Gyventojai dalijasi sąskaitomis už elektrą: vieni džiaugiasi, kitiems rankos ir kojos dreba | Kas vyksta Kaune

Gyventojai dalijasi sąskaitomis už elektrą: vieni džiaugiasi, kitiems rankos ir kojos dreba

delfi.lt 2022/08/14 10:21
Asociatyvi / DELFI nuotr.

Šią savaitę daugiau kaip 660 tūkst. nepriklausomą elektros tiekėją pasirinkusių Lietuvos namų ūkių sulaukė savo pirmųjų sąskaitų už elektros energiją. Vartotojai dalijasi savo gautomis sąskaitomis ir stebisi dvigubai išaugusiomis sumomis.

Sąskaitos išaugo du kartus

Delfi skaitytojai pasidalijo savo gautomis sąskaitomis už liepos mėn. suvartotą elektrą. Kai kuriuos atvejus pakomentavo Lietuvos energetikos agentūra (LAE).

Vartotoją iš Telšių liepos mėn. elektros sąskaita išgąsdino. Jo teigimu, pasirašius sutartį (planas „Išmanus“) su „Ignitis“ sąskaita išaugo dvigubai. Birželį už 250 kWh jis mokėjo 50 Eur, o liepą už 300 kWh – 131 Eur. Jo teigimu, net ir su valstybės kompensacija kWh kaina – 0,37 Eur.

„Jei planas „Išmanus”, tai jo elektros energijos 1 kWh kaina yra susieta su Nord Pool biržoje nustatyta elektros energijos kaina. Biržoje kainos keičiasi, todėl ir mokama kaina už 1 kWh kiekvieną mėnesį keisis, priklausomai nuo praėjusio mėnesio elektros energijos kainos biržoje. Kaina biržoje nuo gegužės mėn. didėjo beveik 2 kartus“, – komentuoja LEA.

Vartotojas iš Joniškio raj. pasakoja, kad prieš sudarant sutartį su nepriklausomu tiekėju „Ignitis“ už elektrą (1 kWh) mokėdavo 0,189 Eur dieniniu tarifu ir 0,124 Eur naktiniu tarifu, dabar – atitinkamai 0,46 Eur ir 0,43 Eur. Taigi elektros kaina pakilo apie 3 kartus.

„Šiuo atveju nurodytos kainos (0,189 Eur/kWh dieniniu tarifu ir 0,124 Eur/kWh) yra iki liepos mėn. galiojusios visuomeninio tiekimo kainos, kurios buvo taikomos tiek II, tiek ir III etapo vartotojams. Nuo liepos mėn. II etapo vartotojams reikėjo sudaryti sutartį su nepriklausomu elektros energijos tiekėju.

Todėl, sudarius sutartį, reikia mokėti už elektros energiją joje nurodytomis kainomis. Be to, pasirinkus nepriklausomą tiekėją, kuris siūlė aukščiausias kainas, reikės mokėti daugiau. Yra tiekėjų, kurie siūlė ar siūlo palankesnius elektros energijos tarifus“, – aiškina LAE.

Liepą iš nepriklausomo tiekėjo „EGTO Energija“ vartotojas gavo 118 Eur sąskaitą, kuri paskaičiuota jau pritaikius valstybės kompensaciją. Paskaičiavus energijos suvartojimą pagal birželio kainas, jis tikina būtų mokėjęs 50 eurų, arba 135 proc. mažiau.

„Pagal pateiktą informaciją neįmanoma įvertinti, kokią sąskaitą turėtų gauti vartotojas. Tam reikėtų žinoti gyventojo suvartojimą ir turimas sutarties sąlygas. EGTO siūlo planus tik susietus su Nord Pool biržos elektros energijos kaina.

Kaina kinta valandomis, o vartotojai suklysta manydami, kad Nord Pool biržos nurodyta elektros energijos kaina yra galutinė, nes pateikiama kaina yra be PVM bei skirstymo ir persiuntimo mokesčio. Jeigu vartotojo nuomone, tiekėjas neteisingai apskaičiavo kainą, pirmiausiai reikia kreiptis į tiekėją“, – pažymi LAE.

Vilnietis, pasirinkęs „Perlo Energiją“, birželį sunaudojo 303 kWh elektros ir mokėjo 45 eurus, o liepą sunaudojo 310 kWh elektros už 82 eurus. Taigi kaina išaugo beveik dvigubai.

„Šiuo atveju yra neaišku, ar su „Perlo energija“ sutartis sudaryta nuo liepos mėn., ar anksčiau bei koks planas buvo pasirinktas. Tačiau, sudarius sutartį su nepriklausomu tiekėju, reikės mokėti sutartyje nurodytomis kainomis. Jei sutartis galiojo ir anksčiau (ne nuo liepos mėn.), reikėtų aiškintis su tiekėju dėl kainos padidėjimo priežasties“, – teigia LAE.

Moteris dalijasi liepos mėn. sąskaita: „Pasirinkau „Igničio“ planą rinkos kainomis. Liepos mėn. sąskaitoje: naktinis tarifas – 0,34 Eur, dieninis – 0,37 Eur. Iki tiekėjo pasirinkimo mokėjau: naktinis 0,124 Eur, dieninis – 0,189 Eur. Tai va, kokia „laimė“.

Dreba rankos ir kojos

2 vaikų mama Kelmės rajone feisbuke dalijosi savo patirtimi ir elektros sąskaita, kuri išaugo dvigubai.

„Keletą dienų pavėlavusi deklaruoti elektros skaitliuką jį deklaravau truputį vėliau. Čia jau mūsų bėda, supratome kad turėsime sumokėti pagal naujus įkainius. Atsidariusi el. paštą pamačiau, kad vietoje turimos sumos, kai mokėdavome po 150 eurų per mėnesį už 800 kWh, dabar už tiek pat atėjo 330 eurų sąskaita.

Nieko nelaukusi skambinau „Ignitis“, ESO, klausiau: gal nepasitvirtino mūsų sutartis, ar bloga sutartis, gal kur nors įsivėlė klaida. Gavau atsakymą: viskas gerai – sutartis pasirašyta, ir jums priklauso ši suma – 47 centai už kilovatvalandę.

Kokia mano nuotaika: rankos ir kojos dreba. Klausimas – ar netektų visiškai atsisakyti elektros ir kiek mes leisime lipti ant sprando. Mes nenorime mokėti tokių sumų. Kiek domėjausi situacija kitose šalyse, nes mes gyvenome ir Norvegijoje, ir Airijoje, – ten tokių sumų nėra. Kodėl Lietuvoje mes mokame tokias sumas ir kaip dirbančioms jaunoms šeimoms reikia išgyventi?“ – emocionaliai klausia jauna mama.

Tokiu pačiu tarifu už elektrą moka ir Vilniuje, Senamiestyje, gyvenanti moteris. Tik ji naudojasi dviejų skalių skaitikliu: dienos skalė – 0,46 Eur/kWh, naktinė – 0,43 Eur/kWh. Dienos metu sunaudojusi 177 kWh liepos mėn. sąskaitoje – 82 Eur, o naktį sunaudojusi 160 kwh – 69 Eur. Jau išskaičiavus valstybės kompensaciją, bendra sąskaita – 124 Eur.

Vis dėlto yra ir patenkintų vartotojų, kurie sutartis su tiekėju sudarė daug anksčiau ir elektros kainą fiksavo dviem metams iki 2022 m. spalio pabaigos.

„Pasirašiau sutartį su „Ignitis“, kai tik atsirado galimybė 2020 m. Panašu, kad neprašoviau: už 370 kWh – 56 Eur, 1 kWh kaina – 0,145 Eur“, – džiaugiasi vyras.

„Ignitis“: kaltos aukštos elektros kainos biržose

„Ignitis“ ryšių su visuomene projektų vadovė Laura Beganskienė paaiškina sąskaitų augimo priežastis.

„Šiuo metu dėl karo Ukrainoje ir Rusijos veiksmų gamtinių dujų rinkose, elektros kainos pasiekė dar nematytas aukštumas. Nuo pat metų pradžios elektros kainos biržose augo, to rezultatą dabar matome klientų gautose sąskaitose.

Apie 500 tūkst. mūsų klientų liepos 1 d. baigėsi visuomeninis tiekimas ir prasidėjo nepriklausomas elektros energijos tiekimas. Iki liepos 1 d. valstybės nustatyta visuomeninio elektros energijos tiekimo kaina, turintiems dviejų laiko zonų skaitiklį, buvo 18,9 ct/kWh dieną ir 12,4 ct/kWh naktį, o nuo liepos 1 d. prasidėjus nepriklausomam elektros energijos tiekimui, kilovatvalandės kaina yra tokia, su kokia gyventojas sutiko, sudarydamas sutartį su pasirinktu nepriklausomu tiekėju“, – komentuoja „Ignitis“ atstovė.

Joniškietis nesupranta: ar tai klaida, ar sukčiavimas

Ji plačiau pakomentavo antrąjį vartotojo iš Joniškio raj. atvejį.

„Minimos kainos už kilovatvalandę nėra teisingos. Laiške pateiktos kainos yra be kompensacijos, t. y. iš tikrųjų kliento kaina yra 9ct/kWh mažesnė: dienos skalė – 46 ct/kWh, taikoma kompensacija 9ct/kWh, taigi iš viso – 37 ct/kW; nakties ir savaitgalio skalė – 43 ct/kWh, taikoma kompensacija – 9 ct/kWh, todėl galutinė kaina – 34 ct/kWh.

Klientas yra pasirinkęs planą „Išmanus“, tad moka pagal einamojo mėnesio biržoje susiformavusios kainos vidurkį, tad galutinė kilovatvalandės kaina kiekvieną mėnesį šį planą pasirinkusiems klientams gali skirtis“, – aiškina L. Beganskienė.

Joniškietis pasakoja susidūręs su dar viena problema. Jo teigimu, birželio pabaigoje jis deklaravo skaitiklio rodmenis, o apskaičiuotas mokestis – 135,35 eurų – buvo sumokėtas pagal „Ignitis“ pateiktą sąskaitą liepos pradžioje.

„Liepos pabaigoje deklaravome skaitiklio parodymus jau nepriklausomam tiekėjui („Ignitis“ – red.). Rugpjūčio pradžioje gavome el. laišką, kad visuomeniniam tiekėjui („Ignitis“ – red.) susidariusi permoka, kurią reikia atsiimti banke. Likome nustebę, nes visada atidžiai mokėdavome pagal skaitiklio rodmenis“, – sako gyventojas.

Vyras dar labiau nustebo, kai atėjo jau nepriklausomo tiekėjo 405,83 Eur sąskaita.

„Ignitis“ grąžino sumokėtus 135,35 euro už birželio mėn., o liepą pagal naujus tarifus paskaičiavo už birželio ir liepos mėnesius. Skirtumas – daugiau kaip 270 Eur. Ar tai klaida, ar tiesiog sukčiavimas – neaišku, nes susisiekti su „Igničiu“ nei telefonu, nei el. paštu neįmanoma. Neatmestina, kad gali tekti kreiptis į teisėtvarką“, – piktinasi vyras.

„Ignitis“ atstovė paaiškina, kodėl permoka buvo grąžinta.

„Minimu atveju svarbu tai, kad nurodyto objekto visuomeninio tiekimo sutartis buvo kito žmogaus vardu, t. y. skaitytojo sutuoktinės vardu, o nepriklausomo tiekimo sutartis sudaryta jau skaitytojo vardu, todėl permoka grąžinta, o ne perkelta į nepriklausomo tiekimo sutartį. Sutarties savininkas visuomeniniame tiekime nėra tas pats asmuo, kaip nurodyta nepriklausomo tiekimo sutartyje.

Visi buitiniai vartotojai, kuriems nuo liepos 1 d. prasidėjo nepriklausomas elektros energijos tiekimas, iki birželio paskutinės dienos turėjo atsakomybę deklaruoti elektros skaitiklių duomenis. Minimu atveju mokėjimas ir deklaravimas buvo atliktas liepos 4 d., t. y. po to, kai visuomeninio tiekimo sutartis jau buvo nutrūkusi. Dėl to mokėtina suma už suvartotą ir deklaruotą elektros energiją apskaičiuota jau pagal nepriklausomo tiekimo kainą“, – pažymi L. Beganskienė.

Vilnietė: kodėl negaliu pasinaudoti pasiūlymu Perlo klientams?

Dar viena vilnietė pasakoja norinti pasinaudoti „Ignitis“ pasiūlymu „Perlas Energija“ klientams, nes nėra patenkinta dabartiniu savo planu. Ji sudariusi nefiksuotos kainos planą ir už liepą sulaukė 70,5 Eur sąskaitos. Ji pasidalijo susirašinėjimu su „Ignitis“ konsultantu, kuris informavo, kad to padaryti negalima.

L. Beganskienė patikino, kad visi gyventojai, norintys pasinaudoti pasiūlymu, gali tai padaryti.

Kas lemia tokias elektros sąskaitas?

Energetikos sprendimų bendrovė „Elektrum Lietuva“ atkreipia dėmesį, kad sutartyje su elektros įmone įtvirtintas tarifas sudarys nors ir didžiausią, bet ne galutinę elektros kainą, kurią gyventojai matys savo sąskaitose.

„Elektros vartotojai dar dažnai galvoja, kad ta kaina, kuri nurodyta sutartyje su jų pasirinktu tiekėju, ir yra galutinė elektros kaina, kurią jie mokės. Pačios elektros kainos tarifas sudarys didžiąją dalį, tačiau vartotojas turi apmokėti ir elektros perdavimo paslaugą, kurios dydį reguliuoja ir nustato valstybė.

Atsižvelgiant į rekordiškai dideles elektros kainas, į galutinę sąskaitą bus įskaičiuota ir valstybės antrąjį šių metų pusmetį taikoma kompensacija, jei elektros tarifas yra ne mažesnis nei 24 centai už kilovatvalandę“, – pranešime žiniasklaidai cituojama įmonės Rinkodaros ir produktų vystymo vadovė Neringa Petrauskienė.

Pasak jos, Energetikos skirstymo operatoriaus (ESO) kainos dalies nepriklausoma elektros tiekėja niekaip nekeičia, nes ji tik surenka ją iš vartotojų ir savo ruožtu perveda ESO.

„Vartotojams šis momentas nėra labai akcentuojamas, todėl natūralu, kad žmonės savo lūkesčius susieja su elektros tarifu sutartyje ir nebūna patenkinti tuo, kad sąskaita yra didesnė. Mes irgi negalime jos prognozuoti klientams, ypač tiems, kurie pasirašo ilgalaikes sutartis, nes ESO skirtos dalies dydis reguliuotojo peržiūrimas kas pusę metų“, – teigia nepriklausomo tiekėjo atstovė.

N. Petrauskienė atkreipia dėmesį į dar vieną niuansą, kuris taip pat gali lemti liepos mėnesio elektros sąskaitos dydį.

„Liepos 1 dieną įvykusiam II etapo elektros vartotojų perėjimui į laisvąją rinką buvo skiriama daug dėmesio. Taip pat ne vieną kartą priminta, kaip svarbu deklaruoti suvartotos elektros kiekį paskutinėmis birželio mėnesio dienomis. Ar sunaudotos elektros kiekį visi pas nepriklausomus elektros tiekėjus perėję namų ūkiai tvarkingai deklaravo ir liepos mėnesio pabaigoje? Abejočiau.

Vadinasi, jiems sąskaita bus paskaičiuota atsižvelgiant į jų suvartojimo metinį vidurkį. Jį objektyviai kelia elektrai imlus praėjęs šaltasis sezonas, todėl gauta sąskaita atspindės didesnį suvartotų kilovatvalandžių kiekį“, – pažymi „Elektrum Lietuva“ atstovė.

Daugiau naujienų skaitykite čia.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA