Susisiekimo ministras Marius Skuodis pareiškė abejojantis, ar „Lietuvos geležinkelių“ bei Klaipėdos jūrų uosto vadovai toliau gali eiti pareigas. Jis pranešė paprašęs „Lietuvos geležinkelių“ valdybos įvertinti įmonės vadovo Manto Bartuškos veiksmus, be to, teigia sunkiai įsivaizduojantis, kaip toliau galėtų dirbti Klaipėdos uosto vadovybė.
Tikina gavęs daugiau informacijos iš premjerės
„Delfi TV“ laidoje „Delfi diena“ susisiekimo ministras M. Skuodis papasakojo, ką išgirdo iš „Lietuvos geležinkelių“ vadovo po jų susitikimo.
„Mes aptarėme dabartinę situaciją ir aš labai aiškiai pasakiau, kadangi viešoje erdvėje yra daug klausimų apie kaltinimus dėl bandymo apeiti sankcijas, dėl bendradarbiavimo ir panašiai, šioje vietoje valdyba turi pateikti labai aiškius atsakymus ir įvertinti Geležinkelių vadovybės veiksmus. Tie atsakymai turi būti pateikti visuomenei“, – laidoje sakė ministras.
Laidoje taip pat bandyta pasitikslinti dėl mechanizmo, kaip buvo pervedinėjami avansai ir vykdomos kitos schemos.
„Kaip ir informavau viešojoje erdvėje, aš ir mano komanda gavo informaciją apie faktą avansų, bet kad būtų derinami avansai, kokio dydžio, kaip priimami – galiu pasakyti, kad šiandien iš premjerės sužinojau tam tikros papildomos informacijos, kurią įvertinus, galbūt turėsiu ir daugiau atsakymų“, – teigė ministras.
„Šiandien ypač man labai daug kilo klausimų, kiek ir ko žinojo (Susisiekimo ministerija). Apie pačius faktus aš žinojau, bet iki kitų atsakymų aš dar sugrįšiu“, – taip pat lakoniškai pridūrė ministras.
Klausimų vis daugiau
M. Skuodis laidoje taip pat neslėpė, kad šiuo metu klausimų kyla vis daugiau ir daugiau.
„Man apskritai kyla klausimas dėl valstybės valdomų įmonių. Kiek valstybės valdomos įmonės paiso valstybės deklaruojamų vertybių, kiek įmonės turi įtakos skirtingoms ministerijoms, tarnautojams, valstybei. Manau, šis skandalas, galima jį vadinti skandalu, daug ką atskleis.
Negaliu paneigti fakto, kad visame procese keitėmės informacija, susitikimų buvo ne vienas, iš darbotvarkės pamatytumėte, bet klausimų pastarosiomis dienomis kyla tik daugiau ir daugiau. Aš pats, kaip ministras, sau užduodu klausimus, ar aš tikrai buvau apie tai informuotas“, – sakė M. Skuodis.
Taip pat ministras daugiau papasakojo apie tai, kada jam pavyko sužinoti apie įkritusius mokėjimus jau įvedus sankcijas.
„Paskutinėmis savaitėmis, kada jau gavome faktą apie įkritusius mokėjimus tolesniam laikotarpiui, jau laikotarpiui po sankcijų, mes natūraliai pradėjome teisiškai aiškintis, kokiu pagrindu jie įkrito. Kodėl bankai praleido – čia vienas kausimas, bet vėliau natūraliai atėjo klausimas pačios sutarties“, – kalbėjo ministras.
„Lapkričio pabaigoje, kai paaiškėjo pats faktas, kad įkrito tie mokėjimai gerokai į priekį, jau įgyvendinus sankcijas, tai sakykime, kad čia buvo dviejų savaičių laikotarpis. Tada paaiškėjo, kad sutarties pasirodo neįmanoma nutraukti“, – sakė M. Skuodis.
„Kol mokėjimai nebuvo posankcionuoto laikotarpio, tol visa valstybė ir visi galvojo, kad trąšos nebevažiuos ir aš pats viešumoje iki lapkričio antros pusės buvau visur sakęs, kad trąšos važiuoti nustos“, – pridūrė ministras.
Ministras: čia man yra nauja informacija
Taip pat pašnekovas pabrėžia, kad pasitikėjo įmonės informacija, kad trąšos po nustatyto termino nebevažiuos.
„Aš pasitikėjau iš „Lietuvos geležinkelių“ gauta informacija, kad trąšos po aštuntos dienos nevažiuos“, – aiškino ministras.
Susisiekimo ministras pabrėžė, kad pastarosiomis dienomis viešumoje pasirodžiusi informacija jam buvo nauja.
„Paskutinėmis dienomis žiniasklaidoje pasirodžiusi informacija, kad bendrauta su bandymais apeiti, ieškoti kažkokių apėjimų sankcijoms, čia man yra nauja informacija, kuri dar kaitina visą politinę ir bendrą situaciją“, – sako M. Skuodis.
M. Skuodis: aš žinau, ką padariau ir ko nepadariau
Ministras laidoje atvirai pripažino, kad jeigu sulauks premjerės arba prezidento nepalaikymo, trauksis iš pareigų.
„Ketvirtadienį aš pats premjerę informavau apie savo pasiryžimą trauktis, nes man svarbus premjerės, prezidento pasitikėjimas. Jeigu bent vieno iš jų nebus, aš pasitrauksiu. Čia yra mano asmeninė atsakomybė, kad mes priėjome prie tokios situacijos, į kitus pirštais nerodysiu.
Aš žinau, ką padariau ir ko nepadariau. Aš pernelyg pasitikėjau mūsų įmonėmis – atvirai pasakysiu. Nepavadinčiau, kad čia suveikia nepatyrimas. Čia ir atsiskleidžia, kas ką valdo mūsų valstybėje: ar didelės įmonės, ar ministerija. Ar ministerijose užtenka pajėgumų? Aš kalbu apskritai apie darbuotojus. Na, nežinojome informacijos apie sutartį“, – sakė M. Skuodis.
Laidoje ministras atsakė, ar iš viso įsivaizduoja save ministro poste po visų skandalų.
„Postas nėra savaiminė vertybė. Premjerė tars savo atsakymą. Man čia yra svarbiausia. Viskas labai paprasta: arba pasitikėjimas yra, arba pasitikėjimo nėra. Sulaukęs atsakymo iškart priimsiu ir kitus sprendimus“, – kalbėjo susisiekimo ministras.
M. Skuodis taip pat atsakė, koks yra planas ir kokie bus pasiūlymai iš jo paties.
„Pirmas dalykas, ką mes aptarėme ir su Gabrieliumi Landsbergiu, koordinuodamiesi veiksmus, kalbant apie savo ministeriją, šiandien ant stalo teikiu projektą, kuris užkirstų bet kokias galimybes važiuoti trąšoms per Lietuvą. Tai būtų tvirčiausias pagrindas ir aš jau šiandien jį teikiu institucijoms derinti. Jis galėtų būti priimtas labai greitai. Antras, kaip esu informavęs, esu kreipęsis į nacionaliniam saugumui svarbių objektų ir sandorių patikros vyriausybinę komisiją. Ji jau tai svarsto ryt ir aš tikiuosi, kad artimiausiu metu mes žinosime labai aiškius terminus iki galutinių sprendimų“, – sakė susisiekimo ministras.
Užsienio reikalų ministras G. Landsbergis penktadienį Ingridai Šimonytei jau įteikė atsistatydinimo pareiškimą.
Šią savaitę įsigaliojus JAV sankcijoms „Belaruskalij“, Vyriausybės strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija ėmėsi vertinti, ar šios trąšų gamintojos ir „Lietuvos geležinkelių“ sutartis, galiojanti iki 2023 metų pabaigos, atitinka nacionalinio saugumo interesus.
„Lietuvos geležinkelių“ grupės vadovas Mantas Bartuška teigia, kad pati įmonė neplanuoja ir nestabdys baltarusiškų kalio trąšų tranzito, tačiau sutartis galėtų būti nutraukta esant politiniams sprendimams. Tai, pasak jo, apsaugotų grupę teismuose.
„Belaruskalij“ produkciją į laivus Klaipėdoje kasmet kraunančios bendrovės Birių krovinių terminalas (BKT) didžiausias akcininkas Igoris Udovickis BNS ketvirtadienį sakė, kad trąšų tranzito per Lietuvą nutraukimas prieštarautų Lietuvos, ES ir JAV tarptautiniams susitarimams.
Daugiau naujienų skaitykite čia.