Į Lietuvą atvykusį JAV karinio jūrų laivyno flagmaną „USS Kearsarge“ parodė iš vidaus | Kas vyksta Kaune

Į Lietuvą atvykusį JAV karinio jūrų laivyno flagmaną „USS Kearsarge“ parodė iš vidaus

D. Biržiečio nuotr.

Klaipėdos jūrų uoste šeštadienio rytą prisišvartavusį JAV jūrų pėstininkų ekspedicinio dalinio flagmaną „USS Kearsarge“ įgula šiandien parodė iš arti. Beveik 260 m ilgio milžino „viduriuose“ – mažesni laivai išsilaipinimui ir ratuotas karinis transportas, ant denio išrikiuoti vertikalaus kilimo šturmo lėktuvai AV-8B „Harrier“, pasukamų sraigtų MV-22 „Osprey“ ir kiti orlaiviai.

1992 m. pakrikštytas ir po metų aktyvią tarnybą pradėjęs „USS Kearsarge“ (LHD-3) yra „Wasp“ klasės desantinių laivų flagmanas, aprūpintas moderniausia karinės komunikacijos įranga ir įgula, leidžiančia vadovauti visai flotilei.

Pro didžiulius vartus „USS Kearsarge“ gale tiesiai į vandenį galima paleisti trijų tipų desantinius laivus (tarp jų su oro pagalve), skirtus operatyviam karinio personalo išlaipinimui sausumoje arba evakuacijai, aprūpinimo ir humanitarinėms misijoms.

Ant denio, tarnaujančio kaip kilimo ir tūpimo takas – šturmo lėktuvai AV-8B „Harrier“, skirti artimo puolimo pajėgų palaikymui iš oro. Beje, laivas gali gabenti iki 26 JAV karinio jūrų laivyno sraigtasparnių.

Jei galėtų, skraidytų kasdien

„Aš truputį šališkas, esu „Harrier“ pilotas, tad šis orlaivis man arčiausiai širdies ir manau, kad jis yra ypatingiausias šiame laive. Tai šturmo lėktuvas, skirtas dideliu tikslumu naikinti antžeminius taikinius“, – kalbėjo prie laivo gale išrikiuotus „Harrier“ pristatęs kapitonas Josephas Ronnie Ruthas.

Kaip įvardijo pilotas, šio lėktuvo išskirtinumas – gebėjimas kilti ir tūpti vertikaliai arba esant labai trumpam kilimo takui (vadinamasis V/STOL orlaivis). Ant „USS Kearsarge“ skrydžių denio „Harrier“ gali nusileisti tiesiog vertikaliai, o tai pajėgoms suteikia nepaprasto lankstumo. Lėktuvas išsiskiria lyginant su kitais JAV naudojamais kariniais orlaiviais ir, pašnekovo galva, yra šaunus.

JAV karinis laivas USS Kearsarge
AV-8B „Harrier“ yra vienas nedaugelio sėkmingų ir gana plačiai naudojamų vertikalaus kilimo kovinių lėktuvų / D. Biržiečio nuotr.

Lėktuvo plokštumos kontroliuojamos hidrauline sistema, o ne kompiuterizuota, kai piloto įvestis keliauja per procesorių. Kiekvienas piloto veiksmas su vairalazde „Harrier“ orlaivį valdo tiesiogiai, dėl to pilotuoti šį lėktuvą kiek sudėtingiau, bet ir patirtis unikalesnė.

„Mes galvojame, kad tai nemenkas iššūkis, tačiau neabejotinai apdovanojantis. Treniruojamės kiek tik galime, praktikuotis reikia daug, nes kovinio lėktuvo pilotavimas – greit dūlantis įgūdis. Jeigu neskraidai reguliariai, įgūdžiai pradeda atrofuotis santykinai greit. <...> Kartais dėl oro sąlygų skrydžiai gali būti draudžiami, bet mėgstame treniruotis ir sunkiomis aplinkybėmis“, – paaiškino J. Ruthas.

Skrydžių operacijos nuo viršutinio denio vykdomos „USS Kearsarge“ esant atviroje jūroje, kartais jūrinės valstybės, J. Rutho teigimu, labai malonios, kartais šiurkštesnės, tačiau pilotai siekia tobulėti nuolat.

„Tikslas – skraidyti kiekvieną dieną ir tai darytume, jei tik galėtume, bet dėl įvairių priežasčių ne visad įmanoma“, – pažymėjo pašnekovas.

Nepakeičiama JAV karinio jūrų laivyno dalis

Paskutinis prieš maždaug dvi savaites „USS Kearsarge“ lankytas uostas buvo Helsinkio, Suomijoje. Kur flagmanas plauks toliau, dar bus paskirta ir paskelbta – paprastai apie kitą tikslą įgulai pranešama dieną prieš išplaukiant.

„USS Kearsarge“ yra amfibijos puolimo laivas. Tai apima kelis dalykus, bet iš esmės esame daugiafunkciame, įvairias užduotis atliekančiame laive. Kaip įprastas lėktuvnešis, galime organizuoti oro operacijas, priimti ir pakelti lėktuvus ir sraigtasparnius.

Taip pat turime galimybę iš laivagalio paleisti amfibinius laivus ir pakrantėje labai greitai išlaipinti pajėgas su technika. Beje, esame laivas-ligoninė, galime priimti iki pusės tūkstančio sužeistųjų, padėti užklupus uraganams, stichinėms nelaimėms“, – nurodė laivo 1 klasės pareigūnas Jacobas Richardsonas.

„USS Kearsarge“ desanto pratybos Trumsėje, Norvegijoje / JAV karinio jūrų laivyno nuotr.

Anot jo, „USS Kearsarge“ praktiškai gali būti prie bet kurio kranto bet kuriuo metu ir atlikti paskirtas užduotis. Laivas pajėgus tupdyti „Harrier“ ir F-35 naikintuvus. F-16, F-18, F-14 skirti didesniems lėktuvnešiams arba kyla iš žemės bazių.

J. Richardsono teigimu, JAV karinis jūrų laivynas „USS Kearsarge“ yra nustatęs 50 metų „galiojimo laiką“, tad technika dar tik persirito į antrą gyvavimo pusę. Maždaug tokiu metu laivas būna iš pagindų atnaujinamas, suremontuojamas ir tarnauja toliau. Vis dėlto, konkrečių atnaujinimo planų Klaipėdoje apsilankiusiam desanto flagmanui šiuo metu nėra.

„Amfibijos puolimo laivas yra fundamentali JAV karinio jūrų laivyno dalis, tai daugialypė transporto ir karinių misijų kontrolės priemonė, suteikianti neįkainojamą paspirtį bet kurios valstybės pakrantėje“, – pareigūnas patikino, kad iki nurašymo laivas nuplauks dar daug jūrmylių.

Pilnas triumas technikos

Puolimo palaikymo sistema „USS Kearsarge“ laive koordinuoja tiek vertikalų, tiek horizontalų karių, krovinių ir transporto priemonių judėjimą. Vienbėge sistema, judančia iki 3 m/s greičiu, kroviniai perkeliami į daugiau nei 1,26 tūkst. kv. m ploto triumą, pro didžiulius vartus laivagalyje atsiveriantį tiesiai jūron.

Čia kariai ir kroviniai keliami į desantinius laivus, kuriais transportuojami į krantą. Laivai su oro pagalve gali tiesiog „išskristi“ iš sauso žemutinio denio, o įprasto desantinio vandens transporto manevravimui laukan triumas gali būti dalinai užtvindytas.

JAV karinis laivas USS Kearsarge
Triume – desanto laivai ir karinė sausumos technika, kuri operatyviai gali būti perkelta į krantą / D. Biržiečio nuotr.

Sraigtasparniai iš angarų ant viršutinio denio pakeliami dviem masyviais denio kraštuose sumontuotais liftais, krovinius aptarnauja kiti trys dideli liftai. „USS Kearsarge“ ginkluotas moderniomis NATO priešlėktuvinėmis raketų sistemomis ir gali priešintis tiek pavojui iš oro, tiek iš vandens.

Pasiryžę užtikrinti saugumą Baltijos jūroje

Žurnalistams apžiūrėjus laivo vidų, 14.30 val. surengta oficiali pasveikinimo ceremonija, kurioje laivo misiją bei JAV ir Lietuvos karinį bendradarbiavimą plačiau pristatė krašto apsaugos ministras Arvydas Anušauskas, Lietuvos kariuomenės vadas Valdemaras Rupšys, „USS Kearsarge“ vadas kapitonas Thomas F. Fosteris, JAV ambasadorius Lietuvoje Robertas S. Gilchristas.

„Jų buvimas šiandien čia, Klaipėdos uoste, kuomet tęsiasi siaubinga Rusijos agresija prieš Ukrainos žmones, demonstruoja Jungtinių Valstijų ryžtą ir lyderystę užtikrinant saugumą ir šiame Baltijos regione, ir, žinoma, Baltijos jūroje“, – pirmadienį prieš apsilankymą JAV laive žiniasklaidai sakė ministras.

A. Anušausko teigimu, saugumas jūrinėje dimensijoje ir šio laivo dislokavimas, buvimas šiame regione „padeda užtikrinti judėjimo laisvę Baltijos jūroje, be abejo, siunčia žinutę agresoriui“.

R. S. Gilchristo teigimu, šis JAV laivas Baltijos jūroje yra jau keletą mėnesių, dalyvavo „Baltops“ pratybose ir demonstruoja NATO viršūnių susitikime Madride išreikštą poziciją stiprinti regiono saugumą.

„Mūsų įsipareigojimas ir NATO įsipareigojimas yra ne tik kalbant apie sausumos teritoriją, bet ir apie Baltijos jūrą, kuri yra pagrindinis prekybos, laivybos, komercijos ir gynybos koridorius“, – kalbėjo diplomatas.

Kaip anksčiau skelbė Krašto apsaugos ministerija, tokio dydžio karinio laivo Lietuvoje dar nėra buvę. Jo ilgis – 257,3 metro, plotis – 60,1 metro, grimzlė – 10,5 metro. „USS Kearsarge“ ginkluotas standartine „Wasp“ klasės daugiafunkcinio amfibijos puolimo laivo ginkluote.

Laivo įgulą sudaro daugiau nei 2 tūkst. narių, kurių nuolat būna iki 1,5 tūkst. Nuo tarnybos pradžios JAV karinio jūrų laivyno flagmanas dalyvavo misijose visame pasaulyje.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA