Naują elektromobilį nusipirkusi kaunietė atsimušė į aklavietę: neatitiko vieno punkto | Kas vyksta Kaune

Naują elektromobilį nusipirkusi kaunietė atsimušė į aklavietę: neatitiko vieno punkto papildyta ministerijos komentaru

R. Tenio nuotr.

Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) elektromobiliams skirstomais milijonais pasinaudoti ne taip ir paprasta. Nors atitiko visas paraiškos sąlygas, viena iš pažiūros menka detalė kaunietei gali atsieiti kelis tūkstančius eurų. APVA naujienų portalui nurodė, kad tvarka pakeista dėl skaidrumo, bet su agentūra bendravusios moters argumentai neįtikino.

Apie svarbų skirtumą sužinojo per vėlai

Kaip pasakojo buhalterines paslaugas teikiančiai įmonei „LB auditas“ vadovaujanti Laima Chomskytė, pirkdama elektromobilį „Hyundai Kona“, ji pasiskaičiavo, kad juridiniam asmeniui priklauso 4000 eurų subsidija. Kaunietė kreipėsi į saloną, išsirinko automobilį, salone su vadybininku aptarė, kad atvažiavus mašinai, ją užregistravus, kreipsis į APVA, pildys paraišką ir gaus paramą.

„Visa tai įvyko, paraišką pradėjau pildyti dar kiek anksčiau, bet, aišku, laukiau dokumentų, užregistravome, gavau sąskaitą faktūrą. Tačiau pildant paaiškėjo, kad tai reikėjo daryti iki registravimo. Tai esą labai svarbus punktas, jo apeiti niekaip negalima ir viskas, subsidijos aš nebegaunu.

Automobilį registravo salonas, galbūt vadybininkas mane čia šiek tiek suklaidino, prisiimu atsakomybę, kad galbūt turėjau pasidomėti anksčiau, iki perkant automobilį. Bet labiausiai mane nustebino pokalbis su APVA specialistu, administruojančiu juridinius asmenis“, – kiek daugiau nei mėnesio senumo įvykius prisiminė L. Chomskytė.

Fiziniams asmenims paraiška teikiama įregistravus transporto priemonę, o juridiniams – prieš registraciją. Moteris svarstė, ar registravimo laikas keičia faktą, kad nupirktas netaršus, visiškai elektrinis automobilis ir klausė APVA, kodėl negali gauti subsidijos, bet šią paramą kuruojantis agentūros darbuotojas atsakyti esą negalėjo.

Naujiena net salonams

„Ta tvarka yra pakeista, anksčiau juridiniams asmenimis galiojo ta pati kaip ir fiziniams, kad teikti paraišką gali įregistravęs transporto priemonę. Nežinau, kada tvarką pakeitė, bet net kai kuriems salonams tai yra naujiena ir pats APVA atstovas man prasitarė, kad daug kas nežinojo, viena įmonė negavo paramos net dešimčiai elektromobilių“, – biurokratinėse vingrybėse, pasak L. Chomskytės, paklydo ne vienas.

Elektromobilis "Hyundai"
Nors valstybė skatina pirkti elektromobilius, kai kuriems pasinaudoti parama nepavyksta / R. Tenio nuotr.

Jai automobilis reikalingas kaip juridiniam asmeniui, bet salonas dabar siūlo galbūt keisti paskolos sąlygas ir registruoti automobilį kaip fiziniam asmeniui ir potencialiai gauti 5000 eurų paramos. Tiesa, toks kelias kaunietei finansiškai esą visiškai neapsimoka, nes reikia išsididinti atlyginimą, kad galėtų patempti paskolą.

„Man tas papildomai kainuoja 40 proc., dar daugiau, tad tikrai ne variantas. APVA klausiau, gal galiu parduoti mašiną, pradėti tvarkytis paraišką ir vėl nusipirkti, jei jau tokia situacija. Pasakė, ne, „Regitroje“ matosi pirminė registracija ir jokių šansų“, – stebėjosi finansuose puikiai nusimananti moteris.

