Liepos pradžioje portale pasirodžius informacijai apie galimus sukčiavimo atvejus, kuomet sukčiai naudodamiesi specialiu mokėjimo kortelių skaitytuvu per atstumą pasisavina pinigus, „Kas vyksta Kaune“ žurnalistai domėjosi, kokiais būdais įmanoma apsaugoti savo lėšas ir sumažinti tikimybę tapti lengvu taikiniu ilgapirščiams.
Aprašytas scenarijus apie minėtu būdu iš bekontakčių banko kortelių vykdomą plėšikavimą, kai kuriems žinomų bankų atstovams pasirodė menkai įtikimas. Pasak jų, nuotrauka, rasta vienoje iš socialinio tinklo „Facebook“ grupių ir iliustruojanti portale publikuotą tekstą, ne pirmus metus platinama įvairių šalių interneto tinklalapiuose. Joje esą užfiksuotas tik tariamas, menkai tikėtinas pinigų iš bekontaktės kortelės vagystės būdas.
Atskleidė, kaip veikia bekontaktė funkcija
„Bekontakčio atsiskaitymo technologija yra tokia pati saugi kaip ir įvedant PIN kodą. Bekontaktė funkcija veikia vos kelių centimetrų atstumu ir yra apsaugota nuo pakartotinio lėšų nurašymo. Apie atliktą atsiskaitymą praneša garsinis signalas. Atlikus kelis bekontakčius atsiskaitymus iš eilės, kliento gali būti paprašyta įvesti PIN kodą, net jei suma neviršija limito – tai yra papildoma saugumo priemonė, kad būtų užtikrinama, jog kortele naudojasi tikrasis jos savininkas“, – portalo „Kas vyksta Kaune“ žurnalistams kalbėjo Romas Čereška, SEB Baltijos šalių mokėjimo kortelių vadovas.
Pasak jo, klientui suteikiant e. kortelių skaitytuvą, susietą su banko sąskaita, yra atliekamas išsamus jo duomenų, veiklos patikrinimas, įvertinamas kliento patikimumas, kt. Šie reikalavimai taikomi visoms įmonėms, kurios išduoda skaitytuvus „MasterCard“ ir „Visa“ mokėjimo kortelėms aptarnauti.
„Bekontaktės kortelės funkciją SEB banko klientas gali įsijungti arba išjungti pats per mobiliąją banko programėlę. Jei programėle nesinaudoja – paskambinęs į banką“, – patarė SEB Baltijos šalių mokėjimo kortelių vadovas.
Bekontaktės šiuo metu yra dvi SEB banko išduodamos mokėjimo kortelės – kredito „MasterCard Standard“ ir debeto „SEB Mylimiausia MasterCard“.
Atstumas tarp mokėjimo kortelės ir skaitytuvo
„Luminor“ banko Kasdieninių paslaugų pardavimų valdymo skyriaus vadovė Miglė Pletkuvienė teigė, jog, nepaisant to, kad bekontaktės kortelės nereikia įdėti į terminalą ir kaskart suvesti kodo, ji turi būti priliesta arba laikoma itin arti elektroninio kortelių skaitytuvo.
„Atstumas atsiskaitymo operacijai atlikti tarp mokėjimo kortelės ir skaitytuvo turi būti ~0,1–0,5 cm. Atsižvelgiant į tai, atsiskaitymas, jei kortelė yra piniginėje, tampa praktiškai neįmanomas. Be to skaitytuvai, kurie prijungti prie banko ir gali atlikti mokėjimo operacijas (aut. past. perduoti ir priimti duomenis) – griežtai kontroliuojami bankų ir suteikiami tik patikrintoms trečiosioms šalims. Su jomis yra sudaromos sutartys, o visos atsiskaitymo operacijos yra stebimos. Todėl banke kilus įtarimų dėl neteisėto naudojimo, jos nedelsiant stabdomos“, – pridūrė „Luminor“ atstovė.
Be to, anot M. Pletkuvienės, skaitytuvai nenuskaito kortelės duomenų, jeigu greta yra tokia pat kortelė. „Tad, jeigu vis vien neramu dėl pinigų saugumo ir turite kelias korteles su šia technologija – nešiokite tokias korteles vienoje vietoje, visos kortelės bus dar saugesnės“, – patarimais dalijosi Kasdieninių paslaugų pardavimų valdymo skyriaus vadovė.
Įvardijo ne vieną būdą apsaugoti sąskaitoje turimus pinigus
Tuo tarpu interaktyviojo bankininkystės sektoriaus dalyvio „Revolut“ atstovai, kalbėdami apie sukčiavimo atvejus, susijusius su bekontaktėmis mokėjomo kortelėmis, išsakė kauniečio verslininko Ugniaus Kiguolio mintims artimą poziciją. Deja, tačiau vystantis naujiems atsiskaitymo būdams ir žmonių finansiniams įpročiams, nesnaudžia ir tie, kas bando pasipelnyti neteisėtai, sakė „Revolut“ viešųjų ryšių ir komunikacijos Baltijos šalyse vadybininkė Ieva Kazakevičiūtė.
„Rūpindamiesi savo klientų saugumu, „Revolut„ suteikia kelis inovatyvius saugumo įrankius, kurie smarkiai prisideda prie klientų apsaugos nuo įvairių sukčiavimo būdų, kaip kad aprašytasis. Mums svarbiausia suteikti žmogui visiškos ramybės jausmą, net jei tokio pinigų pasisavinimo tikimybė ir yra arti nuliui“, – atviravo pašnekovė.
Pasak jos, kiekvienas „Revolut“ klientas gali nusistatyti visiškai individualius saugumo parametrus pats, t.y., programėlėje galima pasirinkti išjungti ir įsijungti kiekvieną kortelės funkciją atskirai. Tokiu būdu žmonės gali išsijungti bekontakčio atsiskaitymo galimybę, ir bus pilnai apsaugoti nuo bet kokių sukčiavimo galimybių, susijusių su bekontakčiais atsiskaitymais.
„Tokiu pačiu būdu galima pasirinkti išsijungti išsigryninimo bankomatuose galimybę, atsiskaitymus internetu, bei atsiskaitymus braukiant kortelę. Visus šiuos nustatymus klientas programėlėje gali keisti bet kada“, – teigė I. Kazakevičiūtė.
Pavyzdžiui, įgalinus momentinių pranešimų (aut. past. push notifications) siuntimą, klientas telefone gauna žinutę iškart, kai tik atliekamas koks nors atsiskaitymas iš „Revolut“ sąskaitos – tiek kortele, tiek ir internetu. Žinutėje nurodoma tiksli atsiskaitymo vieta, suma ir laikas, todėl tokiu atveju, jei kas nors pasisavina kito asmens kortelės duomenis, tarkime, didelio sambūrio metu, klientas gali iškart pastebėti atsiskaitymus, kurių pats neatliko, paaiškino viešųjų ryšių ir komunikacijos Baltijos šalyse vadybininkė.
„Dar vienas saugumo žingsnis – momentinis kortelės blokavimas, kurį klientas gali atlikti pats, telefono programėlėje. Ši funkcija ypač naudinga praradus kortelę, ar manant, kad ji prarasta, bei pastebėjus kokią nors neįprastą vykdomą veiklą. Tuo pačiu klientas gali kortelę atblokuoti pats vieno mygtuko paspaudimu: tokiu būdu nebereikia užsakinėti naujų kortelių, laukti, kol jos bus pagamintos, ir už tai mokėti“, – pasakojo „Revolut“ atstovė.