2025 m. kovo 29 ir 30, taip pat balandžio 8 dienomis Kauno miesto kameriniame teatre įvyks ilgai laukta spektaklio „Piteris Penas“ premjera, kurią režisuoja Karolis Zajauskas. Pagal vaikų literatūros klasika tapusį James’o Matthew Barrie’io romaną tokiu pat pavadinimu sukurtas spektaklis šį kartą pavirsta pasaka suaugusiems.
Romano vaikams siužetas žinomas visame pasaulyje – tai pasaką apie Piterį Peną, berniuką, kuris būdamas septynių dienų pro langą išskrido į Londone įsikūrusius Kengsningtono sodus. Ilgai žaidęs su fėjomis ir vėliau nusprendęs grįžti namo, visus langus rado uždarytus. Būtent tą akimirką jis priėmė sprendimą amžinai likti pasakų pasaulyje, o tuo pat metu tai reiškė ir sprendimą niekada neužaugti.
Žymusis kūrinys gausiai įkvėptas rašytojo James’o Matthew Barrie’io vaikystės, taip pat ryšio su mama, kuri kuri dar jam būnant jaunam prarado sūnų, rašytojo brolį. Būtent ši netektis yra traktuojama kaip esminis impulsas, po trisdešimties metų paskatinęs garsiausio šio jo kūrinio „Piteris Penas“ atsiradimą. J. M. Barrie’io kūriniai yra kupini vaizduotės, nuostabos ir žaismingos dvasios, juose dažnai gvildenamos netekties, meilės ir stebuklingos vaikystės temos.

Režisieriaus debiutas profesionalioje scenoje
Karolis Zajauskas – profesionalioje scenoje debiutuojantis režisierius. Studijuodamas tapo Spoleto festivalio „Festival dei Due Mondi“ (Italija) laureatu kartu su aktoriais pristatęs spektaklį „Širdis išdavikė“ pagal Edgaro Alano Po novelę. 2023 metais baigė režisūros bakalauro studijas (vadovas Gintaras Varnas) su diplominiu darbu pagal Sarah Kane „Apvalytieji“ (Menų spaustuvė). Tais pačiais metais laimėjo tarptautinio jaunimo teatro festivalio „Išeities taškas“ organizuojamą eskizų konkursą su darbu „Piteris Penas“.
„Tai – sudėtingas, daugiasluoksnis kūrinys. Iš pirmo žvilgsnio, jame gausu jaunatviško žavesio ir juoko, naivumo, tačiau po šiomis šviesiomis emocijomis slypi ir gilus liūdesys. Šis liūdesys slypi neišvengiamoje vienatvėje, kuri, rašytojo akimis, užklumpa, kai baigiasi vaikystė. Uždaviniu sau išsikėliau paversti šią pasaką/komediją į tragikomediją. Būtent šis balansas tarp liūdesio ir knygos tekste išrašyto lengvabūdiškumo ir tampa didžiausiu iššūkiu. Taigi, spektaklio žiūrovai atras elementus kurie buvo eskize, tačiau šįkart – su gilesne ir turtingesne visuma“, – komentuoja spektaklio režisierius K. Zajauskas.
Vizualine spektaklio estetika rūpinosi scenografė ir kostiumų dailininkė Karolina Fiodorovaitė, o garsinį foną ir muziką spektakliui patikėta kurti kompozitoriui Mantui Mockui. Ruošiantis premjerai aktoriai dirbo ir su choreografu, profesionaliu šokėju Adrian Carlo Bibiano – jis mokė aktorius akrobatikos ypatybių.

Aktoriai mokėsi ir akrobatikos meno
„Dirbti su „Piterio Peno“ aktoriais man itin malonu – jie smalsūs ir stropiai gilinasi į judesio meną. Kartu ėjome nuolatinių atradimų keliu ir budinome savyje vaikišką žaismingumą, kuriuo ir spindi ši istorija. Iš pradžių buvau paprašytas padėti aktoriams su akrobatikos ir choreografijos aspektais, tačiau aš taip pat rūpinuosi jų saugumu – kasdien atlikdami mankštas ir tempimo pratimus aktoriai ne tik suartėjo, bet ir tapo lankstesni. Skyriau daug dėmesio aktorių atliekamiems judesiams, nes siekiame, kad jie įkūnytų personažus ne tik emociškai, bet ir fiziškai. Taigi, judesys tampa itin svarbus – jis atskleidžia potekstę, veikėjo charakterį, psichologinę ir dramaturginę scenos dinamiką“, – įspūdžiais apie kūrybinį procesą dalijasi choreografas.

Spektaklį kūrė jaunieji menininkai
„Peterio Peno“ personažams gyvybę įkvėpė jaunieji aktoriai: Radvilė Budrytė, Gerardas Ciparis, Ainis Kazlauskas, Šarūnas Rapolas Meliešius, Nojus Mikalauskas, Nojus Žalys. Scenoje pasirodys ir vienas ilgamečių teatro darbuotojų Gintaras Šileika, jam patikėta dalį laiko įkūnyti linksmiausiai atrodantį kūrinio veikėją – pripučiamą krokodilą.
„Spektaklyje Niekados šalis yra veidrodžių kambarys, iliuzija, kontroliuojama Piterio Peno. Ši vieta tampa didžiąja scena, kurioje jis gali būti visų vaikų herojumi. Niekados šalis – tai jo teatras, jo pasaulis, kviečiantis pamestuosius berniukus gyventi amžinoje nerūpestingos vaikystės palaimoje.
Piteris Penas yra saloje gyvenančių berniukų sergėtojas. Tačiau tiek jam, tiek pamestiesiems berniukams iki visiškos laimės trūksta vienintelio dalyko – mamos. Būtent šiam vaidmeniui atlikti jis pasirenka mergaitę Vendę. Ilgainiui tarp Piterio ir Vendės įsižiebia meilė, deja, jai suklestėti sutrukdo Piterio baimė prisiimti atsakomybę. Ši neišpildyta meilė spektaklyje pažymi laimingos šeimos iliuzijos griūvimo pradžią“, – kūrinio idėją komentuoja režisierius Karolis Zajauskas.