Vengrijos ir Latvijos oro bendrovėms „Wizz Air“ ir „Air Baltic“ pirmadienį lėktuvų skrydžius nukreipus nuo Baltarusijos oro erdvės, „Ryanair“, kurios keleivinis lėktuvas sekmadienį buvo priverstinai nutupdytas Minske, pranešė šiuo metu laukianti Europos Sąjungos ir NATO institucijų sprendimų.
„Dabar tai sprendžia ES saugos ir saugumo agentūros ir NATO. „Ryanair“ visapusiškai bendradarbiauja su jais ir mes negalime daugiau komentuoti dėl saugumo“, – BNS teigė įmonė.
Portale flightradar24.com matyti, jog „Ryanair“ lėktuvas iš Kipro į Taliną pirmadienį skrenda virš Baltarusijos.
Tuo metu pasak Latvijos „Air Baltic“ korporatyvinės komunikacijos vadovės Alisės Briedės, vadovaujantis Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūros rekomendacija atsargiai dirbti Minske ar virš jo, bendrovė nusprendė reisuose iš Rygos į Odesą ir Tbilisį vengti Baltarusijos oro erdvės.
„Vakar, kai buvo gauta informacija apie nukreiptą komercinį skrydį į Minską, „Air Baltic“ nusprendė vengti patekti Baltarusijos oro erdvės, kol padėtis neišaiškės arba sprendimą priima valdžios institucijos“, – komentare BNS teigė A. Briedė.
„Mūsų keleivių ir darbuotojų sauga ir sveikata yra pagrindinis aviakompanijos prioritetas. Šiuo metu
„Air Baltic“ ir toliau atidžiai stebi situaciją“, – pridūrė ji.
„Wizz Air“ vyresnysis korporatyvinės komunikacijos vadovas Andrasas Rado (Andrašas Radas) BNS informavo, jog skrendant iš Kijevo į Taliną vengiama Baltarusijos erdvės, o situacija toliau stebima.
„Galime patvirtinti, kad pirmadienio skrydis iš Kijevo į Taliną yra nukreiptas, išvengiant Baltarusijos oro erdvės. Mes nuolat stebime ir vertiname situaciją“, – teigė A. Rado.
Bendrovės kol kas nekomentavo, ar toliau skrydžiai taip pat bus nukreipiami virš kitų šalių oro erdvės.
Verslininko Gedimino Žiemelio valdoma aviacijos verslo grupė „Avia Solutions Group“ pirmadienį tai taip pat pranešė pakeitusi skrydžių maršrutus ir aplenkianti Baltarusijos oro erdvę. Grupė valdo užsakomųjų skrydžių bendrovę „KlasJet“ ir lėktuvų nuomos, techninės priežiūros ir draudimo (ACMI) bendrovę „Avion Express“.
Kelionių organizatorė „Tez Tour“ BNS teigė, kad įmonės partnerės – oro bendrovės – nusprendė neskraidyti virš Baltarusijos oro erdvės.
„Keliautojai jokių nepatogumų dėl to nepatirs, visi suplanuoti skrydžiai ir toliau bus vykdomi pagal grafiką. (…) Bendrovės „Get Jet Airlines“ ir „Avion express“, kurios skraidina „Tez Tour“ keliautojus, artimiausius numatytus skrydžius vykdys pagal grafiką, aplenkdami Baltarusijos oro erdvę“, – teigė įmonės atstovė Inga Aukštuolytė.
„Ryanair“ lėktuvu iš Atėnų į Vilnių sekmadienį skridęs Baltarusijos opozicijos aktyvistas ir blogeris, informacinio kanalo „Nexta“ įkūrėjas Ramanas Pratasevičius lėktuvui nusileidus Minske buvo sulaikytas. Be to, buvo sulaikyta jo draugė ir dar keturi asmenys.
Civiliniam orlaiviui nutupdyti Baltarusija pasitelkė naikintuvą ir karinį sraigtasparnį.
Lietuvos prezidentas Gitanas Nausėda sekmadienį sakė kelsiąs klausimą, kad Baltarusijos oro erdvė būtų pripažinta nesaugia civilinei aviacijai erdve, o Baltarusijos aviakompanijos „Belavia“ lėktuvai netektų teisės leistis ES ir NATO valstybių oro uostuose.
„Ryanair“ vadovas: lėktuvo nutupdymas Minske buvo „valstybės remiamas užgrobimas“
Baltarusijos pareigūnų sprendimas priverstinai Minske nutupdyti iš Atėnų į Vilnių skridusį airių oro bendrovės „Ryanair“ keleivinį lėktuvą ir sulaikyti jame buvusį ieškomą baltarusių opozicijos aktyvistą Ramaną Pratasevičių buvo „valstybės remiamas užgrobimas“, pirmadienį pareiškė oro linijų vadovas Michaelas O’Leary (Maiklas O’Liris).
Jį cituoja airių valstybinis transliuotojas RTE ir radijas „Newstalk“.
„Tai buvo valstybės remiamo užgrobimo – valstybės remiamo piratavimo – atvejis“, – pareiškė M. O’Leary.
„Atrodo, kad pareigūnų tikslas buvo pašalinti žurnalistą ir jo kelionės draugę. Manome, kad oro uoste [iš lėktuvo] taip pat išlipo keli KGB (Baltarusijos valstybinio saugumo komiteto) agentai“, – sakė jis.
„Ryanair“, kurios būstinė įsikūrusi Dubline, garsėja itin pigiais, trumpų nuotolių skrydžiais Europoje.
„Manau, kad tai yra pirmas kartas, kai tai nutinka Europos aviakompanijai“, – sakė M. O’Leary.
„Aviacijos piratavimas“
Airijos užsienio reikalų ministras Simonas Coveney (Saimonas Kovenis) kiek anksčiau pavadino šį sekmadienio incidentą „valstybės remiamu aviacijos piratavimu“.
„Negalime leisti, kad šis incidentas praeitų su įspėjimais ar griežtais pranešimais spaudai. Manau, kad čia turi būti pritaikytos realios sankcijos“, – sakė jis, pridūręs, kad Baltarusijos valdžia neturi demokratinio legitimumo.
„Tai buvo airių oro linijos, Lenkijoje regsitruotas lėktuvas buvo pilnas ES piliečių, keliavusių tarp dviejų ES sostinių“, – kalbėjo S. Coveney.
„Tai gali būti pavadinta tik aviacijos piratavimu“, – pridūrė jis.
„Jei šiuo atveju ES pademonstruos neryžtingumą arba silpnumą, tai sustiprins Baltarusijos sprendimų priėmėjų mintį, kad jie viską padarė gerai“, – kalbėjo airių diplomatijos vadovas.
„Taigi, manau, kad atsakas turi būti aiškus, tvirtas, ir jis turi įvykti greitai“, – pridūrė jis.
S. Coveney pabrėžė, kad pirmadienį rengiamo Europos Sąjungos viršūnių susitikimo dalyviai turės galimybę priimti aiškius sprendimus šiuo klausimu.
Airijos URM vadovas sakė tiksliai nežinantis, ar teisingi pranešimai, kad „Ryanair“ lėktuve buvo KGB pareigūnų.
Jis sakė, kad penki ar šeši žmonės nesugrįžo į lėktuvą, prieš šiam išskrendant iš Minsko į Vilnių.
„Bet iš tikrųjų buvo areštuotas tik vienas ar du žmonės“, – sakė S. Coveney.
„Taigi, tai tikrai rodytų, kad keli kiti žmonės, kurie paliko lėktuvą, buvo iš slaptųjų tarnybų. Mes nežinome, iš kurios šalies, bet [jie] aiškiai susiję su Baltarusijos režimu“, – pridūrė jis.
Baltarusija: pareigūnai elgėsi „teisėtai“
„Ryanair“ lėktuvu sekmadienį skridęs Baltarusijos opozicijos aktyvistas ir blogeris, informacinio kanalo „Nexta“ įkūrėjas R. Pratasevičius lėktuvui nusileidus Minske buvo sulaikytas. Taip pat buvo sulaikyta ir jo draugė.
Lėktuvui nusileidus Minske, Lietuvos oro uostai teigė, kad laineris buvo priverstas keisti kursą dėl konflikto tarp įgulos ir keleivių, tuo metu Minsko oro uostas viešumoje buvo pateikęs kitokią versiją – laineris buvo nukreiptas dėl pranešimo apie sprogmenis. Nė viena iš šių versijų nepasitvirtino.
Civiliniam orlaiviui nutupdyti Baltarusija pasitelkė naikintuvą ir karinį sraigtasparnį.
Lietuvos prezidentas Gitanas Nausėda sekmadienį sakė kelsiąs klausimą, kad Baltarusijos oro erdvė būtų pripažinta nesaugia civilinei aviacijai erdve, o Baltarusijos aviakompanijos „Belavia“ lėktuvai netektų teisės leistis ES ir NATO valstybių oro uostuose.
Baltarusių URM atstovas Anatolis Hlazas savo ruožtu pirmadienį tvirtino, kad šalies pareigūnai tupdydami keleivinį lėktuvą elgėsi „teisėtai“, ir kaltino Vakarus „nepagrįstų“ pretenzijų reiškimu dėl politinių priežasčių.
Pasak A. Hlazo, „liūdna“, kad to lėktuvo keleiviai „patyrė tam tikrų nepatogumų“.
„Tačiau aviacijos saugumo taisyklės – absoliutus prioritetas“, – pridūrė jis.
Tuo metu Rusija sakė buvusi „sukrėsta“ Vakarų reakcijos į sekmadienio incidentą.
Daugiau šia tema
Nebuvo atsitiktinumo galimybės
„Mes reikalaujame neatidėliotino tarptautinio tyrimo“, – airių transliuotojui RTE sakė į Lietuvą pasitraukusi Baltarusijos opozicijos lyderė Sviatlana Cichanouskaja.
„Smurto eskalavimas Baltarusijoje yra nebaudžiamumo rezultatas, todėl turime daug labiau spausti režimą“, – pridūrė ji.
Tuo metu S. Cichanouskajos patarėjas, R. Pratasevičiaus draugas Franakas Viačiorka BBC radijui sakė, kad nebuvo „atsitiktinumo galimybės… jokios galimybės, kad šis lėktuvas buvo nukreiptas į Minską dėl kitų priežasčių“.
F. Viačiorka sakė, kad palaikė ryšį su savo draugu prieš šiam paliekant Atėnus, ir pridūrė, jog R. Pratasevičius buvo susirūpinęs, kad jis buvo sekamas oro uoste.
„Neįsivaizduoju, kas šiuo metu su juo vyksta“, – pridūrė jis.
„Kartu su juo buvo areštuota jo mergina. Ji yra Rusijos pilietė. Jie abu buvo paimti iš to paties skrydžio… Jie keršys, baus abu“, – kalbėjo F. Viačiorka.