Šarūno Matijošaičio valdomos automobilių prekybos bendrovės „Autovici“ ir Centrinės perkančiosios organizacijos (CPO LT) ginčą nagrinėjantis Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) sustabdė bylą.
Teismas balandžio 8 dieną nusprendė kreiptis į Europos Sąjungos Teisingumo teismą (ESTT) dėl Viešųjų pirkimų įstatymo (VPĮ) nuostatų, susijusių su grėsmėmis nacionaliniam saugumui, ketvirtadienį pranešė LAT.
ESST klausiama, ar tai, kad perkančioji organizacija turi institucijų informacijos, jog tiekėjas ar su juo susiję asmenys galėtų kelti grėsmę nacionaliniam saugumui, yra pakankamas pagrindas pašalinti tiekėją.
„Kilo klausimas, ar byloje taikytina VPĮ nuostata kvalifikuotina kaip savarankiškas su nacionaliniu saugumu susijęs draudimo dalyvauti viešojo pirkimo procedūrose pagrindas, ar kaip pašalinimo iš viešojo pirkimo pagrindas“, – rašoma pranešime.
Anot teismo, ESTT išvada turėtų įtakos sprendžiant dėl tokios priemonės taikymo sąlygų bei tiekėjo ir perkančiosios organizacijos teisių ir pareigų.
„Autovici“ paskelbus nepatikima, Matijošaičiai viešuosius pirkimus laimi per naują įmonę
Teisėjų kolegija taip pat abejoja dėl CPO LT įgaliojimų apimties – bylą nagrinėję teismai laikė, kad CPO LT neturėjo pasirinkimo laisvės spręsti dėl „Autovici“ paraiškos atmetimo ir privalėjo vadovautis iš kompetentingų institucijų gauta informacija.
Ginčas tarp „Autovici“ ir CPO LT kilo pastarajai pernai rugsėjį atmetus „Autovici“ paraišką dėl lengvųjų automobilių pirkimo ir nuomos. Toks sprendimas buvo priimtas CPO LT gavus informacijos, kad „Autovici“ gali kelti grėsmę nacionaliniam saugumui.
Lietuvos apeliacinis teismas pernai lapkritį nusprendė, kad „Autovici“ buvo pagrįstai pašalinta iš CPO LT sistemos perkant lengvuosius automobilius.
Teisėjų kolegija tuomet nustatė, kad CPO LT turėjo teisinį pagrindą atmesti „Autovici“ paraišką, nes iš Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos gavo išvadą, kad bendrovė turi arba turėjo grėsmę keliančių ryšių su užsienio valstybių institucijomis ar fiziniais arba juridiniais asmenimis.
Be to, Energijos skirstymo operatoriaus (ESO), norėjusio į „Autovici“ įsigyti automobilių, prašymu pastaroji vasarį buvo įtraukta į nepatikimų tiekėjų sąrašą.
ESO ir „Autovici“ sutartį pasirašė 2023 metų lapkritį, pagal ją įmonė turėjo pristatyti 112 „Peugeot“ automobilių už 4,5 mln. eurų, tačiau pernai lapkritį „Autovici“ pranešė, kad negalės pateikti automobilių, kurių kuro sąnaudos atitiktų konkurso reikalavimus.
Š. Matijošaitis taip pat vadovauja „Vičiūnų grupei“, kurios 50 proc. akcijų priklauso jo tėvui, Kauno merui Visvaldui Matijošaičiui.
Rusijai 2022-aisiais pradėjus plataus masto invaziją Ukrainoje, grupė sulaukė kritikos dėl delsimo pasitraukti iš Rusijos rinkos. Pernai balandį „Vičiūnų grupė“ pardavė krabų lazdelių fabriką Kaliningrado srityje ir logistikos bei prekybos įmones dar septyniose Rytų valstybėse.
„Autovici“ yra oficiali automobilių „Opel“ ir „Peugeot“ atstovė Vilniuje ir Kaune. Registrų centro duomenimis, jos pajamos 2023 metais augo 19 proc. iki 52,46 mln. eurų, o grynasis pelnas smuko 21 proc. iki 1,74 mln. eurų.