Naktį iš vasario 28 d. į kovo 1 d. Australijos laiku pagalbos mygtuką aktyvavęs Aurimas Mockus sulaukė Australijos kariuomenės laivo ir vėlų sekmadienio vakarą Lietuvos laiku buvo išgelbėtas. Socialiniuose tinkluose Australijos tarnyboms pasidalijus šia žinia, ėmė plūsti lietuvių padėkos.
Australijos jūrų saugumo tarnyba (AMSA) ir Joint Operations Command (JOC) socialiniuose tinkluose ne kartą dalijosi informacija, kaip sekasi gelbėti į bėdą papuolusį bei pagalbos mygtuką aktyvavusį Aurimą.
Įkėlus žinią, kad lietuvį pavyko sėkmingai išgelbėti, tautiečiai masiškai užplūdo komentuoti šį įrašą – jau dabar yra beveik 3 tūkst. reakcijų ir daugiau nei 200 komentarų. Tarp komentarų galima rasti ir Aurimo žmonos Sonatos, ir sūnaus Tautvydo žinutes.
„Ačiū visai komandai, kuri išgelbėjo mano vyrą“, – rašė Aurimo žmona.
„Nėra žodžių, kuriais galėtume apibūdinti, kaip esame dėkingi už nuostabų darbą, kurį atliko visa įgula ir visi dalyvavusieji. Ačiū, ačiū, ačiū, ačiū!!!“ – pridūrė sūnus Tautvydas.
Komentaruose daugybė lietuvių dėkoja Australijos tarnyboms, kad išgelbėjo Aurimą, ir giria už puikiai atliktą darbą.
„Esame labai dėkingi už jūsų didvyriškus veiksmus gelbstint irkluotoją. Jūsų drąsa ir greita reakcija buvo labai svarbi, todėl negalime jums atsidėkoti. Jūs esate mūsų didvyriai!“ – rašė vienas lietuvis.
„Jūs net neįsivaizduojate, kiek daug padėkos žodžių čia, Klaipėdoje ir Lietuvoje, yra internete ir ne tik Jums, puikūs žmonės! Tos žinutės liejosi visą rytą. Ačiū ir nuo mūsų šeimos!“, – dėkojo kita lietuvė.
Po Aurimo išgelbėjimo Lietuvos kariuomenė „Delfi“ plačiau paaiškino, kaip vyksta tokios operacijos, ir atsakė, ar tai kainuoja. Daugiau apie tai skaityti galite čia.
Aurimas Mockus išgelbėtas sekmadienio vakarą
Komandos atstovė „Delfi“ pirmadienio rytą patikslino, kad prieš valandą kalbėjosi su Aurimu. Buvo planuota po išgelbėjimo jį plukdyti į Brisbaną, kelionė turėjo trukti pusantros paros, tačiau dėl pavojingų oro sąlygų laivo kapitonas nusprendė pakeisti kursą, todėl dabar plaukiama į Sidnėjų. Kadangi Sidnėjus gerokai toliau už Brisbaną, kelionė truks ilgiau, planuojama, jog krantą pasieks kovo 7 d.
Iki tol Aurimui labai reikia, kad susigulėtų mintys ir būtų pasiruošęs kalbėti. Medikai jį apžiūrėjo kariniame laive, patvirtino, jog rimtų sužalojimų nepatyrė, bet natūralu, kad dėl sudėtingų sąlygų padarinių yra.

Primename, jog Aurimo komanda pranešime žiniasklaidai informavo, kad kovo 2 d. 23 val. Lietuvos laiku kranto komandos vadovas gavo žinią iš Australijos jūrų saugumo tarnybos – po sėkmingos operacijos Aurimas išgelbėtas. Jis buvo perkeltas į karinį laivą.
Kranto komanda dėkoja Australijos tarnyboms už operatyvią gelbėjimo operaciją ir Lietuvos Respublikos ambasadai Australijoje už pagalbą šioje operacijoje.
Lietuvos ambasadorius Australijoje Darius Degutis „Delfi“ taip pat patvirtino, kad Aurimas išgelbėtas laive, jo būklė stabili.
