Paplūdimyje ledus valgančioms moterims siūloma juos iškeisti į galimybę atlikti oralinį seksą Lietuvoje žinomam vyrui? Štai tokią populiarių ledų „Pols“ reklamą galima išvysti viešojoje erdvėje, televizijoje ir kine. Nors tai jau spėjo gerokai supykdyti žmogaus teisių ekspertus, už šią reklamą atsakinga įmonė tokias sąsajas kategoriškai neigia.
Viešojoje erdvėje jau pasklidusioje ledų reklamoje vaizduojama, kaip paplūdimyje deginasi ir ledus valgo dvi moterys. Prie jų netrukus prieina jas nusižiūrėjęs vyras – žymus Lietuvos laidų ir renginių vedėjas Rolandas Mackevičius.
„Gal norėtum keistis?“, – paklausia šis.
„Į ką?“, – atsako viena iš ledus valgančių moterų.
Netrukus priartinamas vaizdas, kaip R. Mackevičius ruošiasi nusimauti savo paplūdimio šortus, o draugės „susidaužia“ ledų porcijomis.
Kokią žinutę siunčia?
Tokia reklama patraukė žmogaus teisių ekspertų dėmesį, socialiniame tinkle „Facebook“ į tai sureagavo ir Lietuvos žmogaus teisių centras.
Pasak žmogaus teisių gynėjų, tokio pobūdžio reklamos yra žeminančios moteris ir tik gilinančios jau ir taip įsisenėjusius lyčių stereotipus.
„Šią vasarą sulaukiame žinučių iš moterų, kurios stebisi ir piktinasi dėl reklamų, kuriose normalizuojamas seksualinis priekabiavimas. Taip pat seksualizuojami produktai, kurie skirti ne suaugusiųjų auditorijai. Piktintis yra dėl ko. Tuo labiau, kad ledai – produktas, kuris skirtas tikrai ne tik suaugusiųjų auditorijai. Tokia reklama žeminamos moterys, palaikomi ydingi elgesio modeliai, kuriuos po #MeToo bangos, atrodo, turėjome palikti praeityje.
Kyla klausimas, kokia žinutė siunčiama paaugliams berniukams? Kad priekabiauti ir nusimauti kelnes paplūdimyje yra normalus „kabinimo“ būdas? Kokia žinutė siunčiama paauglėms mergaitėms? Kad toks „dėmesys“ joms turėtų būti priimtinas ir laukiamas?“, – rašė Lietuvos žmogaus teisių centras.
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos atstovė Izabelė Švaraitė naujienų portalui lrytas.lt teigė, kad, pagal Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymą, prekių pardavėjai, suteikdami vartotojams (-oms) informaciją apie prekes ar jas reklamuodami, privalo užtikrinti, kad šiame turinyje nebūtų reiškiamas pažeminimas, paniekinimas, teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl lyties.
Visgi, rimtų pažeidimų šioje reklamoje tarnyba nenustatė.
„Privalu užtikrinti, kad informacijoje ar reklamoje nebūtų formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis yra pranašesnė už kitą. Ši reklama kelia klausimų dėl etiškumo ir galimo žalingų elgesio modelių vaizdavimo, tačiau Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimo požymiai nėra įžvelgtini. Manome, kad šį turinį reikėtų vertinti iš galimos neigiamos įtakos nepilnamečiams perspektyvos“, – tvirtino I. Švaraitė.
Sąsajas kategoriškai neigia
Ledams „Pols“ atstovaujančios įmonės „Premia“ generalinis direktorius Alvydas Malakauskas savo ruožtu pabrėžė, kad jokios diskriminacijos pats šioje reklamoje nemato, o ir reklamos mintis esą – visiškai kitokia. Tiesa, dėl neva klaidingų ekspertų interpretacijų įmonė ketina kreiptis ir į teisininkus.
„Galiu pasakyti taip – čia yra pagal kiekvieno žmogaus sugedimo laipsnį. Man labai gaila, kad moterys įžvelgia ten oralinį seksą siūlantį žmogų. Aktorius atiduoda kelnes, o ne siūlo oralinį seksą – aš galvoju, kad mes labai svarstysime dėl tokios interpretacijos, tarsimės su teisininkais, nes tai yra mūsų prekinio ženklo pažeminimas. Tai buvo intencija pasakyti, kad atiduodu paskutines kelnes už gerą, skanų ledą. Čia tokia reklama su humoru, tai žmonės tiesiog neturi humoro jausmo – tik taip galiu pasakyti“, – komentavo A. Malakauskas.
Pasak „Premia“ generalinio direktoriaus, būtent šių ledų reklamos visuomet buvo daromos su tam tikra humoristine potekste – pavyzdžiui, pernai „Pols“ ledai buvo vaizduojami kaip „vagiamiausi“, nes juos esą vis bando kopijuoti konkurentai.
„Ten irgi buvo daug nesupratimo, ką mes norime pasakyti – tai ką, mes skatiname vagystę? Visada yra žmonių, kurie pagal savo supratimo kreivę ir prizmę išrutulioja tokius pasisakymus“, – tvirtino A. Malakauskas.
Daugiau naujienų skaitykite čia.