Nuo liepos 7 d. įsigalios Lietuvos transporto saugos administracijos parengtos įstatymo pataisos dėl ridos klastojimo ir jos vertinimo techninės apžiūros metu. Atsukta rida būtų laikoma dideliu trūkumu ir transporto priemonė netektų teisės dalyvauti eisme. Artėjant terminui įvedama ir dar viena detalė – tokius automobilius dar bus galima eksploatuoti du metus.
Įvedė pereinamąjį laikotarpį
Šių metų pradžioje Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) pranešė, jog atėjo galas ridų klastotojams. Nors teisės aktuose tai pripažįstama ne tik neleistinu veiksmu, bet ir nusikaltimu, kuris užtraukia Baudžiamajame kodekse numatytą atsakomybę, bet juose buvo spragų.
Senojoje versijoje trūko tikslumo ir paaiškinimų, kokiais atvejais ridos sumažėjimas nėra laikytinas dideliu trūkumų; kaip įrodyti, kad rida nėra atsukta iš piktavališkų paskatų ir kaip visiems vienodai suprasti neigiamą ridą.
Tą kartą numatyta, kad yra įvedamas naujas punktas, kuris nurodo, kada odometro duomenys gali būti mažesni nei praėjusią techninę apžiūrą. Galimos dvi išimtys: pasiekta maksimali rodytina rida arba įranga turėjo būti pakeista dėl gedimo.
Artėjant pokyčio įsigaliojimui, LTSA praneša, kad automobiliai, kuriems techninės apžiūros metu bus užfiksuota sumažėjusi rida, dar du metus eisme dalyvauti galės, nes tai nebus vertinama dideliu trūkumu. Toks sprendimas buvo priimtas po ilgų diskusijų.
„Intensyvių diskusijų su socialiniais partneriais metu ieškojome sprendimų. Atsižvelgdami į teisės aktų reikalavimus bei problemos mastą, negalėjome ignoruoti ir realių gyvenimiškų situacijų“, – sako LTSA Transporto veiklos skyriaus patarėjas Simonas Mažionis.
Esą priimti tokį sprendimą paskatino teisinis aspektas ir praktinės priežastys, su kuriomis susiduria techninės apžiūros kontrolieriai, todėl, įstatymo pataisos iniciatorių manymu, šis pereinamasis laikotarpis yra racionaliausias sprendimas.
Nuo 2025 m. liepos 7 d. tokie automobiliai teigiamų techninės išvadų negaus ir neturėdami „žalio lapo“ negalės dalyvauti eisme.
LTSA atstovas teigia, kad dviejų metų pereinamasis laikotarpis bus skirtas šios problemos sprendimui, ieškoma jos priežasčių.
„Per šį pereinamąjį laikotarpį sieksime detaliau įvertinti ridos sumažėjimo atvejų mastą šalyje, gilinsimės į šių atvejų priežastis. Taip pat suprantame komunikacijos svarbą siekiant pokyčių, todėl skatinsime vairuotojus domėtis planuojamo pirkti automobilio rida bei istorija“, – tikina S. Mažionis.
Sužino techninės apžiūros metu
Dabar techninės apžiūros metu odometro duomenys yra įrašomi į patikros kortelę, bet sumažėjusi rida nevertinama kaip trūkumas, dėl kurio automobilis negalėtų dalyvauti eisme.
Kaip dar kovą portalą lrytas.lt informavo Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas, didelis trūkumas užfiksuojamas tuomet, kai odometras neveikia.
„Pavyzdžiui, skaitmeniniame prietaisų skydelyje nedega bent vienas ar keli skaitmenys arba yra akivaizdžių klastojimo arba neteisėto reguliavimo požymių“, – sakė R. Gabartas.
Pasak LTSA atstovo, techninės apžiūros stotis yra ta vieta, kurioje vairuotojai dažniausiai sužino, jog jų automobilio rida galbūt yra suklastota.
„Labai dažna situacija, kai vairuotojai tik techninės apžiūros centre sužino nemalonią naujieną – rida atsukta. Tačiau dažnas vairuotojas nuleidžia rankas ir negina savo kaip vartotojo teisių, o galbūt net nežino, kaip elgtis tokioje situacijoje“, – teigia S. Mažionis.
Primename, kad galima nemokamai pasitikrinti automobilio techninės apžiūros istoriją „Transekstos“ svetainėje čia.
Tiesa, tam prireiks automobilio valstybinio ir registracijos liudijimo numerių, tad prieš perkant automobilį verta pasidomėti šia informacija.
Šis ribų karpymo stabdymas veiks tik Lietuvoje jau registruotiems ir naudotiems automobiliams. Jeigu automobilį šalyje registruosite pirmą kartą, nebus aišku, ar įsigyto automobilio rida yra reali.
Kaip anksčiau informavo S. Mažionis, iš užsienio įvežamų automobilių tai nepaveiks, nes Europos Sąjungoje nėra keičiamasi ridos duomenimis.
Patarė, kaip elgtis
Tiesa, nors apie ridos atsukimą kalbama daug ir tai yra gana įsisenėjusi problema Lietuvos automobilių rinkoje, o ir techninių apžiūrų stotys fiksuoja nemažą neigiamos ridos skaičių, teisėsaugą tokie atvejai pasiekia itin retai.
„Transekstos“ duomenimis, per praėjusius metus buvo užfiksuoti 6697 ridos neatitikimo atvejai. Iš jų daugiau nei 3 tūkst. automobilių rida buvo atsukta daugiau nei 50 tūkst. Vis dėlto, per pirmus keturis šių metų mėnesius, policija pradėjo tik vieną ikiteisminį tyrimą dėl transporto priemonės ridos klastojimo.
Per visus praėjusius metus – užfiksuoti, viso labo, vos 8 ridos klastojimo atvejai, dėl kurių pradėtas ikiteisminis tyrimas.
Anot įstatymo pataisos sumanytojų taip pat svarbu, kad žmonės, kurie įsigijo naują automobilį, tačiau nepatikrino jo istorijos, neliktų aklavietėje.
„Turėjome svarbiausią klausimą: kaip elgtis automobilių vairuotojams, kurie nusipirko automobilį nežinodami, kad rida suklastota, ir jie tėra situacijos įkaitai“, – teigia S. Mažionis.
Pasiteiravus pareigūnų, ką daryti tokioje situacijoje, jie siūlo du problemos sprendimo būdus, kurie padės naujam automobilio savininkui nelikti apgautam.
Sužinojus, kad nupirkto automobilio rida yra galimai atsukta, pareigūnai pirmiausia pataria kreiptis į automobilio pardavėją dėl automobilio grąžinimo ar kompensacijos.
Kitas būdas – pardavėjui nesutikus geranoriškai bendradarbiauti, reikia kreiptis į policiją ir tuomet pradedamas tyrimas dėl galimo odometro rodmenų klastojimo.
Pareigūnų atstovai informuoja, kad kreipiantis į atsakingas institucijas reikės nurodyti šaltinį, kuris nustatė, kad odometras galimai yra atsuktas ir automobilis turi neigiamą ridą.
Kaip numatoma Baudžiamajame kodekse, tas, kas suklastojo transporto priemonės ridą, baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų. Už šią veiklą atsako ir juridinis asmuo.
Daugiau naujienų skaitykite čia.