Vairuotojų, pasinaudojančių teise sutrumpinti vairuotojo pažymėjimo atėmimo terminą įsimontuojant alkobloką, kasmet daugėja: pirmaisiais metais po įstatymo įsigaliojimo vairuotojo pažymėjimus su kodu „69“ atsiėmė 239 vairuotojai, o 2021 m. – kiek daugiau nei 400, rašoma delfi.lt pranešime.
„Regitros“ duomenimis, 2022-ais metais išduoti net 1524 vairuotojo pažymėjimai su kodu „69“. Šis kodas pažymi, kad vairuotojas gali vairuoti tik tas transporto priemones, kuriose įrengtas antialkoholinis variklio užraktas, kitaip dar vadinamas alkobloku.
Teisių atėmimo terminą susitrumpina kas trečias vairuotojas
Situacijų, kuomet vairuotojas priėmė sprendimą vairuoti jausdamasis blaivus, tačiau perkopė 0,4 promilių leistiną ribą, daugybė. Deja, nuo atsakomybės neatleidžiama net ir šią ribą perkopus vos keliomis šimtosiomis promilės – už tai gresia bauda bei teisų atėmimas nuo 12 iki 18 mėnesių. Lietuvos kelių policijos duomenimis, 2022 metais viso užfiksuoti 4585 KET pažeidimai, kai transporto priemones vairavo neblaivūs asmenys, kuriems nustatytas lengvas neblaivumas (daugiau negu 0,4 promilės, bet ne daugiau negu 1,5 promilės).
„Nors procesas susitrumpinti teisių atėmimo laiką nėra pats lengviausias ir pigiausias (reikia pateikti prašymą pažeidimą nagrinėjančiam pareigūnui, išklausyti privalomuosius kursus apie alkoholio ir narkotikų žalą, pateikti sveikatos pažymą, įsimontuoti alkobloką), net kas trečias vairuotojas pasinaudoja šia galimybe,“ – pasakoja vairuotojų pažeidėjų programai pritaikytais alkoblokais prekiaujančios „Altas“ įmonės atstovas Vytautas Lukoševičius. – „Vienas reikšmingas niuansas – susitrumpinus vairavimo atėmimo terminą, nereikia perlaikyti teorijos ir vairavimo egzaminų, kurie gali būti tikras galvos skausmas dirbančiam, šeimą turinčiam asmeniui. Kitas dalykas – besigailinčiam vairuotojui, kuris įkliuvo dėl lengvo girtumo, tikrai nėra bėda įsimontuoti antialkoholinį variklio užraktą tam, kad galėtų atgauti vairuotojo pažymėjimą pusmečiu anksčiau“.
Pasak V. Lukoševičiaus, įsigyti ir įsimontuoti bet kokį alkobloką neužteks. Alkoblokai turi atitikti LST EN 50436-1 Lietuvos standartą ir turi būti sukonfigūruoti taip, kad atitiktų vairuotojų pažeidėjų programos reikalavimus. Alkoblokas turi veikti taip, kad prieš užvedant transporto priemonės variklį vairuotojo būtų prašoma pateikti iškvėpiamo oro ėminį (pūtimo testą). Taip pat ėminio turi būti prašoma atsitiktiniais intervalais variklio veikimo metu ne rečiau kaip kartą per valandą, o vairuotojas privalo pateikti ėminį per 10 minučių nuo prašymo gavimo.
Per metus nubausti tik 3 vairuotojai
Nors Lietuvos kelių policijos tarnybos pateiktoje statistikoje nurodyti tik 3 nubausti asmenys, kurie pateikdami savo vairuotojo pažymėjimą su kodu „69“ vairavo automobilį be antialkoholinio variklio užrakto, daugėjant šių pažymėjimų skaičiui, pareigūnai žada akyliau stebėti šiuos vairuotojus. „Gerai, kad kelių pareigūnai įsitraukia į komunikaciją: jie informuoja apie teisę susitrumpinti atėmimo terminą, ką reikėtų daryti ir kam pateikti prašymą,“ – pasakoja V. Lukoševičius.
Nuo šių metų sausio 4 dienos, pagal pasikeitusį Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 424 straipsnį, padidėjo ir baudos už transporto priemonės vairavimą, kai nesilaikoma draudimo vairuoti transporto priemones, kuriose neįrengti antialkoholiniai variklio užraktai.
Vairuojant automobilį be alkobloko, gresia bauda nuo 500 iki 700 eurų bei teisių atėmimo termino pratęsimas nuo 6 iki 12-os mėnesių. Esant neblaiviam – bauda net iki 1500 eurų ir teisių atėmimo pratęsimas nuo 12 iki 18-os mėnesių.
Daugiau naujienų skaitykite čia.