Nuo sekmadienio įsigalios keletas Kelių eismo taisyklių pakeitimų, kurie susiję su pėsčiųjų ir dviratininkų lenkimu. Atsiras naujas ženklas, įvesti patikslinimai dėl informavimo apie greičio matuoklius, transporto priemonių stovėjimo ir ištisinės linijos kirtimo.
Vienas pakeitimų – privalomas šoninio lenkimo atstumas apvažiuojant arba lenkiant dviratininkus, motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojus bei pėsčiuosius. Atstumas, kokį motorinė transporto priemonė turės palikti nuo kito eismo dalyvio priklauso nuo greičio. Nurodoma, kad važiuojant ne didesniu kaip 50 km/h greičiu bus privaloma palikti ne mažesnį kaip vieno metro šoninį atstumą, o greičiau – ne mažiau kaip 1,5 m.
Toks pokytis priimtas atsižvelgiant į Lietuvos dviratininkų bendrijos ir Lietuvos dviračių sporto federacijos pateiktą pasiūlymą ir kitų užsienio šalių praktiką, pavyzdžiui, lygiai toks pat atstumų ir greičio santykis taikomas Airijoje.
Kliūties apvažiavimas
Kelyje pasitaikius kliūčiai, dažnas vairuotojas turėdavo nusižengti taisyklėms ją apvažiuodamas ten, kur kelio žymėjimas neleidžia to daryti. Už ištisinės linijos kirtimą numatytas ir teisės vairuoti atėmimas. Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacija ėmėsi iniciatyvos, jog teisės aktuose būtų atsižvelgta į tokias gyvenimiškas situacijas. Dabar oficialiai įteisintos išimtys, kada toks veiksmas bus legalus.
„Ištisines horizontaliojo ženklinimo linijas ir nukreipimo saleles taip pat leidžiama kirsti išskirtiniu atveju, kai tęsti važiavimo nekeičiant eismo juostos neįmanoma dėl stacionarios kliūties važiuojamojoje dalyje (nuvirtęs medis, įvykęs eismo įvykis, priverstinai sustojusi ar neleistinoje vietoje stovinti transporto priemonė ar kiti stacionarūs objektai, dėl kurių eismas neįmanomas), jeigu tai daryti saugu ir nekliudoma kitiems eismo dalyviams“, – rašoma naujoje taisyklių redakcijoje.
Dar sugriežtinti reikalavimai ir dėl automobilių ir jų priekabų palikimo. Jų sustojimas ir stovėjimas bus draudžiamas keliuose iš dviejų ir daugiau eismo juostų viena kryptimi, kuriuose greitis didesnis kaip 50 km/h, išskyrus tam skirtas vietas.
Pasak siūlymo, Policijos departamentas ir Vilniaus miesto savivaldybė atkreipė dėmesį į dažnėjančius atvejus, kai automobiliai ir jų priekabos paliekamos stovėti intensyvaus eismo dvipusio eismo keliuose iš keturių ir daugiau eismo juostų arba keliuose su skiriamąja juosta važiuojamosios dalies pakraštyje ar kelkraštyje, tam nepritaikytoje vietoje, o tai kelia grėsmę eismo saugumui.
Avarinio sustojimo ženklas
Įvestas patikslinimas dėl transporto priemonių judėjimo tamsiu paros metu, kai automobilis nėra visiškai techniškai tvarkingas. Numatoma, kad jei važiuojant tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui sugedo bent viena galinė gabaritinė šviesa ir neveikia avarinė šviesos signalizacija, norint tęsti judėjimą transporto priemonės gale privalo būti pritvirtintas avarinio sustojimo ženklas.
„Avarinio sustojimo ženklo pritvirtinimas transporto priemonės gale nėra neišvengiama prievolė, sugedus transporto priemonei vairuotojas gali kviestis techninę pagalbą kelyje dėl transporto priemonės remonto arba transportavimo į remonto vietą. Jei vairuotojas turi kuo ir kaip pritvirtinti avarinį sustojimo ženklą (pvz., lipnia juosta, tvirtinimo diržais, tempimo trosais ir pan.), gali naudotis tokia galimybe. Ji gali būti ypač aktuali krovininio transporto, žemės ūkio technikos vairuotojams, sugedus priekaboms ir pan. Nėra duomenų, kad toks transporto priemonės ženklinimas avarinio sustojimo ženklu eismo saugumo požiūriu būtų nepriimtinas“, – rašoma siūlymus lydinčiame dokumente.
Nauji kelio ženklai
Kelyje atsiras nauji kelio ženklai. Ženklas „Mažos taršos zona“ žymės savivaldybės tarybos nustatytą miesto teritoriją, kurioje ribojamas arba visiškai draudžiamas visų motorinių transporto priemonių, išskyrus netaršias transporto priemones, eismas. Šios zonos ribas ir taisykles, pavyzdžiui, apmokėjimo dydį kiekviena savivaldybė nusistatys savarankiškai.
Be to, teigiama, kad siekiant aiškiau informuoti eismo dalyvius, taisyklėse apibrėžiama, kokius pažeidimus fiksuoja stacionarieji matuokliai, paženklinti ženklais „Automatinė eismo kontrolė“. Naujo tipo kelio ženklas su baltame fone pavaizduota juoda kamera žymės matuoklius, fiksuojančius nustatyto greičio taisyklių pažeidimus, tačiau pabrėžiama, kad esant techninėms galimybėms, ši įranga fiksuos ir kitus taisyklių pažeidimus.
O seno tipo ženklas, kuriame vaizduojamos mėlynos ryšio bangos ir motociklas bei automobilis fiksuos ne greitį, o kitus taisyklių pažeidimus.