Bevaikštant po Kauno centrą lengvai pastebėsite vadinamuosius mažuosius automobilius (angl. microcars). Ypač daug jų galima pamatyti aplink švietimo įstaigas, mat tokį automobilį gali vairuoti penkiolikmečiai, net neišlaikę praktikos egzamino.
Mažos kvadratūros „Aixam“, „Lieger“ markių mikroautomobiliai miesto centre auga lyg grybai po lietaus – šie automobiliai priskiriami L6 motorinių transporto priemonių klasei.
Teisės aktuose šie automobiliai apibūdinami gana aptakiai – kaip „keturratė transporto priemonė, kurios nepakrautos transporto priemonės masė (be baterijų, jei tai elektromobilis) ne didesnė kaip 350 kg, didžiausias konstrukcinis greitis ne didesnis kaip 45 km/h ir priverstinio uždegimo variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 arba didžiausias vidaus degimo variklio ar elektros variklio galingumas ne didesnis kaip 4 kW.“
Toks nedidelis automobilis, priklausomai nuo modelio, naujas gali kainuoti tarp 12,5 ir 16 tūkst. eurų.
Naudotų automobilių rinkoje galima rasti ir kelis kartus pigesnių variantų, kurių kaina svyruoja tarp 4-8 tūkst. eurų. Tiesa, dalis tokių siūlomų automobilių yra daužti.
Kaip nurodo vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas, nors šie automobiliai iš karto krinta į akį dėl savo mažo dydžio, ne visi maži automobiliai yra priskiriami L6 kategorijai. Skirstymą lemia variklio tūris, kurio plika akimi neįvertinsi.
„Juos labai sunku kartais išoriškai atskirti, pagal variklio tūrį. Gali būti daugiau kaip 50 kūbinių centimetrų ir iki 50 kūbinių centimetrų. Tai jeigu vairuotojas penkiolikmetis, jam galima vairuoti tik trannsporto priemones, kurių variklio tūris yra iki 50 kūbinių centimetrų“, – pabrėžė A. Pakėnas.
Norinčių vairuoti skaičius auga kaip ant mielių
Turbūt pagrindinė šių mikroautomobilių populiarumo priežastis – juos vairuoti galima įgijus vos AM kategorijos vairuotojo pažymėjimą. Kitaip tariant, užtenka išlaikyti tik teorijos egzaminą ir penkiolikmetis jau gali traukti į gatves.
Šiuo atžvilgiu mikroautomobiliai yra daug pranašesni už lengviuosius – nors naudotų automobilių rinkoje už panašią sumą galima įsigyti pilnavertį lengvąjį automobilį, toks pasirinkimas prieinamas tik suaugusiems.
Kaip portalui nurodė „Regitra“, panašu jog kasmet daugėja vairuotojų, kurie įgyja tik AM kategoriją, praktinio egzamino nelaiko.
2022 metais tokių asmenų buvo 2094, 2023 m. – jau 2947.
O vos per 6 2024 m. mėnesius AM kategoriją įgyjo jau 2162 vairuotojai. Kitaip tariant, per pusmetį jau buvo pralenkti visų 2022 metų rodikliai.
Yra teisinių spragų
Kitas klausimas – ar logiška leisti nepilnamečiams vairuoti automobilius, dar ir neišlaikius praktikos egzamino?
Vairavimo instruktoriaus A. Pakėno nuomone, šiuo metu įstatymuose esama spragų. Mat anksčiau praktikos egzamino nelaikyti pasirenkantys rinkdavosi mopedus ar kitas panašias transporto priemones, kurių svoris ir gabaritai buvo nepalyginamai mažesni, nei mažųjų automobilių.
„Anksčiau eisme egzistavo tokios transporto priemonės kaip motoriniai dviračiai, mopedai, prie kurių priskiriami ir mini motoroleriai, su 50 kūbinių centimetrų varikliukais. Tai buvo tokia tvarka, ir ji niekam nekėlė jokių abejonių. Dalis vaikų eidavo išsilaikyti teises būdami 15 metų, ir važinėdavo mopedais meisto gatvėmis. Kažkaip klausimų nekėlė.
O dabar rinkoje atsirado keturračiai automobiliukai. O keturračiai ir daugiau vietos užima, ir svoris didesnis, kitokia inercijos jėga. Ir dabar iškyla klausimas – o kaip čia dabar yra, juk tai kaip automobilis?“, – komentavo A. Pakėnas.
Be to, A. Pakėnas nurodo, jog norint vairuoti vos šiek tiek didesnės kvadratūros mažuosius automobilius, šešiolikmečiai jau privalo laikyti ir praktinį egzaminą. Nors skirtumas tarp šių automobilių – visiškai minimalus.
Portalo „Kas vyksta Kaune“ žiniomis, Europos Sąjungos šalyse mažųjų automobilių vairavimas reglamentuojamas skirtingai – štai Vokietijoje tokius automobilius irgi galima vairuoti nuo 15 metų amžiaus, tačiau būtina išlaikyti praktikos egzaminą.
Prancūzijoje praktikos egzaminas nėra privalomas, tačiau privalomi praktiniai mokymai.
