiai pastebime išaugusius mūsų privačios etiketės – „Rimi“ pieno pardavimus“.
„Maximos LT“ Korporacinių reikalų departamento direktorius Rosvaldas Gorbačiovas pasakojo, kad apie pieno perdirbėjų ketinimus produkciją parduoti brangiau išgirsta iš jų prieš daugiau nei du mėnesius.
„Reikia pasakyti, kad panašių pranešimų dėl įvairių prekių grupių gauname pakankamai dažnai, bet niekada neskubame su jais sutikti. Su tiekėjais visada deramės ir siekiame susitarti“, – kalbėjo jis.
Pasak R. Gorbačiovo, parduotuvėse „Maxima“ pieno ir pieno produktų kainos pradėjo kilti nuo lapkričio 3 d., o paskutinis pokytis – lapkričio 15 d. Pieno produktai šio prekės ženklo parduotuvėse brango nuo 5 iki 14 proc.
„Vidutiniškai kai kurių pieno perdirbėjų produkcija mūsų parduotuvėse brango apie 9 proc. Pieno produktams kiek pabrangus, žymesnių jų pardavimų pokyčių kol kas nepastebėjome“, – pridėjo prekybos tinklo atstovas.
Produktukainos.lt duomenimis, antrąją šių metų lapkričio savaitę geriamasis pienas (2,5 proc. riebumo) mažmeninės prekybos vietose pabrangęs 2,38 proc., paglyginus su prieš tai buvusia savaitę, metinis pokytis – 6,17 proc.
Prekybos tinklų atstovai teigia, kad pienas ir pieno produktai brangsta dėl žaliavos (pieno – red.) kainos augimo.
„Lidl Lietuva“ atsiųstame komentare apie pieno ir jo produktų kainų pokyčius nurodoma, kad pieno supirkimo kainų augimas palietė ir pieno produktų kainas Lietuvoje, tačiau, prekybos tinklas pastebi, kad ne taip smarkiai, kaip jaučiama Vakarų Europos rinkoje.
Superka penktadaliu brangiau
Žemės ūkio ministerijos skelbiamais paskutiniais duomenimis apie pieno supirkimo kainas nurodoma, kad spalį vidutinė pieno supirkimo kainas buvo 258,8 eur/t.
Per spalio mėnesį supirkimo kaina padidėjo 22,2 proc. Palyginti su pernai metų spaliu – 17,4 proc. (buvo 220,5 eur/t).
Spalį supirkta 2 proc. mažiau pieno (121,5 tūskt. t) nei pernai spalį.
Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto Produktų rinkotyros skyriaus tyrėjas Albertas Gapšys komentavo, kad pieno supirkimo kainos pakankamai nemažai auga, kas turėtų džiuginti ūkininkus.
„Ta kaina, kuri buvo spalį, daugiau mažiau atitinka 2014 m. liepos mėnesio kainas – apie pusę metų praėjus supirkimo kainų pikui, kai jos buvo didžiausios. Todėl parduotuvėse pieno ir pieno produktų kainų kilime nematau nieko baisaus, nes tai susiję su žaliavinio pieno kaina. Apie 10 proc. augimas normalus, bet ne daugiau“, – savo pastebėjimais dalijosi pašnekovas.
A. Gapšys priminė, kad, pavyzdžiui, kuro kainų kritimas turi įtakos žaliavos surinkėjų patiriamiems kaštams, todėl tai taip pat turėtų atsispindėti galutinėje pieno ar jo produktų kainoje.
„Bet yra ir darbo užmokesčio augimas. Per tuos 2,5 metų yra pakankamai didelis augimas. Esu paskaičiavęs, kad nuo 2014 m. rudens iki dabar darbo užmokesčio minimumas išaugo 25 proc., o tokioje apdirbamojoje pramonėje, kaip ir pieno sektorius, atlyginimai yra arčiau minimumo, tai turi įtakos ir darbo užmokestį reikia didinti, todėl kainų kilimui tai gali būti taip pat svarbus veiksnys“, – įžvelgė pašnekovas.
Paklaustas, ko laukti su pieno supirkimų kainomis ateityje, A. Gapšys teigė, kad pasaulinis aukcionas rodo, kad nuo vasaros pieno kaina auga.
„Produktų eksporto kainos yra augančios. Kai auga eksporto produktų kainos, auga ir supirkimo kaina. Kai supirkimo kaina auga, tai yra noras ir vidaus rinkoje produktų kainas kelti.
Be to, mūsų perdirbėjai pamatė, kad sviesto kainos auga Europoje, tai jau jie ir anksčiau norėjo tą daryti, – kalbėjo pašnekovas. – Bet mano nuomonė buvo tokia, kad kelkime visų pirma eksporto kainas, tada kelkime žemdirbiui pirkimo kainas, o vartotojui kainų didinimas turėtų būti antraeilis dalykas ir tik tada, kai priartėsime prie tų kainų, kurios buvo 2014 m. pirmame pusmetyje. O kiek žiūriu, mes jau beveik į tą pusmetį pataikėme“.
Kaip skelbia naujienų agentūra „Elta“, pasak Pienininkų asociacijos „Pieno centras” direktoriaus Egidijaus Simonio, didžiausią įtaką augti lietuviškos pieno žaliavos kainoms turėjo atsigavusios pieno produktų eksporto rinkos, nuo kurių mūsų šalis itin priklauso. Apie 60 proc. visų šalyje pagamintų pieno produktų Lietuva parduoda užsienyje.
„Pieno produktai, Europos Sąjungoje pradėję brangti gegužę, didžiausius augimo tempus demonstravo iki rugsėjo, tačiau spalį ir lapkritį pieno produktų kainos stabilizavosi – augo gana nežymiai arba šiek tiek krito. Tuo tarpu kainos pieno ūkiams visoje ES pradėjo didėti tik rugpjūtį”, – sako E. Simonis.
Daugiau skaitykite čia.