Portalui „Kas vyksta Kaune” neseniai paviešinus prekybos centruose apsiperkančių vartotojų skundus dėl nuolaidų prekėms, kurių atėjus įsigyti iš pat ryto jau nebebūna, susisiekėme su Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnyba.
Ji teigia, kad nesąžiningai besielgiantys prekybos centrai – turi būti nubausti, tam paspartinti reikalingas apgautų pirkėjų aktyvumas.
Nuo pat ryto – tuščios lentynos
Kaip jau rašėme anksčiau, spalio 10 dieną nemažai kauniečių liko nusivylę, kai nuvykę į vieną prekybos centrą „Maxima“ Kaune neberado atpigintų skalbimo miltelių „Ariel”, kurie tądien dalyvavo akcijoje „Dienos prekė“ ir turėjo kainuoti 1 eurą. Pirmi pirkėjai akcijos dieną atskubėjo vos pradėjus prekybos centrui dirbti – 8 valandą ryto, tačiau liko it musę kandę – prekės jau nebuvo, visą dieną lentyna buvo tuščia, o joje padėtas atsiprašymas: „Atsiprašome, bet ši prekė buvo tokia populiari, kad šiuo metu jos nebeturime. Akcija bus kartojama.”
Pirkėjams pasiteiravus, kada bus akcijos prekių, pardavėjos prasitarė, kad jos pačios išsidalino skalbimo miltelius, tai kauniečiams sukėlė įtarimą: „Nejau taip galima elgtis su pirkėjais? Kam skelbti akcijas, jei jos nevyksta?”, – tuomet laiške redakcijai klausė kauniečiai.
„Maxima LT“ korporacinių reikalų departamento direktorius Rosvaldas Gorbačiovas situaciją komentavo teigdamas, kad greitai pritrūko ne tik minėtų skalbimo miltelių, bet ir kitų akcinių prekių – vytintos ispaniškos dešros „Elpozo Fueto“, alyvuogių, išspaudų aliejaus „Golden Oil“. Jis pritarė, kad kai kurie darbuotojai savo padėtimi piktnaudžiavo. „Tokių dalykų netoleruojame ir jau ėmėmės priemonių, kad tokia situacija nesikartotų”, – teigė R. Gorbačiovas.
Prekių gavo nedaug, jas išsidalino pardavėjai
Pasirodžius minėtai publikacijai, redakcija gavo laišką iš prekybos centre dirbančio darbuotojo, jis užfiksavo, kaip akcijos prekes iš ryto perka pardavėjos. Nors to niekas nedraudžia, tačiau didžiausia problema, kad prekių buvo užsakyta mažai ir jos iškart išgraibstytos. Pasak ten dirbančio darbuotojo – pirmadieniui skirtų akcijos prekių buvo gauta vos 80 vienetų, jas pardavėjai išsidalino dar šeštadienį.
„Sandėliuojamos prekės, kurias pirks pirmadienį, buvo išsidalintos jau šeštadienį. Iš viso pirmadieniui buvo paruošta 80 vienetų tų miltelių, juos išsidalino darbuotojai, vien parduotuvės pavaduotoja pati nusipirko gal 20 kilogramų minėtų miltelių“”, – pasakojo kaunietis Tomas (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinomi).
Vyras pasakojo, kad tai ne pirmas atvejis, kai darbuotojai išsidalina gautą nedidelį kiekį prekių, tad patiekti į salę – nėra ką. „Prieš porą savaičių buvo akcija lašišai, žmonės nuo 8 valandos laukė jos, tačiau, pasišaipančiai iš žmogaus, lašiša atvažiavo berods 12 valandą. Irgi apie 50 kilogramų. Dėl to iš sandėlio išvažiavo tik keli kilogramai, nes dalinosi darbuotojai“, – teigė „Maxima“ parduotuvėje dirbantis kaunietis ir pridūrė, kad toks elgesys jam primena Sovietų Sąjungą.
Įtaria prekybos centrų gudrybę
Tomo manymu, akcijos prekybos centruose būna dviejų rūšių: vienos skirtos pirkėjų atviliojimui į prekybos centrą, o kitos – pagrįstos konkrečių prekių kiekiu sandėlyje.
„Tikrai nesakau, kad nėra akcijų, per kurias gali visi nusipirkti kažko pigiai, tačiau situacijos su milteliais, bulvėmis ar minėta lašiša yra rinkodaros triukas – jei atėjai ir neradai, tai nusipirksi kažkokią kitą prekę“, – pasakojo jis ir pridūrė, jog sąžiningiausios akcijos vyksta tada, kai patys darbuotojai kreipiasi į parduotuvės vadovus prašydami sumažinti kainą prekei, kurios atsargų sandėlyje prisikaupė per daug.
Sankcijų sulaukė 4 prekybos tinkai
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Vartotojų konsultavimo, asmenų aptarnavimo ir komunikacijos skyriaus vedėja Giedrė Nenartavičiūtė teigė, kad LR civilinis kodeksas ir LR vartotojų teisių apsaugos įstatymas nustato, kad vartotojams turi būti suteikta tiksli, aiški, teisinga ir visapusiška informacija.
„Nesąžininga komercinė veikla dažniausiai pasireiškia kaip klaidinanti arba agresyvi. Jei komercinis veiklos subjektas teikia komercinį pasiūlymą nurodyta kaina, ir vėliau vartotojams atsisakoma parduoti reklamuotą produktą arba priimti to produkto užsakymą, preziumuojama, kad komercinė veikla yra klaidinanti”, – teigė G. Nenartavičiūtė.
Ji aiškino, kad kilus įtarimui, jog bendrovės veikla gali būti vertintina kaip galimai nesąžininga komercinė veikla, kiekvienu konkrečiu atveju pradedamas tyrimas, kurio metu nustatoma, ar bendrovės veiksmai vertintini kaip vienkartinis atvejis, ar veiksmuose įžvelgtinas sistemingumas bei nesąžiningos veiklos požymiai.
„Už nesąžiningą komercinę veiklą komercinės veiklos subjektams Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba pagal savo kompetenciją gali skirti nuo 289 iki 8688 EUR, o esant atsakomybę sunkinančioms aplinkybėms – iki 34 754 EUR baudą”, – pažymėjo Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovė G. Nenartavičiūtė.
Informuojama, kad šįmet Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba gavo 40 vartotojų skundų dėl galimai nesąžiningos komercinės veiklos bei galimai klaidinančios reklamos, susijusios su nuolaidomis bei akcijomis prekybos centruose.
„Bendrovėms „Maxima LT, UAB“, „Rimi Lietuva“, „Norfa mažmena“ bei „Prisma LT“ skirtos sankcijos dėl vartotojams pateiktos klaidinančios informacijos apie prekių kainas ir joms taikomas nuolaidas”, – sakė specialistė.
Ragina pranešti apie apgaules
Pirkėjams, kurie susidūrė su prekybos centruose su nesąžininga veikla: kainų netikslumais, nerado akcijos prekių ar panašiais atvejais – Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovai ragina kreiptis pirkėjams į Tarnybą ir pateikti skundus. Prašyme reikia nurodyti vartotojui žinomas aplinkybes bei pateikti aplinkybes patvirtinančius įrodymus (pvz.:, prekės nuotraukas, skelbiamos akcijos nuotraukas, pirkimo kvito kopiją ir pan.).
Vartotojui kreipusis į valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą bei pridėjus įrodymus, visuomet pradedamas preliminarus tyrimas, kurio metu yra aiškinamasi, ar bendrovės veikla galimai turi nesąžiningos komercinės veikos požymių.
Jeigu vartotojo nurodytas atvejis yra susijęs ne su vykdomais bendrovės veiksmais, o su skleidžiama galimai klaidinančia reklama, tokius atvejus nagrinėja LR konkurencijos taryba.
Pranešimus apie klaidinančią veiklą prekybos centruose reikia teikti adresu: [email protected] taip pat vartotojai gali kreiptis į Tarnybos apskrities skyrių pagal gyvenamąją vietą.