Ekspertai apie pirmąjį matematikos tarpinį patikrinimą vienuoliktokams: uždaviniai per sudėtingi

delfi.lt / Dalia Plikūnė 2024/03/13 18:37
Asociatyvi / DELFI nuotr.
Asociatyvi / DELFI nuotr.

Nuslūgus pasipiktinimo bangai dėl fizikos, atriedėjo nauja – trečiadienį vienuoliktokai laikė B lygio matematikos tarpinį patikrinimą. Ir moksleiviai, ir mokytojai sako, kad užduotys buvo per sunkios, buvo ir nekorektiškų uždavinių, vienas mokytojų pastebėjo techninę klaidą. Švietimo, mokslo ir sporto ministras Gintautas Jakštas sutinka, kad matematikos B lygio tarpiniai patikrinimai kelia klausimų, ir įpareigojo sukviesti komisiją išvadoms pateikti ir maksimaliam vertinimo objektyvumui užtikrinti.

„Neseniai vykęs skandalas apie fizikos tarpinį egzaminą pasikartoja. Šiandien mokiniai rašė B lygio matematikos tarpinį, tačiau ten tikrai nebuvo bendrasis lygis. Užduotys be galo sunkios, pridėtos temos kurių mes patys nesimokėm ir net nebuvo programoje (kaip pavyzdžiui uždavinys su tangentais). Nors 2 mėnesius skyrėme egzamino pasiruošimui, naudojant Nacionalinės švietimo agentūros (NŠA) egzaminų bandomąsias užduotis ir specialiai skirtas pratybas, uždaviniai niekada nematyti“, – „Delfi“ rašė mokinys.

Kaip ir fizikos egzamino atveju, šoką sukėlė gauti įvertinimai.

„Išeinant iš klasės (nenoriu minėti mokyklos dėl privatumo ir galimai sugadinamo įvaizdžio) Kauno matematikos pastiprintoje mokykloje, turintis A lygio žinias (kurias pasisavinau pirmajame mokslo metų pusmetyje) gavau 10/20 balų. Tačiau tai bene didžiausias balas mano mokykloje. Girdėjau iš 11 skirtingų vaikų, kaip vieni gavo 4/20, kiti 6/20, aukščiausias po manęs girdėtas buvo 8/20“, – rašė jis.

Pasak laiško autoriaus, mokyklos mokytojai pasipiktinę, nesupranta, kodėl taip visi žemai gavo.

„Manau, kad NŠA vėl pasidarbavo prie temų sunkinimo, ir labai aukštai pakeltos naujos rezultatų kartelės. Rytoj pamatysite, kad prie fizikos ir matematikos B lygio masinio neišlaikymo prisijungs ir A lygio egzaminas. Norėjau Jums pranešti iš mūsų mokyklos sklindantį pasipiktinimą mokslo ministerija ir jų tvarka. Jie vėl susimovė“, – rašė mokinys.

Su patikrinimo užduotimis galite susipažinti spustelėję čia.

Mokytojas: kilo mintis, kad gal buvo apskritai sumaišyti A ir B lygių patikrinimai

Nuostabos egzamino sunkumu neslėpė ir matematikos mokytojai. Matematikos mokytojas Šarūnas Vaitkus savo įraše feisbuke klausė: „ar tikrai verta mokytis B lygiu, jeigu 7-8 taškus reikia išsikovoti nagais ir dantimis?“.

„Būtent tokį taškų skaičių girdėjau šiandien daugiausiai kartų, kalbant apie pirmojo matematikos tarpinio patikrinimo rezultatus.(…) Užduotį kūrė turbūt niekada su B lygiu besimokančiais mokiniais nedirbęs autorius, nesiorientuojantis, kokio lygio uždaviniai gali ir yra tose pamokose sprendžiami. Kai kurie mokytojai ir mokiniai svarstė galbūt apskritai buvo sumaišyti A ir B lygių patikrinimai“, – teigė Š. Vaitkus.

Pasak mokytojo, uždaviniai per sudėtingi net, jeigu 45 min apribojimo apskritai nebūtų arba jeigu būtų galima patikrinimo metu naudotis bet kokiomis priemonėmis.

„Radau ir nekorektiškų uždavinių, o dėl to, ar apskritai visi uždaviniai buvo programiniai galima diskutuoti (įvertinti sunku dėl programos abstraktumo, tad jau nutuokiu, kokios pozicijos bus laikomasi)“, – teigė Š. Vaitkus.

Mokytojo vertinimu, uždavinių sąlygos sudarytos taip, kad kuo labiau paslėptų patikrinimo trūkumus.

„Nuogąstavau, kad gali būti nemažai klausimų, į kuriuos atsakyti visai nebūtinos matematikos žinios, t. y. pakaks pasinaudoti skaičiuotuvu, pateikiamais grafikas ir panašiai. Įvyko visiškai priešingai – tokių uždavinių lyginant su pavyzdine užduotimi buvo ne daug. Dėl to nukentėjo mokiniai, turėję nagrinėti jiems neįprastas formuluotes ir uždavinius“, – rašė Š. Vaitkus.

Mokytojas savo įraše kėlė atvirus klausimus: „kodėl neatsivertus vieno iš senų vadovėlių (iš kurių vis dar mokosi mokiniai) ir iš ten nenurašius 15 uždavinių sąlygų, jeigu buvo skelbiama, kad iki šiol mokykloje nedėstytų programos punktų pirmajame patikrinime bus apskritai vengiama, o naujų vadovėlių neturime? Ar tikrai patikrinimas yra vieta demonstruoti uždavinių originalumą?“.

Pastebėjo ir techninę problemą

Kitas matematikas Dainius Dzindzalieta irgi savo sekėjus pakvietė susipažinti su užduotimis.

„Užduotys vaikams, kurie net nesvajoja studijuoti tiksliuosius mokslus. Užduotys, kurių neįveiktų daug A lygiu besimokančių mokinių…“, – komentavo D. Dzindzalieta.

Jo vertinimu, rengiant užduotį, autoriai nesilaikė programos, lygčių, nelygybių neturėjo būti šiame tarpiniame patikrinime.

„Kai kurios užduotys yra sunkesnės, nei praėjusių kelių metų valstybinio brandos egzamino (VBE) užduotys skirtos A lygiu besimokiusiems mokiniams“, – rašė D. Dzindzalieta.

Kartu jis atkreipė dėmesį, kad pagal programą, mokiniai turėjo tik susipažinti su grafikų transformacijomis, kai jas atlieka mokytojas kompiuteriu. Tarpinio patikrinimo užduotyse mokiniai turėjo taikyti visas minėtas funkcijų grafikų transformacijas, rašė jis.

„2020 metais 22 VBE užduotis buvo labai panašaus lygio, kaip 13 užduotis šiame tarpiniame patikrinime. 2020 metais ši užduotis buvo skirta A lygio mokiniams ir ją įvertino 3 taškais, o dabar skiriami tik 2 taškai B lygio patikrinime“, – teigė D. Dzindzalieta.

„Rytoj laukia A lygio tarpinis patikrinimas. Jei dar vaikai nesijaudino, tai po tokio B lygio tarpinio patikrinimo, aš pradėčiau ir pats jaudintis… P. S. čia sudėjau visas tarpinio patikrinimo užduotis tam, kad susidarytumėte bendrą vaizdą, ko tikimasi iš B lygiu besimokiusio mokinio. Kai kurios yra tikrai lengvos – su tuo ginčytis sunku“, – rašė D. Dzindzalieta.

Šis mokytojas pastebėjo ir techninę problemą.

„Viename uždavinyje (nr. 8), įvedus teisingą atsakymą rodo klaidą, o įvedus neteisingą atsakymą, rodo, kad teisingai įvestas atsakymas“, – rašė D. Dzindzalieta.

Ministras pats pabandė spręsti uždavinius

Švietimo mokslo ir sporto ministras Gintautas Jakštas feisbuke parašė, kad pats sprendė matematikos B lygio tarpinio patikrinimo uždavinius.

„Kiek jie atitinka ugdymo programą, turės vertinti ekspertai, bet mano lūkestis šio tarpinio patikrinimo užduočiai buvo kitoks. Labai gerai suprantu žmones, šiuo metu rašančius komentarus ir laiškus ministerijai. Jūsų kvietimas objektyvumui bus atlieptas“, – rašė G. Jakštas.

Jis paaiškino, kad tarpiniai patikrinimai skirti įvertinti mokinių žinias ir gebėjimus jas taikyti nestandartinėse užduotyse.

„Tarpiniai patikrinimai taip pat turėtų atlikti ir treniruotės kitiems svarbiems patikrinimams funkciją, nes žmogui geriau sekasi daryti tuos dalykus, kuriuos jis daro ne vieną, o kelis kartus. Tarpiniai patikrinimai netgi turi saugiklius, kurie padeda nesusigadinti rezultatų, kurių prireiks stojant į aukštąsias mokyklas.

Jei fizikos užduotis atliepė šiuos tikslus nors ir su tam tikrais niuansais, kurie bus ištaisyti, tai matematikos B lygio tarpiniai patikrinimai kelia gerokai daugiau klausimų. Klausimai kyla ne tik dėl užduoties atitikimo programai, bet ir dėl uždavinių sudėtingumo lygio ir apskritai jų tikslingumo praktiniame gyvenime, ko ir reikia B lygį pasirinkusiems mokiniams“, – teigė G. Jakštas.

Pasak ministro, girdint nuomonių ir vertinimų įvairovę, geriausia, kad savo išvadas pateiktų nepriklausomi ekspertai.

„Todėl įpareigojau sukviesti kompetentingą komisiją šiam darbui atlikti ir užtikrinti maksimalų vertinimo objektyvumą, nes mums visiems svarbi mokinių ateitis. Komisijos terminą šių tarpinių patikrinimų metu girdėsite ne kartą. Manau, tai yra normalu, suprantant, kad sistema diegiama pirmą kartą, tad aiškėjant naujoms aplinkybėms reikia pasitelkti papildomus ekspertinius resursus objektyvumui užtikrinti. Jei reiks, komisijas kviesim ir matematikos A lygio bei kitų mokomųjų dalykų tarpiniams patikrinimams vertinti bei pasiūlymams teikti“, – rašė G. Jakštas.

Pasak ministro, tarptautinėje švietimo praktikoje tai nėra nauja patirtis.

„Komisijų laukia nelengvas darbas, turinio apimtis nemaža, pavyzdžiui, fizikos patikrinimo rezultatus nagrinėjanti komisija paprašė papildomo laiko jai suformuluotiems darbams atlikti. Laiko bus skirta tiek, kiek reikės, nes esminis tikslas nesikeičia – kad nenukentėtų mokiniai ir būtų užtikrintas objektyvus vertinimas“, – rašė ministras.

Papildomų komentarų šia tema NŠA neteiks.

Galutiniai fizikos rezultatai – po mėnesio

Kilus pasipiktinimui dėl vienuoliktokų fizikos tarpiniame patikrinime įsivėlusių klaidų, švietimo, mokslo ir sporto ministras sako, kad netikslumų taisymas užtruks. Todėl, pasak ministro, galutinių patikrinimo rezultatų gali tekti palaukti ir daugiau kaip mėnesį.

„Laiko užtruks. Rezultatų galima tikėtis po mėnesio. Gali ir šiek tiek ilgiau užtrukti, nes reikės perprogramuoti (patikrinimo sistemą – ELTA), kad būtų užskaityti ir kitokie atsakymų variantai“, – Seimo Švietimo ir mokslo komiteto posėdyje trečiadienį sakė G. Jakštas.

ELTA primena, kad pasipiktinimas tarp mokinių, tėvų ir ekspertų kilo už tarpinį patikrinimą vienuoliktokams gavus itin žemus balus. Kaip rašė portalas „delfi.lt“, užduotys pasirodė per sunkios net kai kuriems olimpiadininkams.

