„Synaesthesis“ koncerte – Čiurlionio fortepijoninė kūryba lyg per mikroskopą

Pranešimas spaudai2025/04/29 17:08
„Synaesthesis“ / A. Bižio nuotr.
„Synaesthesis“ / A. Bižio nuotr.

Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje gegužės 11 d., sekmadienį, 14 ir 16 val. kviečiama į šiuolaikinės muzikos ansamblio „Synaesthesis“ koncertus „Čiurlionis. Slowed and Reverb“ muziejaus Kryžių kiemelyje.

Šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis” – vienas ryškiausių šiuolaikinės muzikos ansamblių Lietuvoje, veikiantis jau daugiau nei dešimtmetį. LRT klasikos rezidencijos metu, vedini kompozitoriaus Dominyko Digimo, jie sukūrė programą „Čiurlionis. Slowed and reverb”, kurioje kviečia į M. K. Čiurlionio fortepijoninę kūrybą pažvelgti tarsi per mikroskopą. Pirmą kartą Kaune atliekama ši koncertinė programa skambės netradicinėje, natūralaus aido pripildysiančioje Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus Kryžių kiemelio erdvėje.

Programos idėja, sumanyta ansamblio nario Simono Kaupinio, remiasi į internete randamo garsinio reiškinio fenomeną, kai vis daugiau jau žinomų muzikos įrašų su prierašu slowed and reverb galima rasti muzikos ar videoplatformose. Šiuo (slowed and reverb) atveju kūrinys skamba giliau ir ramiau, garsai liejasi tarsi per miglą.

Kartais dainos ar kompozicijos ištęsiamos ekstremaliai iki vienos ar kelių valandų, taip paverčiant kūrinį į atmosferinę, ambientinę garsinę tėkmę.

Kompozitorius Dominykas Digimas šiai rekompozicijai pasirinko M. K. Čiurlionio preliudą d-moll (VL239), kuris ekstremaliai ištęstas ir suinstrumentuotas ansamblio „Synaesthesis“ muzikantams. Visos preliudo harmoninės proporcijos išlaikytos autentiškos. Muzikiniai elementai laike išsidėstę tarsi garsiniai objektai kasdieniniame garsovaizdyje. Tai tampa dar viena sąsaja tarp savito Čiurlionio atmosferiškumo, dėmesio gamtai ir jos simboliškumui bei D. Digimo tematinio lauko, kuris dažnai grįstas įsiklausymo, įsižiūrėjimo į smulkias kasdienybės detales koncepcija. Pasak D. Digimo, programa „Čiurlionis. Slowed and reverb” tarsi teptuko potėpio tekstūros, kai jas stebint iš arti atsiveria dar daugiau detalių, naujų formų ar spalvų”. O pianistė Marta Finkelštein skambindama jaučiasi lyg panirdama į vandenį. „Plaukiant per Digimišką kompoziciją vis ištinka čiurlioniški motyvai, atsiskleidžiantys nauju rakursu. Tai kompozicijos šviežumas – kaip matyti savo vaikystės namus iš paukščio skrydžio.

Atrodo, pats kitaip pamatai ir save, kai tai, kas atrodė savaime aišku ir jau pažinu, atsiskleidžia naujoje perspektyvoje,“ – teigia atlikėja.

„Synaesthesis“ ansamblio nariams svarbu ne tik garsas, bet ir erdvė, šviesa, judesys ar naratyvas – visa tai, kas atliekamai muzikai suteikia daugiamatę perspektyvą ir naikina žanrų ribas. Ambicinga ansamblio meninė vizija tarptautinio dėmesio sulaukė 2020 m., kai ansambliui įteiktas Ernsto von Siemenso prizas. O ansamblio pasirodymų geografija nuolatos plečiasi – muzikantai pasirodo Europoje ir JAV.

Įėjimas mokamas, vietų skaičius ribotas.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA