Pastaruoju metu pigęs saulėgrąžų aliejus gali vėl brangti, teigia kai kurie importuotojai, vežantys šią prekę išimtinai iš Ukrainos. Kainų analitikai savo ruožtu sako, kad paklausa tradiciškai auga prieš šventes, tačiau žmonės galimai turi sukaupę aliejaus atsargų.
„Arba nebeliks kalėdinių, naujametinių akcijų, arba būsime priversti kelti kainą“, – sako aliejų importuojančios bendrovės „Lomista“ vadovas Rimvydas Tamošiūnas.
Tai yra viena didžiausių regione saulėgrąžų aliejų importuojančių bendrovių. Pasak „Delfi“ kalbėjusio R. Tamošiūno, įmonė turi sukaupusi rezervo, tačiau jeigu situacija nepasitaisys, gruodis pateiktų nemalonių staigmenų.
Neišspręstas ginčas
„Labai didelė grėsmė, kad galime sutikti šventes be saulėgrąžų aliejaus ir teks naudoti rapsų aliejų ar kitus“, – teigia pašnekovas.
„Lomistos“ vadovas sako, jog Lenkijos ir Ukrainos ginčai dėl transporto koridorių atvėrimo gali atnešti deficitą bei aukštas kainas ir Lietuvos pirkėjams.
„Nuo spalio mėnesio susiduriame su didžiulėmis tiekimo problemomis. Lenkai nenori įsileisti nei ukrainietiškų grūdų, nei kitų produktų ir mašinos stovi: spalio mėnesį buvo 10, paskui jau 15 dienų ant sienos, dabar jau siekia 20 dienų. Turime tokią situaciją, kad spalio 18 dieną yra 3 mašinos išleistos iš gamyklos, tai jos iki dabar dar nepasiekė Lietuvos. Įvertinant, kad artėja gruodžio mėnuo, kad Kalėdos, šventės, kad augs ikišventinė paklausa, tai prognozės labai miglotos“, – sako R. Tamošiūnas.
Dar vienos aliejų importuojančios įmonės „Agrobegalybė“ vadovas Virginijus Borusas vis dėlto sako šiuo metu nematantis problemų.
„Kol kas problemos nėra. Gali taip būti bet kuriuo momentu, bet kol kas aš asmeniškai negaliu nieko komentuoti“, – sako V. Borusas.
Tai nebūtų pirmas kartas
Kainų stebėjimo portalo Pricer.lt vadovas Arūnas Vizickas teigia, kad signalų apie aliejaus tiekimo trikdžius neteko girdėti, tačiau natūralu, kad sutrikimai galėtų nulemti padėtį lentynose.
„Iki šiol kaip tik buvo to aliejaus perteklius ir jo kaina nusirito iki 1,37 už litrą, bet jeigu yra kažkokios naujos logistinės aplinkybės – tuomet gal. Prieš šventes, be abejo, padidėja paklausa, bet iš to, kaip reaguoja vartotojai į visokias akcijėles, tai panašu, kad žmonės yra prisipirkę ir turi atsargos“, – sako A. Vizickas.
Jis priminė, kad saulėgrąžų aliejus jau buvo brangęs anksčiau. „Buvo pabrangęs aliejus iki 3 eurų, bet kol kas tendencijos rodo, kad jis pinga, beveik atsistato į tą ikikrizinį lygį, prieš karą – 99 centus, juda į tą lygį. Reikia pastebėti lentynas ir tada matysime“, – kainų perspektyvą vertina Pricer.lt įkūrėjas.
A. Vizicko teigimu, per pastaruosius metus buvo bent pora paskatų ruošti atsargas.
„Buvo dvi bangos – viena pandemijos pradžioje, labai viską pirko, ir tada 2022 metų vasario 24 dieną prasidėjo karas – vėl visi metėsi į parduotuves pirkti ir aliejus buvo viena iš tų prekių, kurią labai pirko: greito paruošimo makaronai, aliejus, kruopos ir panašūs dalykai. Tai jeigu užsipirko kokių 10 butelių, tai jų taip greitai nesuvartosi“, – sako pašnekovas.
R. Tamošiūnas pripažįsta, kad saulėgrąžų aliejaus kainos išties sumažėjo. Jis aiškina, jog priežasčių joms išlikti aukštoms pastaruoju metu jau nebuvo likę, tačiau viskas gali pasikeisti.
„Kaina krito, nes buvo neblogas – dar nuo pernai metų derliaus – saulėgrąžų likutis, šiemet dar visai neblogas derlius užderėjo, tai realiai nebuvo pagrindo laikyti tų kainų“, – vieną iš kainų mažėjimo priežasčių įvardijo verslininkas.
Anot jo, svarbus ir kitas veiksnys – Kinija. Popandeminė Azijos milžinės ekonomika vis dar atsigauna.
„Prieš kokius trejus ketverius metus kinai pastato keturis penkis tanklaivius ir – Ukrainoje ramūs. Tai ta Kinijos rinka po COVID dar stipriai neatsigauna, tai automatiškai tas aliejus pasiskirsto po Europos Sąjungą, kuri tiek to aliejaus nesunaudoja, kiek Kinija ar trečiosios šalys“, – sako jis.
Saulėgrąžų aliejus spalį buvo 3,6 proc. pigesnis nei rugsėjį, o alyvuogių aliejus brango 3,9 proc.:
Kiek galėtų augti kaina?
Pasiteiravus, ar galima parsivežti šio aliejaus iš kitų kraštų jis teigia, kad iš principo galima, bet reikia įvertinti visus kaštus, tarp jų ir tą pačią logistiką.
„Galima atsivežti iš kitų šalių, bet yra trys produktai: druska, aliejus ir miltai – tai labiausiai vartojami, bet jie labiausiai imlūs logistikai. Prekė sąlyginai pigi, (bet) sunki, ir tai irgi labai smarkiai koreliuoja su kaina“, – sako jis. Kol kas bendrovė naudojasi sukauptu rezervu: „atkrauname, bet gruodžio mėnesio tai velniškai bijome“.
„Deficitas ne vien Lietuvoje, net Bulgarija, Rumunija, kurios kažkiek užsiaugina savo saulėgrąžų: turime paklausimų ir iš bulgarų, sako „gal galite čia mums atvežti?“. Tai natūralu, kada masiškai produkcijos trūksta, tas kelia produkto kainą“, – sako jis.
R. Tamošiūno teigimu, nepalankaus scenarijaus atveju, saulėgrąžų aliejus galutiniam vartotojui galėtų brangti 20–30 proc.
„Čia jau įsijungia aukciono principas. Mes tuo nepiktnaudžiaujame, gerbiame Lietuvos vartotoją ir prekybos tinklus ir, dantis sukandę, kainų drastiškai nekeliame. Bet jeigu gruodžio mėnesį matysime, kad strigs toliau vežimas, (…) tai kainos gali kilti ir 20-30 proc. Taip įsivaizduoju, jeigu per gruodžio mėnesį nesibaigs problemos su lenkais ir neatsidarys sienos“, – sako jis.
Lenkijos vežėjai protestuoja prieš konkurencijos sąlygas ir blokuoja pasienio punktus su Ukraina. Po to, kai Rusija pradėjo plataus masto invaziją Ukrainoje, Europos Sąjunga Ukrainos transporto bendrovėms nebetaikė leidimų įvažiuoti į bloko šalis sistemos.
Lenkijos bendrovės teigia, kad dėl to sektoriuje padaugėjo konkurentų iš Ukrainos, o vietos bendrovių pelnas smuko žemyn, praneša ELTA. BBC sekmadienį rašė, kad protestuotojai per valandą praleidžia po vieną vilkiką iš Ukrainos ir porą – priešinga kryptimi.
Daugiau naujienų skaitykite čia.