Didėjantis elektrinių transporto priemonių naudojimas miestuose kelia naujus teisės taikymo iššūkius, ypač kai kalbama apie šių priemonių teisinę klasifikaciją. Kuo skiriasi elektrinis paspirtukas nuo mopedo teisėje, skaitytojams paaiškina advokatų kontoros ADVOCATERA advokatė Raimonda Lazauskienė:
Vienas iš dažniausių nesusipratimų – kai elektriniai paspirtukai nepagrįstai prilyginami mopedams, o jų vairuotojams taikomi pertekliniai motorinėms transporto priemonėms skirti reikalavimai: civilinės atsakomybės draudimas, registracija, techninė apžiūra ar vairavimo teisė, o šių reikalavimų neįgyvendinus, užtraukiama administracinio nusižengimo teisena.
Pagal Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, elektrinė mikrojudumo priemonė – tai elektra varoma transporto priemonė vienam asmeniui, kurios galia neviršija 1 kW, greitis – 25 km/h, o sėdimosios vietos (jei yra) aukštis neviršija 540 mm. Tokios priemonės nėra laikomos motorinėmis transporto priemonėmis, todėl joms netaikoma prievolė būti registruotoms ar apdraustoms, o jų vairuotojams nereikia turėti vairuotojo pažymėjimo.
Tuo tarpu mopedais laikomos dviratės ar triratės transporto priemonės, kurių projektinis greitis siekia 25–45 km/h, o elektros variklio galia – iki 4 kW. Joms taikoma visa motorinėms transporto priemonėms skirta teisinė prievolių sistema. Esminis skirtumas – didelė galia ir greitis, kurie lemia, ar priemonė laikytina mopedu, ar mikrojudumo priemone.
Teismų praktikoje pabrėžiama, kad bet kokia administracinė atsakomybė turi būti grindžiama aiškiu, teisėtu pagrindu, o pareigūnas, nagrinėjantis administracinio nusižengimo bylą, privalo objektyviai, visapusiškai ir išsamiai įvertinti visas reikšmingas aplinkybes. Netiksli arba klaidinga transporto priemonės kvalifikacija reiškia, kad pati veika neturi administracinio nusižengimo požymių (ANK 591 str.), todėl administracinė teisena turi būti nutraukta.
Teisingas elektrinės transporto priemonės klasifikavimas – tai ne tik techninis ar formalus veiksmas. Nepagrįstas mikrojudumo priemonės prilyginimas mopedui lemia perteklinius įpareigojimus, neteisingą atsakomybę, viešojo administravimo principų pažeidimą ir galiausiai – valstybės atsakomybę už neteisėtus pareigūnų veiksmus.
Norint užtikrinti teisėtą administracinę atsakomybę ir valstybės institucijų veiklos patikimumą, būtina, kad pareigūnai ne tik vadovautųsi įstatymo nuostatomis, bet ir gebėtų tinkamai įvertinti transporto priemonės faktines savybes. Priešingu atveju rizikuojama ne tik konkretaus asmens interesais, bet ir viešuoju pasitikėjimu teisės taikymo kokybe.
Pažymėtina, kad atsakomybė dėl netinkamo transporto priemonės naudojimo tenka ne tik ją kvalifikuojantiems pareigūnams, bet ir pačiam transporto priemonės valdytojui. Kiekvienas eismo dalyvis privalo žinoti ir laikytis Kelių eismo taisyklių bei kitų su eismo saugumu susijusių teisės aktų reikalavimų. Todėl prieš dalyvaujant viešajame eisme su elektrine transporto priemone, asmuo turi pareigą įsitikinti, ar jo naudojama priemonė atitinka mikrojudumo priemonės kriterijus, ar dėl konstrukcinių ypatybių jai netaikomi papildomi registracijos, draudimo ar vairavimo teisės reikalavimai.