Jau sausio 22 dieną startuoja Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnybos parama prekių ženklų ir dizainų registracijai. Intelektinės nuosavybės apsaugai kompensuoti numatytas 23 mln. Eur fondas, kuris mažoms ir vidutinėms įmonėms bus paskirstytas eiliškumo tvarka. Lėšų kiekis didelis, todėl besikreipiančių dėl paramos skyrimo įmonių kasmet vis daugėja.
Pernai paramos skyrimas baigėsi mėnesiu anksčiau nei planuota – lapkričio 10 d. vietoj numatytos gruodžio 8 d. Šie paramos skyrimo metai – paskutiniai, paramos populiarumas augo, todėl spėjama, kad šiemet jos skyrimas gali baigtis dar anksčiau. Prisijunk prie būrio mažų ir vidutinių įmonių iš Lietuvos vienas pirmųjų ir gauk paramą, kuri palengvins prekių ženklo ar dizaino registracijos finansinę naštą. Skaityk toliau, kaip ir kodėl tai padaryti.
Paramos skyrimo sąlygos
Parama prekių ženklų ir dizainų registracijai yra dotacijų schema, kurios tikslas – padėti mažoms ir vidutinėms įmonėms apsaugoti savo intelektinės nuosavybės, o būtent prekių ženklų ir dizaino, teises. Ši pagalba teikiama skiriant finansinę paramą, kuri 90 proc. kompensuoja “IP Scan” paslaugą (iki 1350 Eur), 75 proc. registraciją nacionaliniu ir EU lygiu (iki 1000 Eur), 50 proc. registraciją tarptautiniu lygiu (iki 1000 Eur). Tokiu būdu prekių ženklo ar dizaino registracijai galima sutaupyti net iki 2350 Eur.
Nurodyta finansinė parama teikiama Europos Sąjungoje registruotoms mažoms ir vidutinėms įmonėms. Paraišką ES Intelektinės nuosavybės tarnybai įmonės vardu gali paduoti jos savininkas, darbuotojas arba įgaliotasis atstovas (pvz., įmonė, teikianti prekių ženklo ir dizaino registracijos paslaugą). Skirta lėšų suma pervedama į nurodytą įmonės banko sąskaitą.
Naujausiais duomenimis 2023 m. dėl paramos kreipėsi 35 tūkst. Europos mažųjų ir vidutinių įmonių. 2022 m. jų buvo 24 tūkst., 2021 m. – 13 tūkst. Augantis paramos populiarumas rodo, kad mažų ir vidutinių įmonių žinomumas apie intelektinės nuosavybės apsaugos būtinybę, siekiant sėkmingos verslo veiklos, kasmet tik didėja.
Parama skirta įmonės augimui
Prekių ženklo ir dizaino registracijos parama startavo 2021 m., kai prasidėjus COVID-19 pandemijai kilo poreikis didinti mažų ir vidutinių įmonių konkurencingumą bei augimą. Įvertinusi tuometines dėl karantino suvaržymų susiklosčiusias aplinkybes, ES Intelektinės nuosavybės tarnyba kartu su Europos Komisija ir ES valstybių narių intelektinės nuosavybės tarnybomis nusprendė, kad būtent intelektinės nuosavybės apsauga yra efektyviausia priemonė nurodytiems tikslams pasiekti.
Įvertinus tai, kad numatytos paramos reikalingumas ir populiarumas tris metus iš eilės augo, kasmet besikreipiančiųjų skaičius didėjo, darytina išvada, kad parama pasiteisino. Kasmet prekių ženklų ir dizaino ES užregistruojama vis daugiau. Visuotinai sutariama, kad būtent prekių ženklo ar dizaino išskirtinumas didele dalimi nulemia bet kurios įmonės konkurencinį pajėgumą, pranašumą ir augimą. Dabartinėje aktyvioje ir gausioje verslo rinkoje, kurioje konkuruoti išskirtinėmis prekėmis ar paslaugomis darosi vis sudėtingiau, tai ypač aktualu mažoms ar vidutinėms įmonėms.
Prekių ženklo apsauga
Prekių ženklais laikomi žymenys, kuriais vienos prekės ar paslaugos atskiriamos nuo kitų panašių prekių ar paslaugų. Prekių ženklai gali būti išreikšti pačiomis įvairiomis priemonėmis ir forma. Pagrindinis jiems taikomas reikalavimas – galėjimas pateikti juos Prekių ženklų registre taip, kad institucijos ir visuomenė galėtų aiškiai identifikuoti, koks objektas yra saugomas.
Prekių ženklai yra saugomi nacionaliniu, ES ir tarptautiniu lygiu. Jų apsaugai galioja teritorinis principas, kuris reiškia, kad prekių ženklas yra saugomas tik toje teritorijoje, kurioje jis registruotas. Todėl siekiant prekių ženklą apsaugoti ne vienoje valstybėje, reikia kreiptis į skirtingų šalių nacionalines intelektinės nuosavybės tarnybas arba inicijuoti prekių ženklų apsaugą ES arba tarptautiniu lygiu. Pirmuoju atveju paraiška paduodama ES Intelektinei nuosavybės tarnybai, antruoju – Pasaulio intelektinės nuosavybės organizacijai.
Dizaino apsauga
Dizainas yra unikalus gaminio ar jo dalies vaizdas, sudarytas iš tokių specifinių savybių kaip linijos, kontūrai, spalvos, formos, tekstūros, medžiagos. Šios savybės išskiria gaminį iš kitų panašių gaminių, suteikia jam pridėtinę vertę, pritraukia vartotoją. Tam, kad dizainas būtų registruotas ir saugomas, jis turi būti naujas ir turėti jį skiriančių individualių savybių. Taip pat negali būti panašus į jokį kitą jau registruotą dizainą.
Kaip prekių ženklų, taip ir dizaino registracijai taikomas teritorinis principas, kuris apibrėžia apsaugos ribas tik toje teritorijoje, kur dizainas yra registruotas. Dizaino registracija taip pat vykdoma nacionaliniu, ES ir tarptautiniu lygiu tose pačiose institucijose, kurios registruojami ir prekių ženklai.
Išradimų apsauga
Taip pat numatomas finansavimas ir išradimų patentavimui. Palyginus su praėjusiais metais, šiemet numatytas ženkliai didesnis finansavimas naujų Europos patentų paraiškų paruošimui ir padavimui – bendra galima kompensuojama suma siekia net 3500 Eur (su 50% kompensacijos intensyvumu).
Būtinybė registruoti intelektinę nuosavybę
Prekių ženklų ir dizaino registracijos procedūros kartais užtrunka, neretai pareikalauja didesnių nei tikėtasi finansinių išteklių. Tačiau šiame skaitmeniniame, naujų technologijų, greitai besikeičiančios verslo aplinkos amžiuje intelektinės nuosavybės apsauga bene vienintelis būdas išvengti idėjų, produktų ar paslaugų kopijavimo ir naudojimo be leidimo, apsaugoti į verslo kūrimą investuotas lėšas. Kad išlaidos prekių ženklo ar dizaino registracijai neišaugtų nepamatuotai daug, verta kreiptis į prekių ženklų ir dizaino registravimą atliekančius METIDA specialistus, kurie nemokamai paruoš dokumentus, užtikrinančius sėkmingą paramos gavimą.
Susidomėję parama kviečiami užpildyti greitą prekių ženklų registracijos formą.