Viena iš dažniausių eismo įvykių priežasčių yra greičio viršijimas. Tačiau, panašu, kad dabartinės baudos, numatytos už šį pažeidimą, vairuotojus menkai drausmina. Greičio viršijimo atvejų kasmet fiksuojama vis daugiau, o ir baudas sumoka toli gražu ne visi.
Vis dėlto Policijos departamentas, Vidaus reikalų ministerija ir Vyriausybė, regis, neketina sustoti. Jos siūlo ir vėl didinti baudas už greičio viršijimą, be to, dažniau atimti teisę vairuoti už pakartotinį greičio viršijimą.
Dar daugiau, atsiras specialios baudos ir tiems, kurie bandys „nusipirkti“ teises arba sukčiauti per vairavimo egzaminus.
Baudos buvo didintos per seniai?
Atitinkamas Administracinių nusižengimų kodekso (ANK) pataisas parengė Policijos departamentas, koordinuojamas Vidaus reikalų ministerijos. Ji taip pat teikia Vyriausybės nutarimo projektą, kuriuo būtų pritarta siūlomoms pataisoms.
„Projektas parengtas siekiant sumažinti leistino greičio viršijimo atvejus bei sužeistųjų ir žuvusiųjų eismo įvykiuose skaičių. Taip pat siekiama peržiūrėti dar 2008 m. nustatytus ir nuo tada nekoreguotus (išskyrus konvertavimą į sumą eurais 2015 m. Lietuvai tapus euro zonos nare) baudų už leistino greičio viršijimą dydžius, kad jie labiau atitiktų esamą ekonominę padėtį“, – rašoma pataisų aiškinamajame rašte.
Vidaus reikalų ministerija atkreipia dėmesį į oficialią statistiką, kuri rodo, kad 2023 m. vidutinis darbo užmokestis popieriuje buvo per 3 kartus didesnis nei 2008 m. (nuo 623,10 euro pakilo iki 2 018,20 euro), o vidutinis mėnesinis į rankas darbo užmokestis 3 kartus didesnis palyginus tuos pačius laikotarpius (pakilo nuo 478 eurų iki 1 251,50 euro).
Esą todėl galiojantys baudų dydžiai nebeatitinka realios ekonominės padėties ir nebėra efektyvūs atgrasant nuo pažeidimų.
„Pažymėtina, kad kelis pastaruosius metus viena pagrindinių eismo įvykių, kuriuose žuvo žmonės, priežasčių buvo saugaus važiavimo greičio nepasirinkimas arba leistino greičio viršijimas. Eismo įvykių informacinės sistemos duomenimis, 2022 m. 48 proc. tokių eismo įvykių buvo sukelti nepasirinkus saugaus važiavimo greičio ar viršijant nustatytą greitį, 2023 m. – virš 50 proc. tokių eismo įvykių“, – nurodo Vidaus reikalų ministerija.
Baudos didės dvigubai
Registruotose pataisose siūloma nustatyti didesnes baudas už greičio viršijimą iki 20 km/val. (nuo 30 iki 60 eurų vietoje dabartinės baudos nuo 12 iki 30 eurų) ir už greičio viršijimą iki 30 km/val. (nuo 60 iki 120 eurų vietoje dabartinės baudos nuo 30 iki 90 eurų) dydžius.
Kartu siūloma nustatyti, kad už greičio viršijimą iki 40 km/val., kai jau buvo paskirta nuobauda už greičio viršijimą iki 40 km/val., iki 50 km/val. arba virš 50 km/val., būtų privaloma atimti teisę vairuoti nuo 10 iki 20 dienų.
Už greičio viršijimą iki 50 km/val., kai jau buvo paskirta nuobauda už greičio viršijimą iki 40 km/val., iki 50 km/val. arba virš 50 km/val., siūloma, kad būtų privaloma skirti teisės vairuoti atėmimą nuo 20 dienų iki vieno mėnesio.
„Baudų už greičio viršijimą padidinimas ir teisės vairuoti atėmimas reikštų, kad baudos labiau atitiks dabartines vairuotojų pajamas ir turėtų didesnį prevencinį poveikį, skatinantį laikytis leistino greičio apribojimų“, – įsitikinę pataisų iniciatoriai.
Sukčiaujantiems – irgi baudos
Be kita ko, ANK siūloma papildyti papildomu straipsniu, nustatančiu, kad už techninių priemonių naudojimą vairavimo egzaminų metu siekiant apgaulės būdu įgyti ar susigrąžinti teisę vairuoti transporto priemones, arba pagalbą neteisėtu būdu išlaikyti tokius egzaminus būtų skiriama bauda nuo 500 iki 800 eurų bei konfiskuojamos techninės priemonės.
Valstybės įmonėje „Regitra“ esą dažnai užfiksuojami atvejai, kai teorijos egzamino metu naudojamos garso ir (arba) vaizdo perdavimo priemonės, kurių pagalba siekiama apgaulės būdu išlaikyti egzaminą.
Už tokią veiką šiuo metu nėra taikoma nei administracinė, nei baudžiamoji atsakomybė, o pažeidėjai patiria tik sąlyginai menką sankciją – pakartotinai registruotis laikyti egzaminą galima ne anksčiau kaip po 1 metų nuo pažeidimo nustatymo dienos.
„Kadangi pavojų kelia ne tik siekiantys apgaulės būdu įgyti teisę vairuoti viešajame eisme dalyvaujančias transporto priemones, bet ir traukinius, vidaus vandenų transporto priemones, oro transporto priemones ir kt., siūlomas straipsnis formuluojamas taip, kad būtų taikomas ne tik viešajame eisme dalyvaujančių transporto priemonių atveju“, – nurodo pataisų iniciatoriai.
Vyriausybei pritarus siūlomoms pataisoms, jos bus perduotos svarstyti Seimui. Jeigu jis irgi pritartų, didesnės baudos ir kitos priemonės būtų taikomos nuo 2025 m. pradžios.
Daugiau naujienų skaitykite čia.