„Užduotys tarpiniams patikrinimams buvo rengtos įprasta egzaminų užduočių rengimo tvarka. Jas formulavo mokytojai praktikai ir patikrino trys recenzentai. Tačiau, atsižvelgdami į bendruomenėje kilusią diskusiją, priėmėme sprendimą papildomam vertinimui“, – tuomet teigė ministras, reaguodamas į viešojoje erdvėje kilusią pasipiktinimo bangą.

Penktadienį atlikti ekspertinį užduočių vertinimą G. Jakštas įpareigojo Nacionalinę švietimo agentūrą (NŠA). Antradienį ministras pranešė sudaręs komisiją, kuri įvertins patikrinimų užduotis ir kovo 15 dienos pateiks siūlymus.

Fizikos tarpiniame patikrinime dalyvavo apie 5,5 tūkst. vienuoliktokų, tai yra apie 3 kartus daugiau nei pernai laikė fizikos valstybinį brandos egzaminą.

Šią savaitę – keturi patikrinimai

Šią savaitę rengiami keturi tarpiniai patikrinimai. Jau įvyko filosofijos ir pirmasis matematikos bendrojo kurso tarpinis patikrinimas, ketvirtadienį vyks pirmasis matematikos išplėstinio kurso, o penktadienį – ekonomikos ir verslumo tarpiniai patikrinimai.

Nuo šių mokslo metų vidurinio ugdymo programą papildė nauji mokomieji dalykai – filosofija bei ekonomika ir verslumas. Jie privalomai pasirenkami iš visuomeninio ugdymo mokslų grupės.

Ir filosofijos, ir ekonomikos ir verslumo tarpiniai patikrinimai bus laikomi tik iš išplėstinio mokymosi kurso. Šių dalykų tarpinių patikrinimų užduotį sudaro dvi dalys: pirmojoje dalyje pateikiama 15 uždarojo tipo klausimų, antrojoje – struktūriniai klausimai. Per tarpinį patikrinimą galima surinkti 40 taškų. Abu tarpiniai patikrinimai prasidės 8 val. ryto ir truks 90 minučių.

Pirmasis matematikos tarpinis patikrinimas bus vykdomas ir iš bendrojo, ir iš išplėstinio kurso. Abiejų kursų pirmojo matematikos tarpinio patikrinimo užduotį sudaro 15 uždarojo tipo ir trumpojo atsakymo uždavinių ir klausimų. Per pirmąjį patikrinimą galima surinkti 20 taškų. Mokiniai matematikos tarpiniame patikrinime gali naudotis skaičiuotuvu be tekstinės atminties, jiems bus suteikti formulių rinkiniai. Rekomenduojamų skaičiuotuvų, kurie yra tinkami naudotis tarpiniame patikrinime, sąrašas skelbiamas NŠA interneto svetainėje. Matematikos tarpiniai patikrinimai prasidės 8 val. ryto ir truks 45 minutes.

Tarpiniai patikrinimai vykdomi ir vertinami elektroniniu būdu. Mokiniai preliminarius rezultatus ekrane pamatys iškart, kai tik baigs atlikti tarpinio patikrinimo užduotis.

Nuo 2024–2025 mokslo metų valstybinio brandos egzamino įvertinimą (iki 100 balų) sudarys tarpinio patikrinimo (iki 40 balų) ir brandos egzamino (iki 60 balų) įvertinimai. Per tarpinį patikrinimą surinkęs ne mažiau kaip 35 taškus, į egzaminą atėjęs abiturientas jau bus tikras, kad jį išlaikė ir turės galimybę rezultatą pagerinti. Jei per tarpinį patikrinimą mokinys surinks 0 taškų, jis vis tiek galės laikyti to dalyko brandos egzaminą.

Jei mokinio netenkintų tarpinių patikrinimų metu gautas rezultatas, juos jis galės perlaikyti (išskyrus lietuvių kalbos ir literatūros pirmąjį tarpinį patikrinimą) 2025 m. pavasarį (IV gimnazijos klasėje).

Daugiau naujienų skaitykite čia.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA