Kauno Senamiestyje praėjusių metų rudenį 11-oje vietų įrengta transporto priemones fiksuojanti mažų emisijų zonos sistema. Antradienį vykusiame Kauno miesto savivaldybės tarybos posėdyje Administracijos direktoriaus pavaduotojas Paulius Keras atskleidė, kada turėtų būti tvirtinami pravažiavimo mokesčio tarifai bei kada planuojama paskelbti sistemos veikimo startą.
Aiškėja sistemos veikimo pradžia
Klausimą dėl mažų emisijų zonos įrangos įdiegimo Kauno Senamiestyje iškėlė Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos (TS-LKD) partijos narys Vitas Lendraitis, klausęs apie tarifų tvirtinimą bei kitus dokumentus.
„Pagal darnaus judumo planą yra numatyta Senamiestyje įrengti mažų emisijų zoną. Viešas pirkimas dėl įrangos buvo laimėtas 2023 m. Praėjo vieneri metai.
Kada planuojama įdiegti, kada bus tvirtinami tarifai, įvažiavimo tvarkos ir kiti dokumentai?“ – teiravosi V. Lendraitis.
Tarybos posėdyje Kauno miesto savivaldybės Administracijos direktoriaus pavaduotojas patikino, kad įranga jau yra įdiegta ir veikia.
„Šiais laikais niekas šlagbaumų nestato. Tam yra daugybė būdų, kaip kitaip nustatyti automobilių įvažiavimą ir išvažiavimą.
Tarifai bus (nustatyti – aut. past.) gegužės mėnesį taryboj. Mažų emisijų zona pradės veikti nuo rugpjūčio turbūt pirmos, bet čia taryba dar apsispręs tiksliai dėl datos“, – teigė P. Keras.
Kas turės susimokėti?
Naujienų portalui „Kas vyksta Kaune“ Kauno savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius nurodė, kad įdiegus mažų emisijų zonos sistemą, mokestis bus taikomas ne už vykimą į Senamiestį, t.y. ne už įvažiavimą į teritoriją, bet už jos pravažiavimą tranzitu.
Tai reiškia, kad pokyčius pajus tie vairuotojai, kurie pravažiuoja Senamiestį vien tam, kad sutrumpintų kelią.
Už pravažiavimą Senamiesčiu susimokėti taip pat turės taksi vairuotojai, pavežėjai, aptarnaujantis personalas.
Pasak „Bolt“ vadovo Lietuvoje Andriaus Pacevičiaus, tuo atveju, jeigu mokesčiai pavežėjams būtų taikomi, tai neabejotinai neigiamai atsilieptų kelionių kainoms. Kaip teigė, šiuo metu dar sunku pasakyti, koks augimas tai būtų – viskas priklauso nuo sprendimų įgyvendinimo laiko bei sąlygų.
Liūdnos žinios ir hibridinių automobilių naudotojams. Piniginę patuštinti vykstant pro Senamiestį teks šių automobilių vairuotojams: visiškų hibridinių (FHEV arba HEV – (Full) Hybrid Electric Vehicles); lengvųjų hibridinių (MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicles) ir įkraunamų hibridinių (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles) automobilių.
Be to, kaip jau skelbėme anksčiau, įranga fiksuos įvažiuojančių transporto priemonių valstybinius numerius ir iš priekio, ir iš galo.
Mokės važiuojantys į mokyklas ir darbus
„O kaip vaikus atvežti į muzikos mokyklą? Jei po pamokų viešuoju transportu neįmanoma spėti? Lėktuvu?“ – anksčiau klausimus kėlė kauniečiai.
M. Matusevičius naujienų portalui paaiškino, kad vairuotojams (tėvams), kurie į Senamiestį įvažiuoja tam, kad atvežtų savo vaikus į ugdymo įstaigas, susimokėti taip pat reikės (nebent jie priklauso išimčių grupei).
„Tikimasi, kad įvedus pravažiavimo Senamiesčiu mokestį, sumažės tranzitinio transporto, t.y. automobilių eismas sumažės. Tokiu būdu dalį kelionės vaikai galės saugiai atlikti savarankiškai (pvz. nuo Kauno pilies, Karaliaus Mindaugo pr., Šv. Gertrūdos ar Birštono gatvių).
Visos aplink šią zoną esančios požeminės perėjos yra suremontuotos, apšviestos, todėl tikrai kiekvienas gali surasti sau patogiausią ir tinkamiausią maršrutą“, – teigė Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas.
Ta pati tvarka ir dirbantiems apmokestintoje zonoje – jiems taip pat reikės susimokėti. Nebent, kaip teigė M. Matusevičius, jie priklauso išimčių grupei – turi nekilnojamojo turto, turės teisę į nustatytą kiekį leidimų.
„Įmonėms ir organizacijoms, kurios MEZ zonoje disponuos sklypu, kuriame bus įrengtos automobilių stovėjimo vietos, bus išduodama tiek leidimų įvažiuoti į MEZ, kiek yra įrengta stovėjimo vietų“, – komentavo M. Matusevičius.
Numatyta išimtis motociklų vairuotojams
Kauniečiai taip pat domėjosi, kokia tvarka galios motociklams bei motoroleriams – ar jiems taip pat reikės susimokėti, jei pravažiuos mažų emisijų zoną?
Kauno savivaldybės atstovas patikino, kad paskelbus sistemos veikimo pradžią, kol kas šių transporto priemonių vairuotojams susimokėti nereikės.
Kyla klausimas – kodėl motociklų vairuotojams, kurie važiuoja ne mažiau taršiomis transporto priemonėmis nei hibridiniai automobiliai, nuspręsta taikyti tokią išimtį ir mokesčio netaikyti? Galbūt tai susiję su tuo, kad Kauno savivaldybės vadovai yra aktyvūs motociklistai?
Kam turėtų būti suteikiamos lengvatos?
„Antroje metų pusėje įsigaliosianti tvarka nepalies tų gyventojų, kurie atvyksta į Senamiestį su konkrečiais poreikiais ir, susimokėję rinkliavą už automobilių parkavimą, laikinai palieka savo transporto priemones. Jiems atvykimas čia papildomai nekainuos“, – akcentavo M. Matusevičius.
Vykstant į Kauno Senamiestį lengvatos turėtų būti suteikiamos elektromobilių savininkams, komunalinių paslaugų ir specialiosioms tarnyboms, neįgaliesiems. Taip pat vietos gyventojai ir įmonės, kurios kreipsis dėl lengvatų gavimo ir turės teisę jomis pasinaudoti, gaus leidimus.
Be kita ko, šiuo metu internetinėje svetainėje parkavimaskaune.lt yra kuriama sistema. Joje visi, norintieji gauti lengvatas, privalės užsiregistruoti.
Daugiau šia tema
„Kas vyksta Kaune“ anksčiau skelbė, kad Susisiekimo ministerijos 2023 m. priimtame teisės akte rašoma, kad atsižvelgus ir įvertinus aplinkybes savivaldybės sprendimu išimtys gali būti taikomos šioms grupėms ir subjektams (jų naudojamoms transporto priemonėms):
– asmenims, turintiems judėjimo negalią arba individualių poreikių ir teisę naudoti skiriamąjį ženklą „Neįgalusis“ ant transporto priemonių arba neįgalių asmenų automobilių statymo kortelę;
– taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiantiems verslo subjektams;
– dalijimosi automobiliais paslaugas teikiantiems verslo subjektams;
– tolimojo, vietinio (miesto) reguliaraus susisiekimo autobusams, kurių maršrutai patvirtinti Viešojo transporto kelionių duomenų informacinėje sistemoje;
– pašto ir siuntų pristatymo paslaugas teikiantiems verslo subjektams;
– istorinėms transporto priemonėms.
Ir nors ministerija konsultuoja Lietuvos savivaldybės – viskas pačių savivaldybių galioje. Galutinius sprendimus nustatant rekomenduojamus transporto priemonių patekimo į zonas taisyklių taikymo terminus ir taisykles priima pačios savivaldybės.
Primename, kad savivaldybė dėl mažų emisijų zonų sistemos įrenginių pirkimo gegužės 9 d. pasirašė sutartį su UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“. Viešojo pirkimo vertė – kiek daugiau nei 125 tūkst. eurų su PVM.
2023 m. sausio 16-ąją su ta pačia bendrove pasirašyta 104 tūkst. eurų vertės sutartis, pagal kurią Kauno miestas perka mažų emisijų zonų informacinę sistemą ir jos priežiūros paslaugas.
Kaip nurodyta viešojo pirkimo sutarties priede, įranga montuojama 11-oje sankryžų, visose automobilių srautai turėtų būti registruojami dviem kryptimis, išskyrus Gimnazijos-Kurpių gatvių sankryžą, kur eismas šiaip ar taip vyksta viena kryptimi.