Į „Kas vyksta Kaune“ redakciją kreipėsi skaitytojas siekdamas išsiaiškinti, ar statinio savininkas, neturėdamas sutarties su rangovu, turi teisę ir kokiu pagrindu jam tiesiogiai nukreipti reikalavimus dėl statinio defektų, jei rangovas pažeidžia pareigą garantuoti daikto kokybę?
„Prieš 7 metus įsigijau naują pastatą – namą iš trečiojo asmens, todėl su rangove manęs nesieja jokia rangos sutartis. Per garantinį laikotarpį name atsirado daug defektų: įlūžo ir pradėjo smegti žemyn grindys, po jomis atsirado ertmių, ėmė sėsti gruntas ir t.t. Dėl šių defektų kreipiausi į pastato rangovą, tačiau šis šiuos trūkumus šalinti atsisakė, nes tarp mūsų nėra jokios rangos sutarties. Ar tai pagrindas nepašalinti namo defektų?“
Situaciją komentuoja advokatė Raimonda Lazauskienė.
Lietuvos aukščiausiasis teismas, aiškindamas rangovo pareigą garantuoti darbų rezultatų kokybę rangos sutartiniuose santykiuose, yra nurodęs, kad ši rangovo pareiga yra dvejopos prigimties: pareiga perduoti kokybišką darbų rezultatą ir pareiga garantuoti darbų rezultato kokybę per garantinį terminą.
Darbų rezultato kokybės garantijos pagal įstatymą atveju rangovas atsako už pareigos perduoti kokybišką darbų rezultatą pažeidimą, t. y. rangovas atsako už bet kokį neatitikimą, kuris buvo darbų perdavimo užsakovui momentu, net jei tas neatitikimas paaiškėja vėliau (civilinio kodekso 6.663 ir 6.665 straipsniai).
Tais atvejais, kai įstatymu ar sutartimi yra nustatytas darbų rezultato kokybės garantinis terminas, rangovas atsako už garantijos, kad darbų rezultatas atitiks nustatytus kokybės reikalavimus visą garantinį terminą, pažeidimą.
Kai įstatymu ar sutartimi yra nustatytas darbų rezultato kokybės garantinis terminas, užsakovas turi teisę pareikšti reikalavimus dėl darbų rezultato trūkumų, kurie buvo nustatyti per garantinį terminą.
Atkreiptinas dėmesys, kad prieš 7 metus galiojančiame statybos įstatyme (redakcijos Nr. IX-583) 36 straipsnyje, kuris nustato statinio garantinius terminus, nurodyta, kad statinio garantinis terminas negali būti trumpesnis kaip 5 metai, paslėptų statinio elementų (konstrukcijų, vamzdynų ir kt.) – 10 metų, o jeigu buvo nustatyta šiuose elementuose tyčia paslėptų defektų – 20 metų.
Šio įstatymo normomis yra siekiama užtikrinti, kad rangovo pareiga garantuoti statinio kokybę galiotų įstatymo nustatytą laikotarpį ir kad per šį laikotarpį rangovas atsakytų, jei statinys sugriūna ar neatitinka kokybės reikalavimų.
Statinio garantinis terminas skaičiuojamas nuo statinio pripažinimo tinkamu naudoti dienos. Jis taikomas darbų rezultato eksploatavimo laikotarpiu ir yra skirtas asmenų, eksploatuojančių statinį, interesams apsaugoti.
Dėl garantijos taikymo nėra svarbu, kas eksploatuoja statinį, ar pats statytojas (užsakovas), ar kitas asmuo, nes rangovo pareiga yra susijusi su pačiu statiniu ir šio kokybės užtikrinimu.
Jei eksploatuojamas statinys perleidžiamas vieno asmens kitam ir ne vieną kartą, tai rangovo pareiga kartu su nuosavybės teise pereina statinį įsigijusiems asmenims.
Jie atitinkamai perima teisę reikalauti iš rangovo, kad šis įvykdytų įsipareigojimus pagal garantiją. Ši rangovo pareiga garantuoti statinio kokybę per įstatymo nustatytą garantinį terminą yra taikoma ir rangovui, kuris pastatė statinį ūkio būdu.
Taigi, skaitytojo atveju, rangovas privalo neatlygintinai pašalinti atsiradusius namo defektus.
Klausimus, į kuriuos pageidaujate advokatės atsakymų, galima siųsti el. paštu [email protected].
Dėl asmeninių konsultacijų ir teisinių paslaugų suteikimo atvykite į advokatų kontorą „Advocatera“ Kaune, prieš tai suderinus atvykimo laiką telefonu 8 671 29151. Daugiau naudingos informacijos galite rasti ir advokatų kontoros „Advocatera“ interneto svetainėje.