V. Varžinskas: Kauno susisiekimo sistema privalo tarnauti miestiečiams – Kas vyksta Kaune

V. Varžinskas: Kauno susisiekimo sistema privalo tarnauti miestiečiams

Gyventojų judėjimas mieste ir transporto srautai – tai viena aktualiausių ir reikšmingiausių temų, kalbant apie darnią miesto plėtrą.

Didžiausi gyventojų traukos centrai (prekybos centrai, gydymo, kultūros įstaigos ir pan.), gyvenamos ir darbo vietos, nulemia keliaujančių asmenų ir transporto srautų judėjimą mieste. Pasirinktą miestiečių keliavimo būdą nulemia viešojo transporto sistemos išvystymas ir prieinamumas, automobilių parkavimo aikštelių tinklo išplėtojimas ir užstatymas. Kitaip tariant, svarstant, ar verta keliauti nuosavu automobiliu, didžiausią įtaką pasirinkimui turi faktas, ar bus kur patogiai ir su mažiausiomis išlaidomis palikti automobilį, ar nėra alternatyvaus – greitesnio, pigesnio, patogesnio būdo nukeliauti į norimą miesto tašką.

Šiandien Kauno transporto sistemų planavimas vykdomas taikant tradicines, daugeliu atvejų pasenusias, priemones. Priimant sprendimus transporto tinklai vystomi didinant lengvųjų automobilių srautus, netaikomas integruotas požiūris, vykdomas tik trumpalaikis ir vidutinės trukmės transporto sistemos planavimas. Taip pat plėtra vykdoma atskiruose miesto rajonuose, o ne kompleksiškai visame mieste. Akivaizdu, kad tokios priemonės neduoda siekiamo efekto, todėl Kaunui turi būti parengtas ilgalaikis darnaus judumo mieste planas – įrankis projektuoti gyventojų ir verslo atstovų keliavimo poreikių tenkinimą dabar ir ateityje.

Siekiant pakeisti esamą situaciją, būtinas kitoks požiūris į transporto sistemų planavimą. Pagrindinis skirtumas tarp tradicinio ir darnaus požiūrio į judumą mieste yra tas, kad į planavimo procesą įtraukiami įvairių sričių specialistai bei suinteresuotosios šalys – bendruomenės, organizacijos, įstaigos, gyventojai – visi, kuriems tiesiogiai tarnauja miesto susisiekimo sistema. Visos transporto sistemoje dalyvaujančios šalys turi būti kviečiamos išsakyti savo poreikius ir nuomonę, vėliau – įvertinti pokyčių poveikį.

Naujausi judumo mieste planų įgyvendinimo pavyzdžiai Europoje atskleidžia, kad taikomos priemonės iš tikrųjų duoda apčiuopiamos ekonominės, socialinės ir aplinkosauginės naudos. Vienas iš svarbiausių efektų – pagerėjusi miestiečių gyvenimo kokybė, sumažintos išlaidos susisiekimui, patogus judėjimas mieste. Sėkmingai įgyvendintos judumo planuose numatytos priemonės leidžia viešąsias erdves paversti patrauklesnėmis plačiajai visuomenei, padidinti saugumą kelyje, sumažinti kenksmingą poveikį sveikatai bei oro ir triukšmo taršą. Tinkamai sutvarkyta transporto infrastruktūra kuria patrauklią aplinką investicijoms.

Per pastaruosius dešimt metų automobilių kiekis Kaune, kaip ir visoje Lietuvoje, gana sparčiai augo. 2012 m. jis siekė 547 aut./1000 gyv., tuo tarpu nuo 2003 m., šis rodiklis išaugo 33 % ir dar augs ateityje. Automobilių skaičiaus didėjimas vis labiau apkrauna miestų gatvių tinklą, mažina jo pralaidumą, didina automobilių stovėjimo vietų poreikį bei taršos lygį. Šios priežastys lemia, kad dabartinė susisiekimo sistema neatitinka gyventojų poreikių. Nepaisant sąlyginai didelio Kauno miesto gatvių tinklo tankumo, jis nėra išbaigtas. Atlikus sprendinių stebėseną nustatyta, kad pilnai realizuota buvo tik 14 % miesto Bendrojo plano sprendinių, pradėta realizuoti – 35 %, o nepradėta realizuoti net 51 %.

80 % oro taršos Kaune sudaro transporto tarša. Didžiausią dalį (98 % bendro teršalų kiekio) iš transporto priemonių į orą išmestų teršalų, sudaro automobilių išmetami teršalai ir tik 2 % – kitų transporto priemonių. Tyrimais nustatyta, kad mobilių šaltinių labiausiai teršiamos šios Kauno miesto dalys: Dainava, Centras, Taikos ir Savanorių prospektai. Didžiausias azoto oksido ir azoto dioksido taršos lygis Kauno mieste sutampa su rytiniu ir vakariniu transporto srautų piku. Toliau nuo centro esančiose Kauno miesto dalyse eismo intensyvumas mažesnis. Tačiau ir čia išlieka šiuolaikinių susisiekimo poreikių neatitinkančių gatvių sistemų ir alternatyvių jungčių trūkumo problema (ypač šiaurinėje miesto dalyje), kartu su ją lydinčiomis netinkamomis sąlygomis statyti automobilius ir nepakankamai užtikrinamu saugumu keliuose. Dėl šios priežasties dauguma miesto gyventojų patenka į padidėjusios oro ir triukšmo taršos zonas.

Minėtų problemų sprendimo būdas yra darnus ir integruotas miesto ir jo periferijos transporto sistemos planavimas, kuriam Europos Sąjungos mastu skiriama daug dėmesio ir lėšų. Tačiau Lietuvoje darnaus mobilumo idėja skinasi kelią gana lėtai, nes čia tai yra nauja, neišplėtota ir sunkiai supratimą pelnanti sąvoka. Aplinkos ministerijos inicijuotas Urbanizuotų teritorijų susisiekimo sistemų planavimo normų projektas jau ant priėmimo slenksčio – beliko sulaukti visuomenės pritarimo. Vėliau, darnaus judumo miestuose rengimo estafetė ir ES struktūrinės lėšos šiems darbams atlikti pasieks Lietuvos miestų savivaldybes. Ar Kauno miesto administracijos specialistai kokybiškai parengs strategiškai svarbų darnaus judumo Kauno mieste planą pasitelkę specialistus, bendruomenes, organizacijas ir miestiečius? Ar Kauno susisiekimo sistemoje sulauksime ženklių kokybinių pokyčių? Belieka tikėtis, kad kauniečių nuomonė ir aktyvus įsitraukimas į miesto transporto sistemos planavimą neleis valdininkams savivaliauti ir paversti miesto susisiekimo sistemos pertvarką žalinga, transporto srautų planavimą neefektyviu, o darnaus Kauno judumo plano eiline stalčiuje „dulkančia“ ataskaita.

Doc. dr. Visvaldas Varžinskas, nr. 6 visuomeninio rinkimų komiteto „Vieningas Kaunas” sąraše
Visvaldas Varžinskas

Politinė reklama bus apmokėta iš Visuomeninio rinkimų komiteto “Vieningas Kaunas” kandidatų rinkimų agitacinės sąskaitos. Užsakymo nr. KV-20150115.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA