Šviesoforai – viena svarbiausių miesto kelių infrastruktūros dalis, leidžianti reguliuoti eismo srautus, didinti saugumą, efektyviai organizuoti eismą ir tokiu būdu mažinti spūstis. UAB „Kauno gatvių apšvietimo“ komanda, atsakinga už eismo valdymo sistemų priežiūrą mieste, skelbia, jog Kaune nebeliko nei vieno „neprotingai“ veikiančio šviesoforo – visose 150 miesto sankryžų jau veikia išmaniosios sistemos.
„Kaune šiuo metu turime 150 šviesoforinių sankryžų ir visose jose veikiantys šviesoforai yra modernūs – išmanūs. Naujos technologijos leidžia žymiai geriau valdyti eismo srautus, pagal poreikį suteikti prioritetą viešajam transportui, apjungti pagrindines miesto transporto arterijas į „žalios bangos“ veikimo rėžimą. Eismo dalyviams netenka ilgai stovėti prie „neprotingai“ veikiančių šviesoforų. Iš taško A į tašką B nuvažiuojama greičiau, mieste mažiau spūsčių. Sukuriama transporto ekonomija ir didelis indėlis į ekologiją“, – sako Petras Švažas, UAB „Kauno gatvių apšvietimo“ generalinis direktorius.
Nuo vaizdo iki kelio dangos daviklių
Eismo valdymo sistemas miesto prižiūrinti UAB „Kauno gatvių apšvietimo“ komanda pasakoja, jog miesto šviesoforai yra valdomi detekcijos pagalba. Šviesoforai sugeba pajausti automobilius, jų judėjimo kryptį ar stovėjimo vietą sankryžoje.
„Miesto sistemose naudojama trijų rūšių detekcija. Viena efektyviausių – speciali vaizdo technologija. Ją atpažinti galima iš ant šviesoforo gembių sumontuotų išmaniųjų vaizdo kamerų. Jos sugeba užfiksuoti pravažiuojančius automobilius ir nusiųsti signalą į šviesoforo valdiklį, kuris priima sprendimus dėl šviesoforo fazių veikimo laikų ir kitų funkcijų“, – sako UAB „Kauno gatvių apšvietimo“ generalinis direktorius.
Kiti šviesoforai mieste valdomi daviklių kelio dangoje pagalba.
„Kelio dangoje įrengti indukciniai davikliai yra gana paprastas ir tikslus būdas gauti informaciją apie automobilių srautus ir atitinkamai priimti sprendimus – kada kokią šviesoforo fazę aktyvuoti“, – pasakoja P. Švažas.
Trečiasis išmanus būdas, kurio pagalba reguliuojami eismo srautai Kaune – sensoriniai pėsčiųjų perėjų mygtukai. Jų pagalba žalia šviesa pėstiesiems įjungiama tik tuomet, kada to reikia, be reikalo nestabdant automobilių eismo tiek paprastose perėjose, tiek ir didelėse sankryžose.
Šių metų tikslas – naujos sankryžos
Skaičiuojama, jog seniausi šiuo metu Kaune veikiantys šviesoforai buvo įrengti 2005-aisiais.
„Tam tikros šviesoforinės sankryžos mieste bus atnaujinamos, bet – ne dėl poreikio modernizuoti šviesoforus. Rekonstrukcijos planuojamos dėl infrastruktūros pokyčių ir siekio didinti eismo pralaidumą“, – teigia UAB „Kauno gatvių apšvietimo“ generalinis direktorius.
P. Švažas atskleidžia, jog per 2024 metus mieste planuojama įrengti ir 5-6 naujas šviesoforines sankryžas bei pėsčiųjų perėjas.
„Kauno gatvių apšvietimas“ rūpinasi ne tik eismo valdymo sistemų mieste priežiūrą, bet ir teikia profesionalias gatvių apšvietimo, želdinių priežiūros paslaugas, puošia miestą švenčių metu. Skaičiuojama, jog per 32 veiklos metus įmonė Kaune įgyvendino per 10 tūkst. skirtingų projektų ir šiuo metu administruoja per 38 tūkst. gatvių šviestuvų, 150 šviesoforų, dešimtis miesto parkų ir žaliųjų plotų.