Pirmadienio rytą „AP News“ pranešė, kad, kaip teigiama Australijos jūrų saugumo tarnybos pranešime, dėl labai nepalankių oro sąlygų Aurimo valties, deja, nepavyko ištraukti, išskyrus du irklus ir kai kuriuos asmeninius daiktus. Šią informaciją „Delfi“ patvirtino ir Aurimo komanda.

Pirmadienio rytą į Aurimo gelbėjimo operaciją sureagavo ir Gitanas Nausėda.
„Sulaukėme gerų žinių iš Koralų jūros: keliautojas Aurimas Mockus gyvas ir sveikas, nors ir išsekęs.
Su nerimu stebėjau drąsaus lietuvio kovą su stichija. Nors šįkart tikslo pasiekti nepavyko, neabejoju, kad apie Aurimą mes dar išgirsime.
Esu dėkingas Australijos gelbėjimo tarnyboms, kurios padėjo išvengti nelaimės“, – socialiniuose tinkluose rašė prezidentas.
Australijos jūrų saugumo tarnyba (AMSA) ankstų pirmadienio rytą socialiniuose tinkluose pasidalijo naujienomis, kad didžiuojasi kartu su kolegomis įdėtomis pastangomis išgelbėti Aurimą iš Koralų jūros.
Jie priminė, jog visada svarbu turėti avarinį švyturėlį, nes būtent jis tarnyboms padėjo greitai sureaguoti į nelaimę.
Tarnyba taip pat pasidalijo vaizdo įrašu, kuriame matosi gelbėjimo operacija.
Joint Operations Command (JOC) taip pat džiaugėsi sėkminga gelbėjimo operacija. Anot jų, šiuo metu laivas jau keliauja atgal į krantą. Tarnyba pasidalijo keliomis nuotraukomis, kuriose matomas išgelbėtas Aurimas.
Sekmadienį, apie 19 val. Lietuvos laiku, Aurimo komanda „Delfi“ patvirtino, kad keliautoją pasiekė Australijos kariuomenės laivas. Jam teko dar palūkėti porą valandų, kol prašvis, ir bus galima pradėti gelbėjimo operaciją.
Komandos atstovė „Delfi“ taip pat pridūrė, kad Aurimo psichologinė būklė, atsižvelgiant į tai, kas vyksta, yra gera. Naujos informacijos apie fizinę sveikatą nuo ryto nėra.
Anksčiau tarnybos socialiniuose tinkluose pasidalijo, per kokias bangas plaukia išsiųstas Australijos kariuomenės laivas.
Kaip anksčiau sekmadienį pranešė Aurimo komanda, kovo 2 d. Australijos jūrų saugumo tarnybos gelbėjimo lėktuvui pavyko užmegzti radijo ryšį su Aurimu. Keliautojo teigimu, jis nepatyrė rimtų sužalojimų, semia į valtį patekusį vandenį ir prašo kuo skubesnės pagalbos.
Ciklonas „Alfredas“ toliau slenka į pietus nuo Aurimo buvimo vietos, tačiau jo veikimo zonoje vis dar siaučia 5–6 metrų aukščio bangos. Tai tiek gelbėjimo operacijai, tiek pačiam Aurimui sudaro itin sunkias sąlygas.
Valtyje esantys akumuliatoriai, būtini visai įrangai palaikyti, yra išsikrovę. Dėl cikloninių oro sąlygų Koralų jūroje tikėtina, kad jų įkrauti nepavyks, todėl iki išgelbėjimo keliautojas neturės jokios komunikacijos su išoriniu pasauliu. Vienintelė komunikacijos priemonė – rankinė radijo ryšio stotelė, naudojama bendravimui su gelbėtojais.
Kranto komanda informavo, kad situacija yra stabili ir kontroliuojama. Nuolat palaikomas tiesioginis ryšys su gelbėtojais.
Naktį iš vasario 28 d. į kovo 1 d. paprašė pagalbos
„Delfi“ primena, kad ankstyvą sekmadienio rytą Australijos jūrų saugumo tarnyba (AMSA) socialiniuose tinkluose detalizavo, kaip viskas vyko:
„Vėlų penktadienio vakarą gavome avarinio švyturio signalą iš irkluotojo, kuris bandė irkluoti iš San Diego į Australiją ir pateko į ciklono „Alfredas“ kelią netoli Kvynslando pakrantės.
Irkluotojas yra Lietuvos pilietis Aurimas Mockus, irkluojantis laivu „Kuršis“.
Sąlygos šioje vietovėje yra klastingos – vėjas pučia iki 100 km/h greičiu, o jūra audringa.
Mes užduotį pavedėme AMSA Kernso ir Essendono bazėje esantiems paieškos ir gelbėjimo lėktuvams „Challenger“ ir #AusAirForce P8-A „Poseidon“ jūrų patruliavimo lėktuvui, kurie užmezgė radijo ryšį su irkluotoju.
Buvo pasitelktas @royalaustraliannavy laivas HMAS Choules, kuris į įvykio vietą vyksta iš Brisbano.
Šiose nuotraukose (Gynybos departamento), padarytose vakar, matyti cikloninės sąlygos, kurias patiria irkluotojas.“
Australijos naujienų portalas „The Guardian“ pridūrė, kad Aurimas pagalbos mygtuką aktyvavo būdamas vos už 90 km į vakarus nuo tropinio ciklono. Sekmadienio popietę Australijos laiku AMSA atstovas spaudai portalui sakė, jog su Mockumi bendrauta, jis pranešė, kad didesnių sužalojimų nepatyrė.
Šeštadienį Australijos laiku „Challenger“ nepastebėjo Aurimo valties, tačiau tada pavyko susisiekti su Mockumi. Jis sakė, kad yra pavargęs.
AMSA teigimu, laivas Aurimą turėtų pasiekti iki pirmadienio ryto, Lietuvoje tai būtų sekmadienio vakaras arba naktis.
Sekmadienio popietę Australijos laiku AMSA pranešė, kad oro sąlygos šiek tiek sušvelnėjo, tačiau vietovė tebėra tropinio ciklono „Alfredas“ įtakos zonoje, kur pučia iki 100 km/h vėjas, o bangos siekia 5–7 metrus.
Nurodoma, kad laivas, plaukiantis iš Brisbano į Koralų jūrą padėti Aurimui, yra 16 000 tonų sveriantis karinio jūrų laivyno desantinis laivas „HMAS Choules“.
Australijos lietuvių bendruomenė socialiniuose tinkluose rašė, kad iš ambasadoriaus Dariaus Degučio turi informacijos, jog situacija kontroliuojama.
„Delfi“ primena, kad pastarosiomis dienomis Aurimas kovojo su netoliese besisukančiu taifūnu. Panašu, jog, likus visai nedaug iki finišo, jis sukėlė didelių problemų. Anksčiau „7news“ pranešė, kad į cikloną „Alfredas“ patekęs lietuvis gelbėjamas.
Portale teigiama, kad Aurimas pagalbos mygtuką aktyvavo naktį iš penktadienio į šeštadienį Australijos laiku, o rytą su juo buvo susisiekta. Minima, jog keliautojas, buvęs maždaug 700 kilometrų atstumu nuo Makajaus, buvo išsekęs.
Keliautojo komanda „Delfi“ šeštadienį nurodė neturinti jokių žinių iš Aurimo ir išsamesnių komentarų neteikė.
Dar vasario pabaigoje A. Mockus pasakojo, kad šios dienos yra lemiamos. Tiesa, Aurimas netoliese esančio taifūno pernelyg nesibaimino ir sakė, jog tikisi iš jo gauti naudos ir gerokai pasistūmėti į priekį.
„Gausiu didžiausią galią nuo šalia praeinančio taifūno. Irkluoti tikrai nereikia, reikia išgyventi dvi paras ir toliau bus geriau“, – socialiniuose tinkluose rašė jis.

Vėliau Aurimas trumpame vaizdo įraše pasidalijo, kad turėjo „smagią“ naktelę.
