Daugiabučių namų renovacijos klausimas visuomenėje apipintas daugybe mitų bei baimių. Nors sėkmės istorijų kur kas daugiau, kartas nuo karto pasigirsta ir blogųjų namų atnaujinimo patirčių, prislopinančių norą imtis pokyčių. Įprastai visas jas vienijančios savybės – žinių apie renovacijos procesus stoka, nekompetentingi paslaugų teikėjai bei prasta komunikacija tarp gyventojų ir paslaugas teikiančių institucijų. Sėkmingai namus modernizavę gyventojai sutaria – siekiant, jog renovacija vyktų sklandžiai ir taptų toliaregiška investicija, svarbu namo administratoriaus kompetencija.
Kompetencija, instrumentai ir komunikacija
Namo modernizavimas – sudėtingas ir daugialypis procesas, sudarytas iš keleto skirtingų žinių, kompetencijų bei instrumentų reikalaujančių žingsnių. Tai – investicinio bei techninių projektų rengimas, rangos darbai, techninė jų priežiūra. Anot ekspertų, kiekviename iš šių etapų labai svarbu renovaciją vertinti kaip ilgalaikę ir toliaregišką investiciją, o ne tik namo gerbūvio pagerinimą.
Visų šių veiksnių kontekste, svarbiausia sėkmingo namo modernizavimo sąlyga tampa namą bei jo pokyčius administruojančios įmonės kompetencija, aktyvi komunikacija su gyventojais, nuolatinis žinių atnaujinimas bei gyventojų įsitraukimas priimant visam namui svarbius sprendimus.
„Renovacijos procesas sudarytas iš keleto stadijų, kurių kiekvienai taikomos skirtingos normos, kriterijai ir techniniai reikalavimai. Namo modernizavimą administruojančios įmonės kompetencija svarbi dėl keleto skirtingų priežasčių. Visų pirma, jog renovacijos projektas atlieptų realias konkretaus namo problemas ir būtų įgyvendintas kokybiškai.
Antra, jog modernizavimas vyktų sklandžiai ir greitai, nes užsitęsusių procesų kontekste, augančios statybos darbų bei medžiagų kainos gali priversti jau suderintą projektą rengti iš naujo. Trečia, renovaciją svarbu suprasti, kaip gyventojų investiciją, tad ją administruojanti įmonė turi pasiūlyti tvarius ir ilgalaikius sprendimus, naudą nešiančius keliasdešimt metų į priekį“, – sako pastatų priežiūros įmonės UAB „Santermita“ vadovas Ramūnas Radavičius.
Radavičius pažymi, jog kiekvieno namo gyventojai susiduria su skirtingomis problemomis. Būtent jų įvardijimas ir turėtų būti pirmasis žingsnis prieš pradedant ruošti investicinį namo atnaujinimo projektą.
„Modernizuodami pastatus rūpinamės ne tik jų būkle, bet ir namo infrastruktūros plėtojimu ateities perspektyvoje. Svarbiausia – išspręsti opias namo problemas ir priimti sprendimus, kurie tarnaus 20, 30 ar net 40 metų į priekį. Pavyzdžiui, gyventojams susiduriant su parkavimo problema, didelį dėmesį reikia skirti parkavimo teritorijos projektui, o greta įprastų automobilių stovėjimo vietų, verta numatyti ir ateityje didelį poreikį turėsiančias elektromobilių įkrovimo stoteles.
Tuo tarpu siekiant užkirsti kelią ilgoms gedimų šalinimo procedūroms, namo elektros, šilumos ar kitas sistemas galima papildyti išmaniais sprendimais, visą informaciją apie gedimus realiuoju laiku perduodančiais pastatą prižiūrinčiai įmonei. Taip gedimai gali būti pašalinti per vieną ar dvi dienas be gyventojų įsikišimo. Panašaus pobūdžio sprendimų galima pasiūlyti kiekvienai namo priežiūros sričiai, tad prieš pradedant ruošti projektą, jį prižiūrinti įmonė turi suprasti namo problematiką ir turėti pakankamai žinių bei instrumentų, leidžiančių pasiūlyti geriausius tvarius sprendimus“, – teigia R. Radavičius.
Galiausiai, anot R. Radavičiaus, kita svarbi namo modernizaciją administruojančios įmonės kompetencijų sritis – finansavimo bei paramos galimybės.
„Daug dėmesio turi būti skiriama visų galimų paramos mechanizmų pritraukimui, pasinaudojimui valstybės bei savivaldybės vykdomomis programomis. Pavyzdžiui, valstybės parama energijos taupymo priemonėms, žaliajai energetikai, savivaldybės teikiamas paramas, pavyzdžiui, pagal programą „Svajonių kiemas“, parama kultūros paveldui ir kt. Taip pat kompetentingas administratorius turi gerai išmanyti ir apie paramos mechanizmus, taikomus individualiai gyventojams, ir juos aiškiai iškomunikuoti. Tik tokiu būdu būsto savininkai gali tikėtis gauti maksimalią kompensaciją pagal savo finansinę padėtį“, – sako „Santermita“ vadovas.
Vadovas teigia, jog pasirinkus kompetentingą, gerą komunikaciją su gyventojais užtikrinantį namo administratorių, renovacijos procesų baimintis nereikėtų. Kokybiškai, su perspektyva į ateitį bei laiku atliekami namo modernizavimo darbai kuria ilgalaikę ir tvarią naudą tiek nuolatiniams gyventojams, tiek objektų savininkams, o sumažėję energetiniai resursai gali siekti net iki 80 proc.
Suteikia bendruomeniškumo
Prieš daugiau nei šešerius metus renovuoto blokinio daugiabučio namo, įsikūrusio Neveronyse, adresu Šiltnamių g. 8, pirmininkė Elaida teigia, jog nepaisant gyventojų baimių, sprendimas įgyvendinti renovaciją tapo naudingas kiekvienam. Šiandien gyventojai džiaugiasi ne tik pagerėjusia gyvenimo kokybe, bet skaičiuoja ir apytiksliai dvigubai mažesnį energijos sunaudojimą namo šildymui.
„Iš pradžių namo bendruomenės gretose renovacijos tema sulaukė daug pasipriešinimo. Gyventojai bijojo būti apgauti, teigė, jog negausime kokybiškų rangos paslaugų, o kartu – ir rezultato. Visgi bediskutuojant abejojančius pavyko įkalbinti, nes poreikis atsinaujinti buvo akivaizdus. Namas senos statybos, blokinis, tad buvo matomi ir įtrūkimai, sienas reikėjo suvaržyti, apšiltinti. Galime pasidžiaugti, kad gyventojų baimės nepasitvirtino. Šiandien gyvename kur kas šilčiau, o sąskaitos už šildymą – gerokai mažesnės“, – sako bendrijos pirmininkė.
Moteris išskiria ir dar vieną renovacijos privalumą – susiformavusį bendruomeniškumą.
„Kapitalinis namo remontas gyventojus suvienijo, suteikė bendrumo. Susitvarkius bendrąsias, ilgus metus iki tol apleistas patalpas, atsirado ir vieningas noras jas saugoti bei prižiūrėti. Tokiame name maloniau gyventi visiems“, – pastebi namo bendrijos pirmininkė.
Nereikia galvoti, kaip apmokėti būtinąjį remontą
Greta pakilusios namo vertės bei sumažėjusių energijos išlaidų, sprendimą atlikti namo modernizavimą priėmę gyventojai įvardija ir dar vieną reikšmingą veiksnį – galimybę gauti paramą būtiniesiems remonto darbams.
Prasta namo būklė bei būtinųjų remonto darbų našta paskatino susitelkti penkiaaukščio namo, įsikūrusio Liepų g. 16, Garliavoje, gyventojus ir priimti sutarimą dėl renovacijos.
„Remontuojant namą atskiromis dalimis darbų atlikimui gyventojai paramos negauna, o atsiskaitymo už remonto darbus laikotarpis yra labai trumpas. Dėl šios priežasties dažniausiai gyventojai nesusitaria dėl remonto darbų ir namo būklė prastėja, kol tenka atlikti neišvengiamus avarinius darbus. Atsižvelgę į jų poreikį, gyventojai įvertino teikiamą paramą, išsimokėjimo terminą, būsimus pokyčius, o tai lėmė apsisprendimą dalyvauti renovacijos procese“, – sako namą administruojančios pastatų priežiūros įmonės UAB „Santermita“ vadybininkė Jurgita.
Inicijuoti renovaciją, anot pastatų priežiūros įmonės atstovės, dažniausiai bijoma dėl išlaidų. Visgi, dėl išvystytos paramos skyrimo sistemos, norintiems sutaupyti namų modernizavimo sąlygos šiandien itin palankios.
„Atskiriems remonto darbams bei avarijų likvidavimui finansavimas nėra skiriamas. Taip pat nėra suteikiama ir galimybė išsimokėti per ilgą, pavyzdžiui, 20 metų laikotarpį. Įgyvendinus renovacijos procesus, sutaupomos išlaidos ne tik už nenumatytus remonto darbus, bet ir už gaunamas paslaugas – šildymą. Dėl šios priežasties kasmėnesinė įmoka už atliktus renovacijos darbus iš dalies yra dengiama sutaupytų išlaidų už paslaugas sąskaita“, – sako UAB „Santermita“ vadybininkė Jurgita.
Vidutinė renovacijos trukmė – iki dviejų metų
Pastatų priežiūros paslaugas teikiančios bendrovės UAB „Santermita“ atstovai informuoja, jog įprastai namo modernizavimo procesai įgyvendinami per 16-24 mėnesių laikotarpį.
Inicijuoti daugiabučio namo atnaujinimą bendru sutarimu gali patys gyventojai. Atsižvelgiant į tai, kokiu būdu prižiūrimas namas, už renovacijos įgyvendinimą atsakingu tampa namo valdytojas – bendrijos pirmininkas, jungtinę gyventojų veiklą atstovaujantis asmuo arba namą administruojanti įmonė.
Įprastai sprendimas pradėti renovacijos procesus priimamas gyventojų susirinkimo metu. Susitikime aptariamos galimybės atnaujinti pastatą bei kokias kompensavimo sąlygas gali gauti kiekvienas iš gyventojų. Gavus didžiosios dalies gyventojų pritarimą, pradedami renovacijos procesai – investicinio projekto rengimas, jo pasitvirtinimas namo bendruomenės viduje bei jį sekančios rangovo paieškos, rangos darbų pradžia.
Daugiau informacijos apie renovaciją gyventojams suteikti gali namo administratorius arba namą prižiūrinti pastatų priežiūros įmonė.