Iki 2027 metų parduotuvėse įvyks svarbus pokytis – brūkšniniai kodai bus palaipsniui keičiami QR kodais. Lengvai nuskaitomi išmaniaisiais įrenginiais, jie atvers naujas galimybes tiek vartotojams, tiek prekybininkams, nes leidžia greitai rasti pasibaigusio galiojimo ar kokybės standartų neatitinkančias prekes.
Pasaulinė standartų tiekimo grandinei kūrimo ir vystymo organizacija GS1 paskelbė, kad iki 2027 metų pabaigos QR kodai taps naujuoju prekybos standartu ir palaipsniui atsiras ant daugelio produktų visame pasaulyje ir Lietuvoje.
Savyje daug daugiau informacijos talpinantys QR kodai leidžia optimizuoti atsargų valdymą, tobulinti tiekimo grandinės efektyvumą ir sumažinti verslo nuostolius.
„Tradicinis brūkšninis kodas neužtikrina unikalumo – visos identiškos prekės turi tokį patį kodą, o QR kodai leidžia stebėti kiekvieną prekę individualiai.
Pavyzdžiui, gaminant dažus, į juos maišomi įvairūs ingredientai. Jei viena partija nepavyksta, tarkime, žmonės pradeda skųstis, kad tie dažai ant sienų nedžiūva, QR kodų pagalba galima greitai atskirti brokuotus vienetus pagal serijinį numerį. Todėl iš prekybos nereikia išimti visos produkto linijos. Kaip plačiai QR kodai bus išnaudoti, priklauso tik nuo verslininkų vaizduotės – galimybių atsiveria daug, tereikia jas pasitelkti“, – teigia „StrongPoint“ vadovas Baltijos šalims Rimantas Mažulis.
Nors ant pakuočių išliks tradicinis tekstas, QR kodai leis prekybininkams pateikti daugiau duomenų ir interaktyvios informacijos, kuri nesukels nepatogumų įprastiems vartotojams.
QR kodai mažame plote gali talpinti daug ir labai įvairių duomenų: prekės pagaminimo datą, serijos ar partijos numerį, nuorodą į produkto naudojimo instrukcijas.
Skatina tvarumą ir palengvina atliekų perdirbimą
Pasak GS1 standartų ekspertės Indrės Lasonienės, praėjus 50 metų nuo pirmojo brūkšninio kodo nuskaitymo, 22 didžiausios pasaulio bendrovės, tarp jų „Procter & Gamble“, „Lidl“ ir kitos, pasirašė susitarimą, skatinantį pereiti nuo tradicinių brūkšninių kodų prie naujos kartos QR kodų, paremtų GS1 standartais.
Ekspertės teigimu, verslo įmonės Lietuvoje jau naudoja QR kodus, tačiau dažniausiai kaip papildomą ženklinimą greta tradicinių brūkšninių kodų. Dažniausiai šie kodai skirti vartotojams pasiekti produkto ar jo gamintojo internetinį puslapį.