Kovo 1-ą dieną Europos Komisija pateikė pasiūlymus modernizuoti vairuotojo pažymėjimų taisykles, įvesti visoje ES galiojantį skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą. Taip pat įvesti naujas nuostatas, pagal kurias būtų paprasčiau užtikrinti tarpvalstybinį eismo taisyklių laikymąsi, pranešama EK internetinėje svetainėje.
Kaip praneša EK, naujosios taisyklės pagerintų visų eismo dalyvių saugumą ir padėtų ES pasiekti savo visiškai saugaus eismo viziją, t. y. kad iki 2050 m. ES keliuose nežūtų žmonių. Jos padėtų vairuotojams geriau pasirengti vairuoti visai netaršias transporto priemones ir važinėti miesto keliais, kuriuose yra didesnis dviračių ir dviračių transporto priemonių eismas bei daug pėsčiųjų.
Pagal naująsias taisykles taip pat būtų leidžiama jauniems vairuotojams įgyti patirties pagal lydimojo vairavimo programą – nuo 17 metų jaunuoliai galėtų mokytis vairuoti ir gauti vairuotojo pažymėjimą. Egzaminą išlaikę 17 metų amžiaus asmenys galėtų pradėti vairuoti vieni nuo 18 metų ir dirbti profesionaliais vairuotojais, kai tik tai būtų įmanoma pagal konkrečioms pareigoms keliamus reikalavimus. Tai padėtų spręsti dabartinio vairuotojų trūkumo problemą.
Pasiūlymu dėl vairuotojo pažymėjimų iš dalies keičiami ir galiojantys ES teisės aktai, nes jį rengiant vadovautasi keliose valstybėse narėse jau taikoma geriausia praktika.
Pagrindinis naujųjų taisyklių tikslas būtų pagerinti kelių eismo saugumą, taikant šias priemones:
– Bent dvejų metų bandomasis laikotarpis egzaminą išlaikiusiems pradedantiesiems vairuotojams ir taisyklė, pagal kurią visiškai netoleruojamas vairavimas išgėrus. Tai labai svarbu, kadangi jauni vairuotojai sudaro tik 8 proc. visų automobilių vairuotojų, tačiau du iš penkių mirtinų susidūrimų sukelia jaunesnis nei 30 metų vairuotojas.
– Leidžiama jaunuoliams laikyti egzaminą ir pradėti vairuoti automobilius bei sunkvežimius lydint kitam asmeniui nuo 17 metų, kad jie įgytų vairavimo patirties.
– Vairuotojų mokymo ir egzaminavimo pritaikymas, siekiant geriau juos parengti situacijoms, susijusioms su pažeidžiamais eismo dalyviais. Tai padėtų padidinti pėsčiųjų, dviratininkų, taip pat elektrinių paspirtukų ir elektrinių dviračių naudotojų saugumą ES pereinant prie darnesnio judrumo mieste.
– Tikslingesnis sveikatos būklės vertinimas, atsižvelgiant į tokių ligų kaip diabetas gydymo pažangą. Vairuotojai taip pat būtų skatinami atnaujinti savo vairavimo įgūdžius ir žinias, kad neatsiliktų nuo technologinės plėtros.
Siekdama supaprastinti vairuotojo pažymėjimų pripažinimą valstybėse narėse, EK siūlo išduoti skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą – tai būtų pasaulinė naujovė. Vairuotojo pažymėjimą būtų daug lengviau pakeisti, atnaujinti ar pasikeisti, nes visos procedūros būtų atliekamos internetu.
Atnaujintose egzaminavimo taisyklėse numatyta atsižvelgti į perėjimą prie visai netaršių transporto priemonių. Siekiama, jog būtų vertinamos žinios ir įgūdžiai, susiję su pažangiomis pagalbinėmis vairavimo sistemomis ir kitomis automatizuotomis technologijomis.
Pradedantieji vairuotojai taip pat būtų mokomi, kokį poveikį jų vairavimo stilius turi išmetamųjų teršalų kiekiui. Galiausiai, žadama pakoreguoti B kategorijos transporto priemonės leidžiamą masę, kad ji būtų pritaikyta alternatyviais degalais varomoms transporto priemonėms, nes visai netaršios transporto priemonės su įmontuota baterija gali būti sunkesnės.
EK pasiūlymu siekiama spręsti šią problemą suteikiant teisėsaugos institucijoms prieigą prie nacionalinių vairuotojo pažymėjimų registrų. Komisija taip pat siūlo stiprinti įsteigtų nacionalinių kontaktinių centrų vaidmenį, kad jie galėtų geriau bendradarbiauti su teisėsaugos institucijomis, tiriančiomis pažeidimus.
Siekiant užtikrinti, kad kelių eismo taisyklių pažeidėjai neliktų nenubausti, būtų įdiegta nauja sistema, pagal kurią vairuotojo teisių atėmimas galiotų visoje ES tais atvejais, kai valstybė narė nuspręstų atimti vairuotojo teises dėl jos teritorijoje padaryto pažeidimo.