Yra ir kita teisinė spraga – nors mikroautomobilius galima vairuoti nuo 15 metų, administracinė atsakomybė už Kelių eismo taisyklių pažeidimus galioja tik nuo 16 metų.
„Administracinių nusižengimų kodeksas įtvirtina, kad nuobaudas už kelių eismo taisyklių pažeidimus galima skirti tik asmenims nuo 16 metų. Tad turime tokią nesureguliuotą zoną asmenims nuo 15 iki 16 metų. Jiems negali būti skiriamos nuobaudos“, – LRT radijo laidoje „Radijo byla“ sakė advokatų profesinės bendrijos AVOCAD teisininkė Karolina Briliūtės.
Draudimo ir techninės apžiūros klausimai
Nors norint vairuoti tokį automobilį reikia išlaikyti tik teorijos egzaminą, kitais aspektais, mažųjų automobilių reglamentavimas ne itin skiriasi nuo kitų transporto priemonių.
Štai Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas paaiškino, jog mažųjų automobilių techninė apžiūra atliekama beveik taip pat, kaip ir lengvųjų automobilių.
„Iš esmės L6 klasės egzempliorių tech. apžiūra nesiskiria nuo lengvųjų automobilių (M1 klasės), tik šioks toks skirtumas su taršos emisijos patikra: ji atliekama tik po 2018 m. gegužės registruotiems L6 automobiliukams“, – komentavo R. Gabartas.
Mažųjų automobilių techninis aptarnavimas turėtų būti atliekamas kas 5 tūkst. km.
Niekuo neišsiskiria ir draudimo tvarka. Ji kiekvienu atveju yra individuali.
„Šiems automobiliams draudimo įmokos nustatymas yra toks pat, kaip ir kitoms transporto priemonėms. Draudimo įmoka nustatoma įvertinus transporto priemonės technines charakteristikas, markę, modelį, vairuotojo vairavimo patirtį, draudimo istoriją ir kitus svarbius aspektus. Tuomet klientui pateikiamas draudimo pasiūlymas“, – teigė ERGO Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas Rimvydas Pocius.
Pardavimai išlieka panašūs
Lietuvoje „Ligier“ mažuosius automobilius atstovauja UAB „Alto servisas“. Įmonės direktorius Klaudijus Jurkša patiko, jog šių automobilių pardavimai išlieka panašūs – kasmet parduodama apie 30-35 vienetai naujų automobilių.
Vertindamas mikroautomobilių saugumą, K. Jurkša nurodė kelis aspektus. Visų pirma, automobiliai įsibėgėja tik iki 45 km/h greičio, o tai yra mažesnis greitis, nei gali pasiekti motoroleris. Be to, vairuotoją apsaugo saugos diržai, automobilio kėbulas.
Mikroautomobilių kėbulai dažniausiai gaminami iš lengvųjų medžiagų, tokių kaip plastikas ar kompzitinės medžiagos. Šios medžiagos padeda sumažinti bendrą transporto priemonės masę. Nors automobilis nedidelis, bet kėbulas projektuojamas taip, kad maksimaliai apsaugotų keleivius.
UAB „Alto Servisas“ direktorius paaiškino, jog Europos Sąjungoje transporto priemonių saugumo patikimumą užtikrinantis EC arba EEC sertifikatas gamintojams itin svarbus norint parduoti savo produktus Europoje.
Šie sertifikatai užtikrina transporto priemonės bandymus siekiant įvertinti jos saugumo charakteristikas, aplinkos apsaugos lygį ir kt. Taip pat vertinamas gamybos procesas.
„Šie patikrinimai apima ne tik kėbulo patvarumą ir susidūrimo testus, bet ir važiavimo stabilumą, šviesų efektyvumą, stabdžių sistemų veikimą ir kitus svarbius saugumo komponentus“, – aiškino K. Jurkša.
Tad anot K. Jurkšos, mažieji automobiliai yra kur kas saugesni nei kitos moksleivių pamėgtos transporto priemonės.
Važiuoti greitkeliu draudžiama
Portalas „Kas vyksta Kaune“ pasiteiravo policijos, ar mažaisiais automobiliais galima keliauti ir už miesto ribų – na pavyzdžiui greitkeliais. Vienareikšmiškas atsakymas – ne, negalima, mat jų greitis nesiekia 60 km/h.
„Kelių eismo taisyklės numato, kad Automagistralėse ir greitkeliuose draudžiama judėti pėstiesiems, vadelioti, varyti gyvulius ar paukščius, joti, važiuoti dviračiais, elektrinėmis mikrojudumo priemonėmis, mopedais, visų rūšių keturračiais ir visomis kitomis transporto priemonėmis, išskyrus automobilius, motociklus, triračius, motociklus ir automobilius su priekabomis, jeigu šių motorinių transporto priemonių maksimalus konstrukcinis greitis arba greitis dėl jų techninės būklės ne mažesnis kaip 60 km/h.
Kai transporto priemonės maksimalus konstrukcinis greitis 45 km/h, ja važiuoti automagistrale draudžiama“, – nurodė Kauno apskrities VPK.
Taip pat policija neturi duomenų apie išskirtinius eismo įvykius, kuriose dalyvautų būtent L6 kategorijos transporto priemonės.