Kaip konkrečiai nuo 2027 metų bus ribojamas 17 metų senumo ir senesnių automobilių registravimas, kol kas neaišku. Svarstoma griežtinti reikalavimus tokių automobilių techninei apžiūrai ir registracijai, teigia aplinkos viceministrė Raminta Radavičienė. Kol kas neaišku ir tai, koks automobilių taršos mokesčio modelis, vietoje anksčiau atmesto, ateis į Seimą. Galbūt tai paaiškės rudenį.
Praėjusią savaitę Vyriausybė patvirtino Aplinkos ministerijos pateiktą, atnaujintą Nacionalinio oro taršos mažinimo planą, kuriame iškeliamas tikslas Lietuvoje pereiti prie mažiau taršių transporto priemonių.
Viso to ketinama siekti įtvirtinant teisinį reglamentavimą, skatinantį mažiau taršių kelių transporto priemonių įsigijimą ir registravimą.
Konkrečiai siūloma priemonė aprašoma taip: „Transporto priemonių registracijos mokesčiu riboti Euro 4 ir žemesnių emisijos klasių transporto priemonių registravimą.“
Teigia, kad senų automobilių atsisako kitos šalys
Ši priemonė atliepia Vyriausybės siekį nuo 2027 metų riboti taršiausių automobilių patekimą į rinką, teigė R. Radavičienė.
„Šita priemonė – viena iš keliolikos priemonių, kuriomis papildytas valstybinis Nacionalinis oro taršos mažinimo planas, siekiant atliepti Europos Komisijos iškeltus klausimus dėl galimo direktyvinių tikslų nepasiekimo. Ši priemonė nusako Vyriausybės siekį riboti taršiausių automobilių patekimą į rinką nuo 2027 metų, tai yra Euro 4 ir žemesnių klasių“, – atsakyme „Delfi“ komentavo aplinkos viceministrė.
Euro 4 ir žemesnės klasės transporto priemonės yra pagamintos iki 2010 metų, pažymėjo R. Radavičienė ir teigė, kad jos – kur kas taršesnės.
„Jos yra gerokai taršesnės oro taršos požiūriu nei Euro 5 (gamyba nuo 2011 metų), kurios turi pažangius kietųjų dalelių filtrus. Euro 4 transporto priemonės 2027 metais bus 17 metų senumo“, – pridūrė viceministrė.
Riboti 17 metų senumo ir senesnių automobilių registravimą, pasak jos, svarbu siekiant užkardyti senų, taršių, dyzelinu varomų transporto priemonių įvežimą į Lietuvą, nes kitos šalys tokių automobilių esą vis daugiau atsisako.
Konsultuosis
Kaip konkrečiai bus ribojamas senų transporto priemonių registravimas, kol kas neaišku, nors yra pamąstymų.
„Konkretus užsibrėžtos krypties įgyvendinimo modelis kol kas nediskutuotas, priemonės įgyvendinimo pradžia planuojama 2027 metais. Kol kas tik apsibrėžta kryptis.
Mąstoma griežtinti reikalavimus minėtų automobilių techninei apžiūrai ir registracijai. Prieš rengiant teisės aktų pakeitimus dėl konkretaus šios priemonės įgyvendinimo plano bus plačiai diskutuojama su mokslininkais, įvairiomis visuomenės grupėmis“, – tikino viceministrė R. Radavičienė.
Apie taršos mokestį diskutavo
Ji nenurodė, ar teisinį reglamentavimą, skatinantį mažiau taršių automobilių įsigijimą ir registravimą, Aplinkos ministerija ketina inicijuoti dar šioje Seimo kadencijoje.
Gal šią, tik 2027 metais įsigaliosiančią, priemonę ministerija ketina nešti į Seimą vietoje atmesto kasmetinio automobilių taršos mokesčio?
R. Radavičienė tai paneigė.
„Tai nėra pakaitinis mokestis anksčiau Seimui teiktam automobilių taršos mokesčiui.
Dėl automobilių taršos mokesčio pavasarį vyko diskusijos tarp Susisiekimo, Aplinkos ministerijos specialistų ir Vyriausybės patarėjų. Joks konkretus siūlymas šiuo klausimu šiai dienai, mūsų žiniomis, nėra priimtas. Lyderystė šiuo klausimu šiai dienai yra Vyriausybėje“, – komentavo viceministrė.
Dar nežino, kaip atrodys projektas
Įmanoma, kad atnaujintas automobilių taršos mokesčio projektas į Seimą ateis rudens sesijoje, bet kol kas tokio projekto nėra, „Delfi“ nurodė premjerės patarėjas susisiekimo, aplinkos apsaugos ir energetikos klausimais Dalius Krinickas.
„Buvo svarstoma daug alternatyvų, kaip jį būtų galima modifikuoti. Po to, matyt, galbūt dėl laiko stokos ar kitokių priežasčių, pavasario sesijoje nesame gavę atnaujinto projekto, jis nebuvo pateiktas. O dabar rudens sesijos darbų planas kaip tik rengiamas. Kol kas jis (projektas – „Delfi“) nėra įtrauktas, bet paaiškės, matyt, kažkur rugpjūčio pabaigoje. Tada bus tvirtinamas rudens sesijos darbų planas, [matysime], ar tas projektas bus, ar nebus“, – komentavo patarėjas.
Atnaujintą automobilių taršos mokesčio projektą, pasak jo, rengia Aplinkos ir Susisiekimo ministerijos.
Kol kas preliminaraus modelio, kaip galėtų atrodyti automobilių taršos mokestis, D. Krinicko teigimu, nėra.
„Kol kas nėra tokio. Kadangi Vyriausybėje tokio atnaujinto projekto nebuvome gavę, yra keli variantai, kurie buvo svarstyti, bet neturime to vieno projekto, kurį Vyriausybė svarstytų kaip alternatyvą tam, kurį Seimas grąžino“, – pažymėjo ministrės pirmininkės patarėjas.
Iniciatyvos nepalaikė dalis valdančiųjų
Aplinkos ministerijos inicijuotą įstatymą, kuriuo siūlyta atsisakyti automobilių registracijos mokesčio ir palikti tik kasmet mokamą taršos mokestį, Seimas su galimybe tobulinti atmetė šių metų sausį. Iniciatyvos nepalaikė ir dalis valdančiųjų atstovų.
Tuomet aplinkos ministras Simonas Gentvilas pareiškė, kad įstatymo projekto nebetaisys.
„Po šiandienos, man atrodo, apie mokestį nebegirdėsime. <…> Aš nieko netaisysiu dėl automobilių taršos mokesčio“, – teigė S. Gentvilas.
Diskusijos dėl mokesčio persikėlė į Vyriausybę.
Daugiau naujienų skaitykite čia.