Mažinti žalingą skaitmenizacijos poveikį jaunų žmonių psichikos sveikatai, inicijuojant pokyčius sveikatos apsaugos ir socialinės politikos srityse, siekiama keturiolikoje pasaulio valstybių vykstančiu unikaliu „BootStRaP“ tyrimu. Pirmasis šio tarptautinio tyrimo etapas – tiriamųjų grupės įtraukimas – pradėtas ir mūsų šalyje, – paskelbė Lietuvos sveikatos mokslų universitetas (LSMU).
Projekte dalyvauja trys Lietuvos mokyklos: Kauno Prezidento Valdo Adamkaus gimnazija, Vilniaus Žvėryno gimnazija ir Palangos Senoji gimnazija. Kiekvienam iš numatytų trijų etapų planuojama surinkti panašų skaičių moksleivių.
„Jaunimo įtraukimas – svarbiausia ir sudėtingiausia šio projekto dalis. Tiriamieji – savanoriai 12-16 metų. Pasitelkus specialiai šiam projektui sukurtą programėlę, vertinama jų veikla internete. Drauge su kolegomis Nyderlanduose įtraukimo procesą pradėjome pirmieji, ir šiuo metu per 300 lietuvių moksleivių jau dalyvauja tyrime,” – sako LSMU mokslininkas, tyrimo vadovas Lietuvoje dr. Julius Burkauskas.
Anot LSMU pranešimo, projekte ir dalyvauja, ir įrankį elgesiui vertinti – programėlę – drauge su mokslininkais tarptautinėse komandose kūrė patys jaunuoliai tiek nuotoliu, tiek gyvai vykusiose stovyklose.
Programėlė dalyviams siunčia klausimus apie jų savijautą, nuotaiką, interneto naudojimą ir stebi tam tikrus telefonų nuolat registruojamus parametrus, – naudojimosi internetu laiką, prieigos trukmę, sąveiką su turiniu. Šie veiksniai padės mokslininkams geriau suprasti elgesio modelius bei nustatyti, kaip ir kada tai gali kenkti sveikatai.
„Klausimynus programėlė siunčia etapais, o laiką, kada atsakinėti, pasirenki pats. Tai – klausimai kaip jautiesi, kokios nuotaikos šiandien esi, kaip naudoji internetą. Atsakinėdamas imi suprasti, kokie dalykai gali daryti daugiau neigiamo poveikio savijautai, į ką kreipti dėmesį. Yra reakcijos stebėjimas – žaidimas. Per 6 tyrimo mėnesius tam skirsime iš viso apie 7 valandas. Įdomu, ypač žinant, kad drauge su tavimi tą patį darys dar beveik dešimt tūkstančių paauglių visoje Europoje“, – sako projekto ambasadorė, Palangos Senosios gimnazijos moksleivė Kamilė Rokaitytė, dalyvavusi vienoje iš jaunimo stovyklų su tyrimo mokslininkais.
Pasak LSMU mokslininkės ir Skaitmeninės etikos centro ekspertės dr. Vilmos Jakienės, Lietuvoje tokių tyrimų dar nebuvo.
„Pradžioje buvo kuriama programėlė, klausimai verčiami į šalių, dalyvaujančių tyrime, kalbas. Vėliau vyko mokyklų administracijos ir tėvų bendruomenės supažindinimas su projekto tikslais, eiga, įsitraukimu – ką, kaip bei kiek laiko turės daryti jų vaikai. Taip tėvai galėjo priimti sprendimą leisti tyrime dalyvauti savo vaikui. Tada moksleivius informavome apie tyrimą ir, sutikusieji dalyvauti, įsidiegė programėlę – tapo tyrimo dalyviais,” – paaiškino dr. V. Jakienė.
Atsižvelgiant į surinktus duomenis, bus formuojamos tarptautinės sveikesnio naudojimosi internetu gairės ir apibrėžiama, kaip asmeniniai elgesio pokyčiai galėtų sumažinti rizikas ir padėti išvengti galimo probleminio naudojimosi internetu ateityje.
BootStRaP tyrimą finansuoja programa „Europos Horizontas“, Jungtinės Karalystės tyrimų ir inovacijų programa bei Šveicarijos švietimo, mokslinių tyrimų ir inovacijų valstybės sekretoriatas.
Tyrimą mūsų šalyje įgyvendina Lietuvos Sveikatos mokslų universitetas, projekto partneris – Skaitmeninės etikos centras.
Pažymėtina, kad penkerius metus truksiantis projektas sulaukė LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos, mokyklų administracijų, mokytojų, tėvų bei paties jaunimo palaikymo. Tikimasi, kad iš viso tyrime dalyvaus apie 1000-1200 Lietuvos paauglių.
Informuodamas apie „BootStRaP“ projekto ištakas, LSMU primena, jog jos siejasi su ankstesne Europos probleminio interneto naudojimo tinklo (angl. COST Action, Net&Me 2018-2022) veikla, kurios sėkmė gerokai išplėtė pasaulinį supratimą apie sveikatos, interneto naudojimo bei elgesio sąsajas. Tinklo veikla reikšmingai prisidėjo auginant supratimą ir ryšį tarp sveikatos, naudojimosi internetu bei elgesio, kuris siejasi su besaikiu lošimu, vaizdo žaidimais, pornografijos žiūrėjimu, probleminiu apsipirkinėjimu internete, kiberchondrija. Minėto tinklo išvados prisidėjo prie pokyčių: Pasaulio sveikatos organizacija nutarė sutrikimams priskirti žaidimų sutrikimą (angl. Gaming Disorder).