Ketina kreiptis į ministeriją

Paraiškos L. Chomskytė teikti taip ir nebaigė, nes pasiskaitė, kad juridinis asmuo gali kreiptis tik vieną kartą. Jeigu pabaigtų pildyti, o automobilis jau registruotas, tiesiog ateitų neigiamas atsakymas ir tada plano B nebėra – su juridiniais asmenimis dirbantis specialistas pasakė, kad paraiška būtų atmesta vienareikšmiškai.

„Ieškau kelių, kaip gauti paramą, kuri man priklauso, bet tie keliai dar kainuos. Susisiekiau su banku – galbūt atsitiks taip, kad tą automobilį parduosiu kitai savo įmonei ir bandysiu tvarkytis subsidiją. Tačiau tikrinamos susijusios įmonės, tad yra tikimybė, jog subsidijos vis tiek galiu negauti.

Automobilis ir įmonė 100 proc. atitinka visas sąlygas paramai gauti išskyrus faktą, kad mano mašina yra įregistruota prieš kreipiantis. Elektromobilis užregistruotas gruodžio 2 d., tad turiu pusę metų paraiška sutvarkyti. Bandysiu tą kelią užbaigti, bet vienaip ar kitaip dėl šio nelogiškumo, manau, rašysiu raštą ministerijai“, – teigė pašnekovė.

L. Chomskytė sutinka, kad sąlygos neturi būti identiškos fiziniams ir juridiniams asmenims. Fizinis asmuo galbūt turi mažesnes pajamas, tad jam subsidija didesnė ir su tuo, kaunietės manymu, viskas tvarkoje.

„Bet aš nematau jokio pagrindo, kodėl kitos sąlygos turėtų skirtis, ir negavau tam paaiškinimo iš APVA. „LB auditas“ yra smulkaus verslo įmonė ir tie 4000 eurų paramos yra didelė suma, kuri buvo įvertinta perkant automobilį“, – aiškino bendrovės vadovė.

Tvarka atnaujinta pernai

APVA komunikacijos specialistė Austėja Jonaitytė „Kas vyksta Kaune“ informavo, kad skirtinga paraiškų teikimo tvarka įvesta sulig pernai paskelbtais kvietimais ir kartu įsigaliojusiais teisės aktais.

Paraiškos fiziniams asmenimis priimamos nuo pernai gegužės iki šių metų birželio, tas pats terminas galioja ir kiek vėliau pernai startavusiam juridinių asmenų kvietimui.

Fiziniams asmenims išvis numatyta 5 mln. eurų paramos, o vienas pareiškėjas gali gauti iki 6000 eurų subsidiją jeigu sunaikina seną transporto priemonę. Įmonių elektromobiliams skirta suma taip pat siekia 5 mln. eurų, viena bendrovė gali pretenduoti net į 400 tūkst. eurų subsidiją, o vienam automobiliui priklausomai nuo klasės skiriama iki 11 tūkst. eurų.

Reikia pastebėti, naujo elektromobilio registracijos statusas teikiant paraišką aprašytas gana painiai, tad pasikonsultuoti kvietime nurodytais APVA kontaktais tikrai verta, mat bendrovės teturi vieną šūvį – einamaisiais metais paraišką teikti galima tik kartą.

Agentūros kvietimą gyventojams galima peržiūrėti čia, o kvietimas verslui viešinamas čia.

Nusivilti teko ne vienam

A. Jonaitytės aiškinimu, kompensacinės išmokos gyventojams, įsigijusiems elektromobilį, mokamos atitikus visas kvietime nurodytas sąlygas, tuo tarpu verslui tai traktuojama kaip valstybės pagalba, kuriai taikomi skaidrumo ir skatinamojo poveikio reikalavimai.

„Atsižvelgiant į tai, lėšos tinkamos yra tik po paraiškos pateikimo, t. y. juridinis asmuo subsidiją gali gauti pirmiau pateikęs paraišką ir tik po to įsigijęs elektromobilį“, – konstatavo APVA atstovė.

Jos žiniomis, 2021-aisiais apie 10 įmonių kreipėsi į agentūrą, bet paramos negavo, nes elektromobilius jau buvo užregistravusios. Tikslaus nesubsidijuotų transporto priemonių skaičiaus APVA esą nefiksuoja – tokius duomenis turi tik pačios bendrovės.

Verslas naudojasi vangiai

Nors didelius nuotolius kasdien įveikiančiam verslui eksploatuoti elektromobilius, galimas daiktas, kol kas tiesiog nuostolinga, darytina prielaida, kad juridinius asmenis atbaido ir ne visai aiški paraiškos teikimo tvarka.

Pagal A. Jonaitytės pateiktą statistiką, elektromobilius įsigijusiems gyventojams išvis išmokėta beveik 6,5 mln. eurų paramos (per 2021 m. – beveik 5 mln. eurų), o verslui per visą paraiškų teikimo laikotarpį – tik kiek daugiau nei 1 mln. eurų.

„Iš aukščiau pateiktų subsidijų išmokėjimo matyti, jog didžioji dalis yra gyventojų įsigyti elektromobiliai, verslo įmonių įsigytų elektromobilių – kiek mažiau“, – pastebėjo ir APVA komunikacijos specialistė.

Elektromobilis "Hyundai"
Gyventojų elektromobiliams išmokėta keliskart daugiau subsidijų nei verslui / R. Tenio nuotr.

Anot jos, didžiausio populiarumo iš visų APVA kvietimų sulaukia parama el. paspirtukams, dviračiams, automobilių dalijimosi paslaugoms. Už šias subsidijas gyventojai iš viso įsigijo 16 076 vienetus šių „žalių“ transporto priemonių. Tai – populiariausias kvietimas APVA kvietimų istorijoje, o daugiausia žmonės renkasi el. paspirtukus ir dviračius.

„Taip pat populiari mažataršių automobilių įsigijimo priemonė. Gyventojas privalo sunaikinti savo taršų automobilį ir tuomet įsigyti kitą mažiau taršų (tik ne varomą dyzelinu) automobilį. Iš viso įsigyta 1795 mažiau taršių automobilių“, – nurodė A. Jonaitytė.

Detali subsidijuotų elektromobilių ir kitų paramos priemonių statistika pateikiama čia, tik konkrečios savivaldybės tam skirtame laukelyje dėl neaiškių priežasčių pasirinkti neįmanoma.

Papildyta sausio 13 d., 15.44 val.

Aplinkos ministro komunikacijos patarėjo Marijaus Gailiaus redakcijai pateiktame Klimato politikos grupės išaiškinime pažymima, kad vadovaujantis 2020 m. spalio 12 d. aplinkos ministro įsakymu Nr. D1-615, finansavimas pagal priemonę teikiamas Lietuvos Respublikos teritorijoje veiklą vykdantiems juridiniams asmenims.

Parama elektromobilių įsigijimui įmonėms teikiama vadovaujantis 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 651/2014 nuostatomis, pagal kurias nustatyti privalomi skatinamojo poveikio reikalavimai: „Šis reglamentas taikomas tik skatinamąjį poveikį turinčiai pagalbai. Laikoma, kad pagalba turi skatinamąjį poveikį, jei, prieš pradėdamas vykdyti su projektu ar veikla susijusius darbus, gavėjas atitinkamai valstybei narei pateikia rašytinę paraišką gauti pagalbą.“

Ankstesniame kvietime minėtos nuostatos nebuvo, kadangi subsidijos teiktos vadovaujantis 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013, pagal kurį maksimali valstybės pagalbos suma siekė 200 tūkst. eurų. Paraiškų tvarka pakeista verslo atstovams Aplinkos ministerijos paprašius padidinti maksimalią paramos sumą, kad juridiniai asmenys galėtų įsigyti daugiau netaršių transporto priemonių. Pakėlus subsidijos „lubas“ iki 400 tūkst. eurų, taip pat įvestas skatinamojo poveikio reikalavimas.

„Pažymime, kad tiek Tvarkos apraše, tiek Aplinkos projektų valdymo agentūros paskelbtame kvietime yra aiški sąlyga: iki transporto priemonės registracijos jos valdytojo vardu datos praėję ne daugiau nei 6 mėnesiai ir yra ne ankstesnė kaip paraiškos pateikimo data“, – dėstoma Klimato politikos grupės komentare.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA