Kauno parkavimo sopuliai – aibės programėlių, papildomi mokesčiai ir painūs nurodymai

Asociatyvi / Automobilių taršos mokestis senamiestyje / R. Tenio nuotr.
Asociatyvi / Automobilių taršos mokestis senamiestyje / R. Tenio nuotr.

Rugsėjį įsigaliojus Sumažintos taršos zonai (STZ) ir už rinkliavos surinkimą atsakingai biudžetinei įstaigai „Parkavimas Kaune“ naudojant keturias skirtingas programėles mokėjimams atlikti, parkavimas Kaune virsta galvos skausmu. 

1997 m. įkurta savivaldybei pavaldi BĮ „Parkavimas Kaune“ internetiniame puslapyje save pristato kaip ribotos civilinės atsakomybės viešąjį juridinį asmenį, įgyvendinantį „savivaldybės funkcijas“ ir išlaikomą „iš savivaldybės biudžetų asignavimų“.

Tarp šios įmonės tikslų – rinkliavos mokėjimo proceso tobulinimas ir naujovių diegimas.

Viena iš šiuometinių naujovių – Kauniečiai neseniai neteko vieno iš būdų sumokėti už parkavimą mieste, mat nuo sausio 1 d. mieste nebeveikia programėlė „m. Parking“. Ši programėlė Kaune veikė nuo 2019 m. balandžio mėnesio ir prie jos dalis kauniečių buvo pripratę.

Kaip portalui „Kas vyksta Kaune“ nurodė JUDU Pardavimų vadybininkas Aurelijus Mičiulis, nuo 2024 sausio 1 d. iki šių metų pabaigos, šios programėlės pagalba Kauno zonose parkavosi 52 tūkst. skirtingų vartotojų ir 67,5 tūkst. skirtingų valstybinių numerių.

2024 m. gruodžio 30 d. paskelbtame pranešime Kauno miesto savivaldybė informuoja, jog „nuo 2025 m. sausio 1 d. vairuotojai galės sumokėti už automobilio stovėjimą Kaune naudodamiesi „CarOne“, „Unipark“ ar „Parkman“ programėlėmis, taip pat SMS žinutėmis bei parkomatuose“.

Toks sprendimas priimtas „pasibaigus sutarčiai ir paslaugų teikėjui atsisakius pasirašyti naują, tomis pačiomis sąlygomis“.

IT ir kibernetikos ekspertas Marius Pereščius portalui teigė, jog „m. Parking“ pasiūlyti komisiniai mokesčiai veikiausiai buvo per dideli – kitos priežasties atsisakyti programėlės ko gero ir nebuvo.

„Kažkada buvo paleistas „m. Parking“ jie pasirašė sutartį ir naudojo. Tada „Unipark“ pasidarė visą krūvą savo aikštelių, pradėjo jį papildomai naudoti, gal net buvo viešas pirkimas. O dabar išjungė todėl, kad kaip suprantu, komisinis mokestis netenkina. Jokių kitų priežasčių nematau“, – nurodė M. Pereščius.

Keturios skirtingos programėlės

Visgi „m. Parking“ programėlės atsisakymas nereiškia, jog kauniečiai negali rinktis iš kelių skirtingų, bet funkcionaliai beveik identiškų parkavimo programėlių.

Štai norėdami pasitikrinti, kur mieste gali pasistatyti automobilį, kauniečiai gali parsisiųsti pačios BĮ „Parkavimas Kaune“ programėlę „Parkavimas Kaune“. Tiesa, be galimybės pasižiūrėti, kur yra laisvų vietų, daugiau naudos iš šios programėlės tikėtis nereikėtų, mat norint apmokėti parkavimo kaštus, teks siųstis vieną iš trijų kitų programėlių – „CarOne“, „Unipark“ ar „Parkman“. Išbandžius programėlę šiuo metu, ji veikia ne itin kokybiškai, nes daugelis įrengtų daviklių, fiksuojančių automobilius, yra apsnigti.

Asociatyvi / KMS nuotr.

Kodėl parkavimo mokesčio negalima mokėti per savivaldybei pavaldžios įmonės programėlę? Turbūt ne be reikalo, mat kiekvienoje minėtoje programėlėje teks sumokėti ir papildomą paslaugos mokestį.

„Unipark“ rinkodaros vadovas Laurynas Globys portalui „Kas vyksta Kaune“ nurodė, jog šio mokesčio dydis siekia 0,15 Eur už kiekvieną transakciją, nepriklausomai nuo transakcijos sumos.

Anot „Parkman“ atstovo Ryčio Bagdonavičiaus, programėlės paslaugos mokestis yra 10 proc. nuo bendros parkavimo sumos ir 0.10 Eur vienetinis parkavimo mokestis (Rinkliava + 10 proc. + 0.10 Eur).

„CarOne“ taikomas papildomas mokestis skiriasi priklausomai nuo miesto, tačiau Kaune taikomas 0,15 Eur papildomas mokestis.

Turės mokėti baudą, nors tik vykdė instrukcijas?

Portalo „Kas vyksta Kaune“ redakcija susilaukė skaitytojo laiško apie neįprastą problemą. Anonimiškumo sąlygomis sutikęs bendrauti skaitytojas pasakoja, jog vairuoja L6 kategorijos mikroautomobilį.

Apie šiuos automobilius portalas „Kas vyksta Kaune“ rašė anksčiau – jie itin populiarūs tarp moksleivių, mat norint juos vairuoti, užtenka išlaikyti tik teorinę egzamino dalį, o vairuoti tokius automobilius gali net ir penkiolikmečiai.

Teisės aktuose šie automobiliai apibūdinami gana aptakiai – kaip „keturratė transporto priemonė, kurios nepakrautos transporto priemonės masė (be baterijų, jei tai elektromobilis) ne didesnė kaip 350 kg, didžiausias konstrukcinis greitis ne didesnis kaip 45 km/h ir priverstinio uždegimo variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 arba didžiausias vidaus degimo variklio ar elektros variklio galingumas ne didesnis kaip 4 kW.“

AM mašinytės Kaune / „Kas vyksta Kaune“ nuotr.

Apie mikroautomobilius daugiau skaitykite čia.

Grįžtant prie reikalo esmės, skaitytojas pasidalino nuotrauka iš „UniPark“ programėlės, kurią paprastai naudoja parkavimo mokesčiams susimokėti.

Ir programėlė gana aiškiai nurodo, jog transporto priemonei turinčiai šį valstybinį numerį STZ mokestis nėra priskirtinas.

Tai, beje, nėra tiesa. Mikroautomobiliams nėra taikomos jokios lengvatos – lengvatos STZ taikomos nekilnojamo turto objektus turintiems fiziniams ir juridiniams asmenims, grynųjų elektromobilių savininkams, specialiosioms tarnyboms, neįgaliesiems.

Tad mikroautomobilių savininkai turi mokėti įprastą 2 eurų dydžio tarifą, kirsdami į STZ patenkančias gatves.

Taigi, galima teigti, jog programėlė suklaidino skaitytoją, o pradėjus ieškoti teisybės, tiek vairuotojas, tiek žurnalistai buvo siuntinėjami iš vienos įstaigos į kitą.

Skaitytojo gautas pranešimas „UniPark“ programėlėje (skaitytojo nuotr.)

Ir nepaisant to, skaitytojas buvo pripažintas padaręs Administracinį nusižengimą pagal ANK 419 str. 1 d., užtraukiantį baudą nuo 20 iki 40 eurų. Kadangi nusižengimas padarytas pirmą kartą, paskirta pusė minimalios baudos sumos – 10 eurų bauda.

Skaitytojas vėliau susisiekė su Kauno savivaldybės viešosios tvarkos skyriu ir specialistu, išrašiusiu baudą. Gautas atsakymas skaitytoją pribloškė – buvo atsakyta, jog yra kitos programėlės, per kurias buvo galima susimokėti už parkavimą.

Tik kaip pastebi skaitytojas, panašu jog savivaldybės darbuotojas nesuprato klausimo esmės.

„Ar kažkas bandytų atsisiuntinėti dar kitą krūvą programėlių, perskaitę tokį „UniPark“ pranešimą? Situacija manau tikrai kurioziška, kai savivaldybė nesusitvarko problemos su programėlių įmonėmis, o pirmiausia skuba išrašinėti baudas. Apgailėtina“, – laiške rašė skaitytojas, taip pat pridurdamas, jog baudą visgi sumokės, tačiau yra nepatenkintas esama situacija.

„UniPark“ komentaras

Portalas „Kas vyksta Kaune“ kreipėsi į įmonę „UniPark“ dėl platesnio komentaro, kodėl gi programėlė galėjo nurodyti, jog STZ mokesčio mokėti papildomai nereikia.

Įmonės rinkodaros vadovas Laurynas Globys portalui „Kas vyksta Kaune“ nurodė, jog informaciją apie STZ apmokėjimą „UniPark“ gauna iš Biudžetinės įstaigos „Parkavimas Kaune”, tad pasiūlė kreiptis į šią įstaigą.

„UniPark“ vairuotojams pateikia informaciją apie tai, ar konkrečiam valstybiniam numeriui yra sugeneruotas taršos mokestis, ar ne, suteikiant galimybę jį apmokėti programėle. Šią informaciją gauname iš BĮ „Parkavimas Kaune” sistemos ir jos niekaip negeneruojame patys. Tokios pačios sąlygos egzistuoja visoms programėlėms.

Rekomenduojame susisiekti su BĮ „Parkavimas Kaune” – jie jums pateiks išsamesnį atsakymą, kodėl jūsų minimas vairuotojas susidūrė su tokia situacija“, – nurodė L. Globys.

Norėjo sumokėti pavėluotai?

BĮ „Parkavimas Kaune” direktorius Justas Limanauskas nurodė, jog L6 kategorijos transporto priemonėms jokios lengvatos taikomos nėra. O šiuo atveju, programėlė praneša, jog gyventojas nebeturi galimybės susimokėti STZ mokesčio, mat jau pavėlavo.

„Prisegtoje nuotraukoje matome, kad „UniPark“ programėlė (kaip ir kitos) praneša, jog transporto priemonei su tokiais registracijos numeriais įvažiavimo į senamiestį mokestį sumokėti nebėra galimybės, nes yra praleisti teisės akte numatyti terminai (buvo – 7 kalendorinės  dienos, nuo 2024-11-13 – 30 kalendorinių dienų, skaičiuojant nuo sumažintos taršos zonos pravažiavimo dienos)“, – atsakydamas į portalo pateiktus klausimus nurodo J. Limanauskas.

Skaitytojo perduotame Administracinio nusižengimo protokole matoma, jog pažeidimas buvo užfiksuotas spalio mėn. 2 d. Taigi, 30 dienų laikotarpis jau yra praėjęs.

Anot BĮ „Parkavimas Kaune“ direktoriaus, „nei viena programėlė neturi ir negali turėti funkcionalumo pagal valstybinį numerį informuoti, jog transporto priemonė yra atleista nuo rinkliavos“ – programėlės tik suteikia galimybę sumokėti rinkliavą.

Vėliau BĮ „Parkavimas Kaune“ informavus, jog skaitytojo užfiksuota nuotrauka tikrai nebuvo padaryta praėjus 7 kalendorinėms dienoms, o dar net neįvažiavus į STZ teritoriją, biudžetinė įstaiga papildė atsakymą ir nurodė, jog neturi galimybių informuoti vairuotojus apie gresiančius mokesčius.

„Sistema neturi jokios galimybės informuoti vairuotoją, kiek reikės mokėti ateityje, jei vairuotojas ateityje galbūt kirs sumažintos taršos zoną. Nėra galimybės nustatyti/nuspėti ar vairuotojas kirs zoną, ar mokės už parkavimą (nes tuo atveju rinkliavos už įvažiavimą nereikia mokėti) ir kiek kartų per 7 dienas (dabar 30 dienų) kirs zoną. Todėl sistema ir rašo, kad „nėra priskirta mokėtina suma šiam numeriui

Programėlėse galima pasitikrinti tik faktinę mokėjimo sumą (priklausančią nuo STZ kirtimų skaičiaus ir nepraleistų terminų) ir apmokėti tik išvažiavus iš STZ zonos, nes tik tada sistema turi galimybę pasitikrinti ar buvo sumokėta už parkavimą ir kiek kartų per 7 ar 30 dienų buvo kirsta zona“, – nurodoma atsakyme. 

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA