Kauno rajone, vienoje Lapių seniūnijoje esančioje gatvėje maksimalus leistinas greitis buvo sumažintas iki 30 km/h. Tai sukėlė nemenką vietos gyventojų pasipiktinimą. Savo poziciją portalui „Kas vyksta Kaune“ paaiškino ir Kauno rajono savivaldybė – teigiama, jog sprendimas priimtas siekiant sumažinti triukšmą.
Portalas „Kas vyksta Kaune“ neseniai susilaukė ne vieno nepatenkinto Lapių seniūnijos gyventojo laiško.
Gyventojai piktinasi dėl to, jog Lapių seniūnijoje esančioje Dvaro gatvėje maksimalus leistinas greitis buvo sumažintas nuo 50 iki 30 km/h, pastatyti keturi kelio ženklai, pranešantys apie tokį greičio ribojimą. Ateityje planuojama įrengti ir du greitį mažinančius kalnelius, jie bus įsigyti viešųjų pirkimų būdu.
Kauno rajono savivaldybės sprendimas sumažinti leistiną greitį susilaukė nemažai dėmesio ir socialiniuose tinkluose.
Gyventojų teigimu, tokie ribojimai yra pertekliniai ir nesiremia aiškiais duomenimis.
„(Savivaldybė, aut. pastaba) Nepanoro leistis į diskusiją, kad mes neprieštaraujame, o skatiname saugų eismą. Kad mes norime važiuoti Dvaro g. taip, kaip ir kitom sveiko proto miestelio gatvėm 50km/h, imantis veiksmų, kad greitis nebūtų viršijamas“, – rašė vienas gyventojas.
Pasigirdo ir svarstymų, jog šis maksimalus leistinas greitis sumažintas todėl, kad greičio ruože kartais pastatomas greitį matuojantis trikojis, esą taip siekiama surinkti daugiau lėšų iš baudų.
„Kokiu pagrindu yra sumažintas greitis iki 30km/h, atsakymo negavau, apart to, kad „trikojis” prišaudo“, – pridūrė Lapių seniūnijos gyventojas.
Tiesa, reikėtų pridurti, jog Europos Komisijos judumo mieste ekspertų grupė (EGUM) paskutinį kartą praėjusiais metais buvo parengusi rekomendacijas, kur siūloma gyvenvietėse maksimalų leistiną greitį sumažinti iki 30 km/h.
Anksčiau tokių diskusijų yra buvę ir Kauno miesto savivaldybės eismo saugumo komisijoje, o kai kuriose mažesnio intensyvumo Kauno gatvėse, toks greitis ir nustatomas.
Savivaldybė – viršijamas triukšmas
Kauno rajono savivaldybės atstovas spaudai Edmundas Mališauskas portalui „Kas vyksta Kaune“ pateikė atsakymus į penkis savivaldybei užduotus klausimus.
Pirmiausia, portalas klausė, kodėl buvo nuspręsta sumažinti maksimalų leistiną greitį, mat šis klausimas gyventojams kilo bene dažniausiai.
E. Mališauskas nurodė, jog savivaldybė sprendimą sumažinti greitį priėmė dėl iš Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos gauto rašto „Dėl pravažiuojančių transporto priemonių keliamo triukšmo Dvaro g., Šatijų k., Lapių sen.“
Rašte nurodoma, NVSC Kauno departamento specialistės ir Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos Sveikatos rizikos veiksnų vertinimo skyriaus Fizikinių veiksnių tyrimų poskyrio specialistas 2024 m. rugpjūčio 13 d. atliko Kauno rajono vietinės reikšmės kelio ruožo Nr. l-52 g (nuo sankryžos su Barsūniškio g. iki sankryžos su Rytmečio g.) patikrinimą ir nustatė, jog kelio ruože buvo nustatytas 5 dBA viršijantis triukšmo lygis.
„Kauno rajono savivaldybės saugaus eismo komisija 2024-09-25 svarstė galimybes Dvaro gatvėje įrengti greičio ribojimo priemones. Siekiant sumažinti triukšmo lygį ir užtikrinti saugų eismą, nutarta apriboti greitį ir įrengti kelio ženklus 30km/h“, – atsakyme paaiškina Kauno rajono savivaldybės atstovas.
Nors kai kurie gyventojai abejoja, ar planuojami įrengti greičio mažinimo kalneliai sumažins triukšmą, Kauno rajono savivaldybės atstovas žiniasklaidai atsakymuose į portalo klausimus nurodė, jog šis klausimas sausio 29 d. buvo svarstomas savivaldybės Saugaus eismo komisijoje – komisija ir pasiūlė įrengti du kalnelius, remdamasi LR susisiekimo ministro įsakyme patvirtintomis rekomendacijomis.

Jaučiasi negirdimi
Savo nuomone anonimiškumo sąlygomis sutiko pasidalinti ir vienas Lapių seniūnijoje gyvenantis vyras. Jis neslėpė nusivylimo savivaldybės sprendimu ir tikino, jog sprendimas mažinti leistiną greitį nėra logiškas.
„Visiškai iš piršto laužtas argumentas. Jeigu žiūrint Visuomenės sveikatos centro ataskaitą, tai taip, toje vietoje ale viršija (triukšmo normą, aut. pastaba).
Bet jei buvo matuota nuo Barsūniškio gatvės iki Rytmečio gatvės, tai kodėl būtent ties vienu namu veiksmas verda? Ar kitur gyvena ne žmonės?“, – stebėjosi vyras.
„Ar tikrai kieme negali būti triukšmo? Juk žmonės lovoje miega“, – pridūrė pašnekovas, pridurdamas, jog šioje atkarpoje yra vos keli gyvenamieji namai. Tad anot pašnekovo, dėl dviejų namų nėra logiška sumažinti greitį visiems vairuotojams.
Taip pat kalbintas vyras teigė, jog Kauno rajono savivaldybė prastai informavo gyventojus apie pokyčius, esą apie sumažintą leistiną greitį gyventojai sužino tik tada, kai jau buvo įrenginėjami kelio ženklai.
„Žiauriai prastai komunikuoja. Atvežė ženklus, mums tas ženklas buvo kaip Perkūnas iš giedro dangaus.(…)
Kodėl pastatė? Todėl, kad gavo nurodymą. Kieno nurodymą, kokį nurodymą? Niekas nieko neaiškino“, – teigė Lapių seniūnijos gyventojas.
Gyventojas taip pat pastebėjo, jog buvo surinkti 155 seniūnijos gyventojų parašai, pasisakant prieš naująjį greičio ribojimą.
Portalas „Kas vyksta Kaune“ teiravosi Kauno rajono savivaldybės, ar jų požiūriu gyventojai buvo pakankamai įtraukti į greičio ribojimo svarstymo klausimą.
Savivaldybės atstovas E. Mališauskas nurodė, jog šis klausimas dar bus aptariamas seniūnaičių sueigoje ir saugaus eismo komisijoje.
„Problema buvo aptarta su Lapių seniūnijos seniūnaičiais ir Dvaro gatvės gyventojais, o sprendimai priimti remiantis galiojančiais teisės aktais. Lapių seniūnė Gita Kaminskienė informavo, kad kovo 20 dieną šį klausimą dar kartą aptars seniūnaičių sueigoje.
Kauno r. saugaus eismo komisijos pirmininkas Giedrius Orliukas taip pat patvirtino, kad kovo 26 d. numatytas komisijos posėdis, kuriame bus ieškoma įvairias interesų grupes tenkinančių sprendimų“, – teigė E. Mališauskas.
Susidomėjo ir opozicija
Kaip žinoma, daugumą Kauno rajono savivaldybės taryboje sudaro socialdemokratai. Visgi šiuo klausimu susidomėjo opozicijos tarybos nariai.
Štai tarybos narė Gintarė Grybauskaitė Kaminskienė savo „Facebook“ paskyroje rašė, jog jos taip pat neįtikina savivaldybės dėstomi argumentai dėl keliamo triukšmo.
„Argumentas visam tam greičio ribojimui? Nes pernelyg didelis triukšmas!
Bet jei bent kiek fizikos mokeisi: kuo mažesnis greitis – tuo aukštesnis greitį ribojantis kalnelis – tuo triukšmas didesnis“, – rašė tarybos narė.
Konservatorė taip pat dėstė, jog šiuo atveju trūksta skaidrumo – esą savivaldybė neteikia atsakymų.
„Miglotai dangstomasi triukšmo lygio mažinimu ties kažkokiais dviem konkrečiais namais ir mistinėmis visuomenės sveikatos biuro rekomendacijomis. Sakoma, kad yra ataskaita, bet… jos niekas nėra regėjęs.
Gyventojai, aš – tarybos narė – palikta durniaus vietoje. Klausimai siunčiami, atsakymų – nulis. Administracijos direktorius ramina saldžiu laišku, kad viską gausiu įstatymų numatyta tvarka (per 20 d. d.). Bet štai praėjo terminai – ir nieko. Kaip negavau, taip negavau“, – pastebėjo konservatorė.
G. Kaminskienė taip pat rašė, jog savivaldybei pateikė 15 klausimų, susijusių su įvestu greičio apribojimu.