„Pirmą kartą su diržais, nes buvo gerų pavertimų. Pilnų persivertimų nebuvo, ačiū Dievui, bet daiktai jau skraidė po kabiną. Turėjau net iki 9 mazgų dreifą – įsivaizduokite, koks vėjas, 4 metrai banga. Pačiu įdomiausiu momentu, kai apiplaukinėju rifus, bet, ačiū Dievui, pagrindą vieną apiplaukiau, šiaurinę pusę, dabar dar liko apiplaukti vakarinį rifo kampą, tačiau jį jau apiplauksiu tikrai gražiai.
Bandysiu tada leistis į pietvakarius. Tokių naktų nebesinorėtų, bet „Kuršis“ atlaikė, ir diržai pasitarnavo“, – kalbėjo A. Mockus.
Pradėjo istorinę kelionę
„Delfi“ primena, kad, perplaukęs Ramųjį vandenyną nuo San Diego iki Brisbano, A. Mockus būtų tapęs istorijos dalimi – pirmuoju žmogumi pasaulyje, valtimi vandenyną įveikusiu šiuo maršrutu. Kelionė turėjo trukti 6–8 mėnesius.
„Tik pradėjus kelionę, laukia itin sunkios pirmos 3–5 paros vandenyne su mažai miego, kol nusiirsiu nuo kranto bent jau 25 jūrmyles, o praėjus šiam etapui, laukia kitas – sunkus darbas stengiantis kuo greičiau ištrūkti iš Kalifornijos srovės, kuri eina nuo Kanados iki Meksikos. Tai, optimistiniu skaičiavimu, gali užtrukti nuo 6 parų iki 2 savaičių – viskas priklausys nuo to, kaip pavyks laikyti tempą, kaip srovė stipriai mane neš ir t. t.
Nesėkmės atveju yra rizika būti srovės nuneštam į Meksikos teritoriją, o šito jau nesinori. Ištrūkus iš Kalifornijos srovės, bus galima lengviau atsipūsti. Tikiuosi, kad tada jau pavyks pasigauti palankesnį vėją ir Šiaurės pusiaujo srovę“, – apie pirmųjų dienų iššūkius atvirame vandenyne pasakojo A. Mockus.
Jis tęsė, kad įspūdžiais apie tolimesnius įvykius ir įsimintinais kelionės momentais jis reguliariai dalinsis savo socialinių tinklų (FB, IG) paskyrose. Kelionės startą jis ankstų rytą transliavo tiesiogiai savo „YouTube“ kanale (Aurimas Mockus) – nespėję šio istorinio įvykio pamatyti gyvai, gali peržiūrėti įrašą.
Aurimo kelionę realiu laiku galima sekti čia.
Po kelių valandų irklavimo Aurimas socialiniuose tinkluose pasidalino pirmu trumpu vaizdo įrašu, kuriame patikino, kad jam viskas gerai.
„Planas su kaupu įvykdytas, ganėtinai gerai sekasi irtis nuo kranto. Laukia įdomi kelionė“, – sakė A. Mockus.
Pranešė apie didžiulį nuotykį
Prieš kiek daugiau nei metus Aurimas garsiai pasidalino didžiuoju savo planu, kurį kurpė pakankamai ilgai – jis irkline valtimi ketina perplaukti Ramųjį vandenyną.
„Negaliu net užmigti. Mes, keliautojai, turbūt turime kažkokį sindromą. Kai išvažiuoji iš namų, jų pasiilgsti, bet, kai grįžti, traukia nauji potyriai, – tuo metu „Delfi“ juokdamasis pasakojo A. Mockus. – Aurimą Valujavičių stebėjau nuo pat jo kelionės pradžios. Buvau įsitikinęs, kad jis tą padarys, nors buvo tokių, kurie žegnojo. Buvo įdomu jį sekti, labai sudomino Aurimo valtis – nebuvau anksčiau tokių matęs.
Su laiku pradėjau galvoti, ką jis darys toliau – irkluos per Ramųjį ar ne? Ėmiau domėtis, žiūrinėti valtis. Žinoma, tokiu pačiu maršrutu negali plaukti, turi būti kas nors įdomesnio. Supratau, kad nežinau lietuvių, kurie valtimi būtų perplaukę Ramųjį. Galvoju, reikia išdrįsti tai padaryti ir padėti ant to tašką.“
Daugiau naujienų skaitykite čia.