Vyriausybei kalbant apie naujus karantino griežtinimo sprendimus, vis garsiau užsimenama ir apie didžiųjų prekybos centrų veiklos ribojimą. Tuo tarpu prekybos centrai, augant susirūpinimui dėl saugumo, ypatingai daug dėmesio skiria prevencinėms priemonėms, pažymi tarptautinė nekilnojamojo turto (NT) valdymo bendrovė „Newsec“.
„Newsec“ tapo pirmąja nekilnojamojo turto valdymo bendrove Baltijos šalyse, kurios valdomiems prekybos centrams (Vilniaus „Ozas“, Kauno „Akropolis“ ir Vilniaus BIG) dar šių metų rugpjūtį buvo suteikti tarptautiniai sertifikatai dėl saugumo reikalavimų COVID-19 atitikimo.
Šis sertifikatas, sukurtas atliepiant Pasaulinės Sveikatos Organizacijos gaires COVID-19 prevencijai, patvirtino, kad prekybos centruose laikomasi visų privalomų prevencinių priemonių, siekiant užtikrinti kuo didesnį lankytojų, nuomininkų ir darbuotojų saugumą, rašoma pranešime žiniasklaidai.
„Esame suinteresuoti prekybos centruose užtikrinti kuo didesnį saugumą, kad mūsų nuomininkų verslai galėtų sėkmingai veikti, o lankytojai saugiai apsipirkti. Lankytojų srautai po pirmojo karantino nesugrįžo į ankstesnį lygmenį, o nuo antrojo karantino įvedimo stebime dar didesnį kritimą – kai kuriuose objektuose srautai sumažėjo daugiau nei per pusę.
Svarbu pabrėžti, kad būtent didžiausi, o ne gyvenamuosiuose rajonuose įsikūrę vadinamieji „kaimynystės“ prekybos centrai, pajuto stipriausią pandemijos poveikį – daugelis žmonių, siekdami maksimaliai sumažinti kontaktų skaičių, renkasi apsipirkti internetu arba mažesnėse parduotuvėse“, – teigia Rida Kalvaitienė, „Newsec“ turto valdymo paslaugų grupės vadovė Baltijos šalyse.
Be ženkliai sumažėjusio lankytojų skaičiaus, R. Kalvaitienė pastebi, kad klientai į prekybos centrą dažniausiai atvyksta turėdami aiškius tikslus ir iš anksto suplanavę pirkinius – tai rodo auganti krepšelio vertė, kai vieno apsilankymo metu pirkėjas aplanko daugiau parduotuvių.
Gyventojai stengiasi iš namų išeiti rečiau, tikslingai apsipirkti ir parduotuvėse praleisti kuo mažiau laiko, nesilankyti su šeimos nariais, neleisti laisvalaikio prekybos centre, ypač kai restoranai, kinai ir pramogos yra uždaryti.
Užtikrina didesnius plotus nei reikalaujama
Pasak R. Kalvaitienės, šiuo metu prekybos centruose yra laikomasi visų Nacionalinio visuomenės sveikatos centro nurodymų ir rekomendacijų, apytiksliai vienam lankytojui, atmetus technines ir pagalbines patalpas, tenka net apie 30 kv. m plotas – tai yra kelis kartus daugiau nei rekomenduojama 10 kv. m norma.
Be to, prekybos centrai pastaruosius keletą metų aktyviai investavę į pramogų ir laisvalaikio erdves, sustabdžius visus viešus renginius, dabar jas laiko laisvas, kas leidžia užtikrinti dar didesnius atstumus tarp pirkėjų.
„Iki šiol kuriant bendras prekybos centrų erdves vyravo poreikis aprėpti kuo daugiau socialinių aspektų, praplėsti prekybos centrų funkcijas, kad šie taptų ne tik apsipirkimo, bet ir žmonių susibūrimų, socializacijos bei laisvalaikio praleidimo vieta.
Šiandien šis aspektas yra labiausiai paliestas pandemijos – neorganizuojami renginiai, o žmonės vengia leisti laisvalaikį uždarose patalpose, todėl dabartinėmis aplinkybėmis šis plotas padeda užtikrinti dar didesnius atstumus tarp žmonių“, – teigia R. Kalvaitienė.
Taip pat specialistė pastebi, jog prekybos centrai viešai skelbia informacija, kada yra mažiausi pirkėjų srautai, kad gyventojai galėtų pasirinkti geriausią vizito laiką.
Stiprinama nuomininkų kontrolė
Nežiūrint į kritusius bendrus prekybos centrų lankytojų srautus, didelis lankytojų kiekis yra iššūkis maisto prekių parduotuvėms, o ne aprangos, avalynės ar kosmetikos prekiautojams. Todėl prekybos centrai stengiasi aktyviai bendradarbiauti su nuomininkais stiprinant saugą.
„Saugos reikalavimų laikymąsi ir veiklos reguliavimo stabilumą užtikrinti yra būtina, kad prekybos centrai veiktų sėkmingai, o tai lemia nuolatinis turto valdytojo ir nuomininkų bendradarbiavimas. Būtent todėl bendrovė pati imasi iniciatyvos prižiūrėti nuomininkus, nors įstatymai to daryti neįpareigoja– nuomininkas pats yra atsakingas už saugumo reikalavimų laikymąsi jo patalpose.
Šiuo laikotarpiu kiekvienas nusižengimas gali turėti labai didelių padarinių visiems verslams ir kiekvienam asmeniškai, tad svarstoma papildyti sutartis su nuomininkais dar keliais reikalavimais ir, esant būtinybei, taikyti sankcijas už centro vidinės tvarkos pažeidimus“, – pasakoja R. Kalvaitienė.
Šventiniu laikotarpiu – ypatingas dėmesys saugumui
Anot jos, nuogąstauti dėl artėjančio šventinių apsipirkimų laikotarpio nereikėtų, nes tam prekybos centrai intensyviai ruošiasi iš anksto – artėjant didžiosioms metų šventėms didinamas apsaugos darbuotojų, kurie prižiūrės tvarką, skaičius.
Vidutiniškai dideli prekybos centrai turi 10 ir daugiau įėjimų, prie kiekvieno iš jų, esant poreikiui, gali budėti apsauga, kuri reguliuos srautus konkrečiu momentu, matuos temperatūrą ir užtikrins, kad visi lankytojai tinkamai dėvėtų veido apsaugos priemones bei dezinfekuotų rankas.
Pasitelkiant išmaniąsias technologijas prekybos centrai visuomet stebėdavo lankytojų srautus, todėl ir dabar gali realiu laiku skaičiuoti bei kontroliuoti, kiek žmonių pateks į patalpas.
Šie sprendimai ypač aktualūs šiam šventiniam laikotarpiui, kai įprastai į prekybos centrus suplūsta minios žmonių, todėl šįmet bus galima realiu laiku reaguoti į situaciją bei riboti lankytojų skaičių konkrečiose prekybos centro zonose.
„Didžiųjų prekybos centrų uždarymo atveju nukentėję liks tiek nuomininkai, tiek lankytojai, tiek darbuotojai. Prekybos centruose veikiantiems verslams šiuo metu ypač svarbi valstybės parama, o šventinio laikotarpio pardavimai kai kuriems jų yra esminė galimybė išsilaikyti.
Todėl šiuo metu priimamus sprendimus reikėtų gerai pasverti ir dirbti ieškant geriausių sprendimų kartu – tiek prekybos centrams, tiek Vyriausybei. „Newsec“ kviečia solidarizuotis tiek verslą, tiek gyventojus ir į pandeminę situaciją šalyje žiūrėti atsakingai bei kartu sulaukti gražių švenčių“, – pažymi R. Kalvaitienė.