Kelininkas Žydrūnas parodė, kaip valomos Kauno gatvės ir atsakė į populiariausią klausimą

https://videopress.com/v/dnsVyl4H

Pirmadienio vakarą prasidėjus smarkiam snygiui, sunkioji technika Kauno gatvėmis riedėjo visą naktį ir kol drėbs snaigės, nesustos. Tiesa, „Kas vyksta Kaune“ pasisekė – vienas valytuvas kur buvęs, kur nebuvęs stabtelėjo Karaliaus Mindaugo prospekte. Mums pavyko įšokti vidun ir įsitaisius šiltoje kabinoje iš áukšto pažiūrėti, kaip į šonus drebiamas sniegas ir gaivališkas chaosas virsta įveikiamu chaosu.

Tiek sniego nematė trejus metus

„Šiandien pradėjau dirbti 6 ryto. Situacija ekstremali, tai nežinia, kada čia baigsis. Dirbsime, kiek reikės. Visgi, dar pakenčiama. Išvažiuokite iš Kauno į rajoną, pamatysite, kas vyksta, į darbą buvo sudėtinga atvažiuoti. Pats rajone gyvenu, veikti buvo ką. Viena laimė, kad kvadrinė mašina, kitaip būčiau pavėlavęs pakeisti kolegą“, – reziumė antradienį apie vidurdienį pateikė prie „Kauno švaros“ sunkvežimio vairo sėdėjęs Žydrūnas. Apskritai gatvių valymas ir barstymas druska prasidėjo pirmadienį sulig snygiu ir atliekami visą parą, vėlyvą vakarą atėjo kita pamaina, kuri dirbo per naktį.

Praeitą ar užpraeitą savaitę, pastebėjo vairuotojas, irgi smarkiai snigo, bet kalbant ne apie šį sezoną, pernai tiek sniego išvis nebuvo. Panašias gatves Žydrūnas sakė regėjęs prieš trejus metus, kai spaudė didelis šaltis, pilta daug druskos, reikėjo ir valyti, bet jau buvo per šalta – tvyrant -15 laipsnių ir druska esą nelabai padėdavo.

Per pamainą barstymo maršrutu įveikiama apie 80 km, o plačią gatvę reikia valyti pirmyn atgal važiuojant kelis kartus, tokiu atveju atstumas dauginasi. Su barstymu, pridėjo Žydrūnas, jau yra įdirbis – kai plikledis, išvažiuojama, pabarstoma ir viskas. Su valymu irgi yra įdirbis, tik viskas trunka daug ilgiau.

„Situacija tokia, kad naktį tai daryti lengviau. Aišku, minusas, nori miego, daug kavos, tačiau dieną papildomi rūpesčiai, saugoti aplinkinius ir save. <…> Mano maršrute prioritetas įkalnės – Europos prospekto, K. Baršausko, Tunelio gatvėse, kur gausiai iškritus sniegui gali neužvažiuoti viešasis transportas. Ten apsivalęs, kažkur į šoną lendi, taip ir suki ratais. Naktį dėl menko transporto srauto galima išsivalyti švariau, lėčiau, po vieną gatvę, o dieną darai, kad eismas nesustotų“, – aiškino pašnekovas.

Kiekvienas vairuotojas turi savo maršrutus – į juos važiuoja pasikrovę, išberia druską ir vėl grįžta krautis, barstytuvai yra įjungiami tik judant numatytu maršrutu. „Toks tas darbas šiandien, darome, ką galime“, – stichiją įvertino Žydrūnas.

Nuo valytuvo pataria laikytis atokiai

„Plačioje gatvėje galiu smarkiau įsibėgėti, nuo greičio sniegas nutykšta toliau – tai yra gerai, bet kokiame A. Juozapavičiaus prospekte, kur siaura, man dieną reikia ir praeivius, ir sėdinčius stotelėje saugoti. Galiu važiuoti tik 20-30 km/val., nes kitu atveju sniegą verčia toliau ir tai yra pavojinga. <…> Padaryti sankaupų gatvės viduryje negalima, tad dieną dirbama nuo gatvės vidurio ir palaipsniui judama link kelkraščio, kur važiuoti galima jau gerokai mažesniu greičiu“, – Žydrūnas pripažino, kad šaligatviai kartais būna užverčiami nuo gatvių nubrauktu sniegu, tačiau taip pat yra periodiškai valomi tam skirta technika.

Vairuotojų tolerancija, anot kelionės vado, vidutinė, sąmoningumas yra („taip irgi darome. Užsimerkę. Tai mūsų asmeninė atsakomybė, visą laiką įvertiname aplinkybes“, – ties „Akropoliu“ smuktelėjęs pro raudoną mirkteli Žydrūnas). Per didelį snygį vairuotojams nuo valytuvo derėtų laikytis atstumo. Praverstų automobilį palikti ne gatvėje, bet jeigu žmonės gyvena Šiaurės prospekte, daugiau tiesiog nėra kur statyti, tad valytuvai važiuoja lėčiau. Žinoma, nepalikti transporto priemonių draudžiamų ženklų zonoje, bet su tokiais pažeidėjais dirba policija, viešosios tvarkos specialistai.

„Asmeninės patirties su incidentais neturiu, turbūt, reikia nusispjaut. <…> Reikalingas nuolatinis budrumas: manipuliuoti verstuvu, tuo pačiu dalyvauti eisme. Čia kompiuterinis valdiklis, kaip žaidimas, tik gabaritai kiti. Svirtele keičiamas verstuvo pasukimo kampas, kuris lemia, kaip plačiai valoma, aukštis – verstuvas visąlaik turi būti prigludęs prie žemės. Žiūri pagal situaciją, plačioje gatvėje valai maksimaliu pločiu, jeigu lenda automobilis, verstuvą pritrauki, tai vyksta ganėtinai lėtai, nes sistema hidraulinė“, – dėstė pašnekovas.

Stipriai drebiant ne tik valoma, bet ir barstoma druska – ji būtina, nes kitu atveju gali pasidaryti tarka. Tai, Žydrūno žodžiais, liūdna pasekmė, suslėgtas sniegas, kuris suledėja. Netirpdomas, sniegas plaktųsi prie asfalto ir visas pasidarytų ruplėtas. Technika sureguliuota purkšti 20 g tirpalo kvadratiniam metrui – plikledžiui to užtenka, įkalnės, viadukai, tiltai barstomi intensyviau.

„Kai dirbau tolimųjų reisų vairuotoju, Vokietijoje pačiam teko gal 6 val. prastovėti, kol tą tarką pašalino iš greitkelio“, – prisiminė mūsų snieguotos kelionės vedlys.

Iš automobilistų tautosaka virtusio posakio tik pasijuokė

Gardžiai nusikvatojęs, Žydrūnas patikino, kad į populiariausią posakį „kelininkus žiema užklupo nepasiruošusius“ darbuotojai reaguoja ramiai. „Kai žaidžia Kauno „Žalgiris“, trys milijonai teisėjų pasidaro, taip ir čia. Visi tampa specialistai. Nėra, kad būtume nepasiruošę. Sakyčiau, neatsivežėme druskos. Prisivežėme belenkiek, iki lubų, ir taškome ja visas gatves.

Nepasiruošę, tai važiuotume kaip Suomijoje, nevalytais keliais. Bet tie žmonės per daug metų prie šito pripratę, tiesiog investuoja į geras padangas, nebarsto druskos ir jiems to nereikia, jie tai užaugę – vieni iš geriausių ralio lenktynininkų. Šiandien Kaune vyksta žiemos Dakaras“, – minties giją rezgė vyras.

Nors dirbti ekstremaliomis sąlygomis įdomu, jis pripažino nesant taip, kad labai džiūgautum, nes atlikus darbą norisi pamatyti rezultatą, o čia pirmyn atgal pravažiavus atrodo, lyg nieko nedaryta. „Nors nesustojome, mašina nuo vakar vakaro nebuvo užgesusi. Bet jeigu nieko nedarytume, prisnigtų tiek, kad visai nebūtų įmanoma judėti gatvėmis. Kai taip drebia, nevalant per pusantros valandos kai kurios vietos gali būti nepravažiuojamos“, – svarstė vairuotojas.

Stiprus snygis mieste

Vėjas, pūga ne į naudą, nes atvirose vietose, kaip Europos prospekto kalnas, ir šaltis žvarbesnis, ir šuorai pripusto kalnus – po valandos vėl viskas balta. Miesto centre, kur vėjas pro namus mažiau užpučia, pasidengia gražiau, o prie upės kitaip, gamta ir užstatymas daro įtaką gatvių būklei.

„Gal iš šono tai atrodo romantiška, gražiai atrodo besitaškantis sniegas, bet yra juodas darbas, kurį reikia padaryti“, – prieš išleisdamas smalsius pakeleivius tarstelėjo Žydrūnas. Vasarą ant sunkvežimių sumontuota įranga pakeičiama, o sniego valytuvų vairuotojai atlieka kitus miesto tvarkymo darbus: šluoja gatves, asfaltuoja.

Dirbti ketina visą naktį

Tuo metu „Kauno švaros“ viešųjų ryšių specialistas Jonas Tumpa „Kas vyksta Kaune“ nurodė, kad nuo sausio 25 d. vakaro iki šiol kelius prižiūri 14 sunkvežimių su priekiniais ir šoniniais sniego verstuvais bei barstymo įrenginiais ir septyni sunkvežimiai tik su sniego verstuvais. Pėsčiųjų erdves prižiūri 14 traktorių ir apie 50 darbuotojų, kurie dirba rankiniu būdu.

„Turime ir visą parą budinčių darbuotojų rezervą, kurie įvykus nenumatytiems atvejams galėtų iš karto pradėti dirbti. Matydami artėjantį šaltį, iš anksto pabarstome gatves druska, o prasidėjus snygiui, siunčiame ir savo techniką su sniego verstuvais. Šio snygio metu darbus pradėjome sausio 25 d., 18 val., ir juos tęsiame iki šiol. Darbuotojai dirba pamainomis, visą parą, todėl mūsų gatvių valymo darbai nenutrūksta ir greičiausiai dar nenutrūks dvi ar tris paras“, – prognozavo J. Tumpa.

Nuo pirmadienio vakaro iki antradienio pavakarės išbarstyta apie 600 t druskos, o viso šio žiemos sezono metu jau išbarstyta iki 3 tūkst. t mišinio. Šiuo metu sandėliuose yra dar apie 2 tūkst. t techninės druskos – „Kauno švaros“ atstovas patikino, kad jos užteks, mat bendrovės sandėliai yra nuolatos pildomi.

„Gatvių barstymui naudojame tik šlapią druską – natrio chlorido ir druskos tirpalo mišinį. Barstant sausą smulkią druską kiltų didesnis pavojus, kad ji bus nupūsta nuo kelio paviršiaus. Be to, veikimas būtų kur kas lėtesnis, o neigiamas poveikis gamtai didesnis“, – naudojamų priemonių charakteristikas aiškino J. Tumpa.

Vairuotojų prašo atidumo

„Kauno švaros“ atstovo teigimu, nors snygiui pasiruošta iš anksto, o kelių valymo ir barstymo darbai vyksta visu pajėgumu, esant tokiam dideliam kritulių kiekiu ir minusinei temperatūrai, eismo sąlygos mieste išlieka sudėtingos.

Stiprus snygis mieste
Drėbti nuo pirmadienio vakaro nenustojo visą parą – snygis prognozuojamas iki pat trečiadienio antros pusės / R. Tenio nuotr.

„Prašome vairuotojus išlikti atidžius ir planuotis keliones pasiliekant papildomo laiko. Taip pat rinktis saugų greitį, išsaugoti budrumą ir praleisti specialią valymo techniką. Esant gausiam snygiui, rekomenduojame į lauką eiti ar į gatves išvažiuoti tik esant būtinybei“, – vardijo J. Tumpa, pažymėjęs, kad su įmonės gatvių ar šaligatvių valymo technika susijusių incidentų kol kas neužfiksuota.

Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba praneša, kad sausio 27-osios naktį toliau snigs, daug kur numatoma pūga. Dieną snigs silpniau, pūs šiaurės vakarų, vakarų vėjas, kurio gūsiai naktį pasieks 15–19 m/s. Temperatūra naktį – nuo 3 laipsnių šalčio iki 2 laipsnių šilumos, dieną – nuo 1 laipsnio šalčio iki 2 laipsnių šilumos. Ketvirtadienį giedrysis, snaigės kris jau tik vietomis, o temperatūra visoje šalyje kris smarkiai.

Detalią Kauno orų prognozę rasite čia. Realaus laiko informacija apie eismo sąlygas Kaune skelbiama čia.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA