Artėja momentas, kai kroviniai iš Baltarusijos sustos: Lietuvos logistikos grandinė neteks per 100 mln. eurų – Kas vyksta Kaune

Artėja momentas, kai kroviniai iš Baltarusijos sustos: Lietuvos logistikos grandinė neteks per 100 mln. eurų

BNS 2021/08/12 14:03
Neveronys
Asociatyvi / R. Tenio nuotr.

Vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų Baltarusijos „Belaruskalij“ produkcija per Lietuvą nebebus pervežama nuo gruodžio, sako susisiekimo ministras Marius Skuodis. Anot jo, tam įtakos turės Jungtinių Valstijų pirmadienį paskelbtos sankcijos Baltarusijai, apimančios ir „Belaruskalij“.

Ministro teigimu, maždaug trečdalis krovinių, kurie keliauja „Lietuvos geležinkeliais“ ir per Klaipėdos uostą, yra trąšos, kurioms taikomos sankcijos.

„Iš vienos pusės galime sakyti, kad sankcijos taikomos JAV subjektams, bet iš praktikos žinome, kad bankai nepriims atsiskaitymų už suteiktas paslaugas Lietuvoje eurais, ne tik doleriais. Įmonės, jeigu yra sankcionuotas subjektas, atsisako su juo turėti bet kokių verslo santykių vengdami rizikos ir galiu tvirtai teigti, kad nuo gruodžio, kai sankcijos įsigalios, trąšos per Lietuvą nustos judėti“, – Žinių radijui ketvirtadienį sakė ministras.

Jis taip pat teigė, jog krovinių srautai iki gruodžio mėnesio mažės, nes daugelis įmonių nori iš karto pasiruošti ir išvengti bet kokių rizikų ir nepatogumų, kurie gali kilti ateityje.

„Paprastas pavyzdys – finansinis kanalas, jei geležinkeliai gabena trąšas, bet atsiskaitymų bankai neleidžia už tas paslaugas, tai jau dėl to nekeliaus. Verslas šitoje vietoje nerizikuos“, – teigė M. Skuodis.

Anot jo, į Europos Sąjungą per Lietuvą gabenamų baltarusiškų trąšų patenka apie 10 proc., o likusi dalis keliauja į Kiniją, Indiją, Braziliją ir kitas šalis. Pasak M. Skuodžio, įvedus sankcijas, kalio trąšų kaina išaugs 80 eurų už toną.

Vėliau ministro atstovė Gabrielė Vasiliauskaitė BNS patikslino, kad tik paskelbus sankcijas, kaina išaugo iki maždaug 600 eurų už toną.

Vis dėlto jis pabrėžė, jog į situaciją reikia žiūrėti kompleksiškai ir negalima skaičiuoti vien praradimų.

„Turime kritinę situaciją pasienyje, kuri valdoma, bet sukelia daug sudėtingų situacijų pareigūnams ir visiems. Prekiauti su tuo režimu, kuris žmones apgavystės būdu siunčia į Europos Sąjungą per Lietuvos sieną, bet jei atsiribotume nuo to ir pažiūrėtume, faktas, kad poveikis bus, mes jį projektavome“, – teigė M. Skuodis.

Komentuodamas „Lietuvos geležinkelių“ padėtį, ministras sakė, kad įmonei svarbu išlaikyti infrastruktūrą, todėl mažėjant krovinių auga jos išlaikymo sąnaudos. Anot jo, norint, jog tarifai nedidėtų, gali prireikti Vyriausybės paramos, tačiau ji priklausys nuo to, kaip „Lietuvos geležinkeliai“ kompensuos praradimus.

Neveronys
Kroviniai Palemone / R. Tenio nuotr.

„Natūralu, kuo daugiau pervežimų, tuo išlaikymo sąnaudos paskirstomos tolygiai tarp visų subjektų, visiems tos sąnaudos yra sąlyginai mažesnės. Jei atsitinka kažkoks šokas, kai labai greitai nutraukiama daug pervežimų ir jei jie nekompensuojami kitais kroviniais, tai infrastruktūros sąnaudos pakyla“, – kalbėjo ministras.

Pasak M. Skuodžio, turėtų būti didinami krovinių vežimai Lietuvos viduje, nuo vilkikų krovinius perkeliant ant bėgių, be to, turi būti didinamas prekių srautas į Vakarus.

„Pradėjome jau vežti komerciniais pagrindais į Kauno intermodalinį terminalą, puspriekabes, konteinerius, tai yra tai, kas šiandien vežama vilkikais. Girdime, kad trūksta darbuotojų, vilkikai nėra tokia ekologiška transporto priemonė kaip geležinkelis, kur galima daug sukrauti ant vieno traukinio ir čia yra potencialas, kur galime kompensuoti praradimus“, – sakė M. Skuodis.

„Lietuvos geležinkelių“ vadovas: gali prireikti apie 60 mln. eurų valstybės paramos

Bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ vadovas sako, kad netekus baltarusiškų kalio trąšų bei kitų baltarusiškų krovinių, grupei gali prireikti apie 60 mln. eurų valstybės subsidijų infrastruktūros išlaikymui.

Mantas Bartuška tvirtina, kad maždaug tiek pajamų „Lietuvos geležinkeliai“ neteks dėl prarastų „Belaruskalij“ trąšų bei kitų krovinių iš Baltarusijos, o visos Lietuvos logistikos grandinė neteks per 100 mln. eurų.

„Panašu, kad artėja tas momentas, kai kroviniai sustos, kas reiškia, kad per metus negausime apie 60 mln. eurų pajamų, o visa Lietuvos logistinė grandinė negaus daugiau kaip 100 mln. eurų pajamų“, – BNS ketvirtadienį sakė M. Bartuška.

„Sumažėjus kroviniams iš Baltarusijos, aišku, reikšmingiausi yra „Belaruskalij“ kroviniai, bet mes šiai dienai jau nebevežame naftos krovinių ir Grodno „Azoto“ krovinių. Mūsų paskaičiavimais, per metus gali reikėti apie 60 mln. eurų infrastruktūros subsidijos“, – aiškino jis.

Pasak „Lietuvos geležinkelių“ vadovo, subsidija reikalinga, kad augančios infrastruktūros išlaidos nebūtų perkeltos kitiems klientams, pirmiausia pramonės, nes kitu atveju reikėtų apie 30 proc. didinti geležinkelių tarifus.

Neveronys
Geležinkelio bėgiai Palemone / R. Tenio nuotr.

M. Bartuškos teigimu, infrastruktūros subsidijavimas Europoje yra įprasta praktika.

„Europoje tai yra normali praktika, iš esmės mes likome paskutiniai, kuriems nereikėjo infrastruktūros subsidjos nuolatinės, nes turėjome gerą portfelį, krovinių konjunktūrą, kuri leido iš savęs išlaikyti infrastruktūrą. Panašu, kad ateina laikas, kai mes turėsime ir Lietuvoje peržengti tą reguliacinį mechanizmą“, – teigė jis.

Anot „Lietuvos geležinkelių“ vadovo, iškilus rizikai prarasti Baltarusijos tranzitą, grupė peržiūrėjo investicijas, optimizavo veiklą, o prijungus europinės vėžės geležinkelį prie Kauno intermodalinio terminalo, startuojama ir su reguliariais traukiniais į Europą.

„Visos tos priemonės perkelti krovinius ir išnaudoti esamą infrastruktūrą labiau leis ateityje galbūt net mažinti subsidijos poreikį iš valstybės. Tikslas, kad ateityje jos visai nereikėtų ir pilnai adaptuotumėmes prie situacijos“, – sakė M. Bartuška.

Jo teigimu, dėl naujų krovinių vyksta diskusijos su Ukraina, taip pat žvalgomasi Turkijos kryptimi.

Europos Sąjunga sektorines sankcijas Baltarusijai, įskaitant kalio trąšų prekybą, paskelbė birželio pabaigoje.

Tačiau tuomet sankcijos įsigaliojo tik apie 20 proc. per Lietuvą keliaujančio tranzito ir tik sutartims, kurios sudaromos po sankcijų paskelbimo.

Pernai „Lietuvos geležinkeliai“ vežė apie 11 mln. tonų „Belaruskalij“ trąšų, o visų baltarusiškų krovinių – apie 18-19 mln. tonų.

Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Rekomenduojami video
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA
  1. Konkurso pavadinimas: „Mieliausio augintinio rinkimai“.
  2. Konkurso organizatorius: MB „KAS VYKSTA“.
  3. Konkurso rėmėjas: KG VET ir QUATRO maistas augintiniams.
  4. Konkursas „Mieliausio augintinio rinkimai“ vyksta 2021 05 03 – 2021 05 30
    • Augintinių nuotraukas galite siųsti 2021 05 03 – 2021 05 16
    • Pirminis balsavimas už visus augintinius vyks: 2021 05 16 – 2021 05 23
    • Finalinis balsavimas už daugiausia balsų surinkusius dalyvius (10 augintinių) vyks 2021 05 24 – 2021 05 30
  5. Prizas skiriamas vienam asmeniui, nepriklausomai nuo to, kiek nuotraukų įkels.
  6. Pagrindinių prizų laimėtojai bus paskelbti 2021 m. gegužės mėn. 30 d.
  7. Dešimt dalyvių, surinkę daugiausiai balsų, bus apdovanoti rėmėjo QUATTRO šunų ir kačių maistu.
  8. Prizai:
    • Šunų kategorija:
      • 1 vieta. Šunų maistas – 60 kg.
      • 2 vieta. Šunų maistas – 30 kg.
      • 3 vieta. Šunų maistas – 10 kg.
      • 4 vieta. Šunų maistas – 10 kg.
      • 5 vieta. Šunų maistas – 10 kg.
    • Kačių kategorija:
      • 1 vieta. Kačių maistas – 30 kg.
      • 2 vieta. Kačių maistas – 20 kg.
      • 3 vieta. Kačių maistas – 10 kg.
      • 4 vieta. Kačių maistas – 10 kg.
      • 5 vieta. Kačių maistas – 10 kg.
  9. Specialus prizas įsteigtas MB „KAS VYKSTA“
  10. Dėl prizų atsiėmimo QUATTRO susisieks su konkurso dalyviais jų nurodytais kontaktais.
  11. Konkurso dalyvis norėdamas dalyvauti konkurse turi pateikti šiuos duomenis: Vardas, Pavardė; El. paštas; Kontaktinis telefono numeris; Augintinis: Šuo / katė / kitas.
  12. Konkurse dalyvaujantys dalyviai sutinka, kad būtų talpinamos ir viešai skelbiamos nuotraukos. Konkurse dalyvauja tik augintinių nuotraukos.
  13. Konkurse dalyvaujantys dalyviai sutinka, kad jų atsiųsta video medžiaga su augintiniais būtų naudojama portalo rengiamoje medžiagoje ir viešinama, tačiau konkurso balsavime nedalyvauja.
  14. Už „Mieliausio augintinio rinkimai” galima balsuoti spaudžiant balsavimo mygtuką. Balsų kiekis yra ribojamas. Iš vieno IP adreso leidžiama balsuoti 10 kartų per parą. Nustačius sukčiavimo atvejį, pasiliekama teisė pašalinti dalyvį ir anuliuoti balsus be perspėjimo.
  15. Tais atvejais kai nepavyksta pateikti nuotraukos per balsavimo formą, galima nuotrauką ir aprašymą siųsti el.paštu konkursas@kasvyksta.lt
  16. Jei atsiunčiamos kelios augintinio nuotraukos, redakcija pasilieka teisę balsavimui teikti vieną nuotrauką savo nuožiūra.
  17. Balsuodamas skaitytojas suteikia konkurso organizatoriui teisę tvarkyti IP adresą konkurso laimėtojo nustatymo ir sąžiningo balsavimo užtikrinimo tikslu.
  18. Kilus įtarimui, kad yra sukčiaujama siekiant surinkti kuo daugiau balsų, redakcija pasilieka teisę pašalinti sukčiaujantį dalyvį iš konkurso.
  19. Konkursas skirtas asmenims ne jaunesniems nei 16 metų.
  20. Konkurso dalyviai ir balsuojantys įsipareigoja laikytis konkurso taisyklių.
  21. Konkurso dalyvis supranta, kad anketoje minimų duomenų pateikimas, jų naudojimas ir viešas skelbimas konkurso metu yra būtina dalyvavimo konkurse sąlyga. Konkurso dalyvis sutinka, kad jo pateikti duomenys būtų publikuojami, viešai skelbiami ir kitaip naudojami dalyvavimo konkurse ir jo laimėtojų nustatymo tikslu. Konkurso dalyviai turi teisę bet kuriuo metu susipažinti su tvarkomais jų asmens duomenimis ir reikalauti juos ištaisyti ar sunaikinti. Dalyviui pareikalavus sunaikinti tvarkomus jo asmens duomenis, dalyvis praranda galimybę toliau dalyvauti konkurse.
  22. Konkurso organizatorius arba rėmėjas pasilieka teisę keisti konkurso taisykles iš anksto viešai apie tai portale KAS VYKSTA informavus dalyvius ir balsuojančius už juos.