Kai iš Skandinavijos ir Vakarų Europos šalių sugrįžę lietuviai stebisi, kad teko mokėti baudas už viršytą 1-3 km/val. greitį, Lietuvoje net tikrinant vairuotojų važiavimo greitį policijos pareigūnų radarai nustatomi didesnei nei 10 km/val. ribai, taip pat sureguliuoti ir momentiniai greičio matuokliai miestuose. Priežastis paprasta – už viršytą 10 km/val. greitį kol kas skiriamas tik įspėjimas. Visgi, panašu, nebeilgai.
Vyriausybei pateikta svarstyti „Vizija – nulis“ programa, kuri numato, kaip eismas Lietuvoje turėtų keistis per artimiausius metus. Vienas numatytų tikslų – mažinti Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimų skaičių, o pirmiausia – sumažinti skaičių tų, kurie viršija leistiną greitį.
Viena priemonių, kurias siūlo Susisiekimo ministerija, numatyti finansinę atsakomybę tiems, kurie leistiną ribą peržengs ir iki 10 km/val. Iki šiol tokiems vairuotojams, nusižengusiems pirmą kartą, skiriamas įspėjimas, o baudą tenka susimokėti greitį viršijus daugiau nei 10 km/val.
Jeigu Vyriausybė šiam siūlymui pritartų, situacija keliuose turėtų keistis jau kitąmet rudenį. Tada, siūloma, tie, kurie aiškina, kad Lietuvoje galima važiuoti 10 km/val. greičiau ir niekas dėl to nenubaus, privalės atleisti akceleratoriaus paminą.
Vidmantas Pumputis, Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas, aiškino, kad šiai dienai bandymas įvesti griežtesnę leistino greičio viršijimo atvejų kontrolę, pavyzdžiui, kontroliuoti, kad leistina riba nebūtų peržengiama nė 1 km/val., reikštų nemažą naštą biudžetui.
„Reikia suprasti ekonominius kaštus. Net ir įspėjimo atveju reikia informaciją apdoroti, ją išsiųsti, o poveikis tik toks, kad kitą kartą toks žmogus viršijęs greitį turės mokėti ne pusę, o visą baudą“, – kalbėjo V. Pumputis.
Pasak jo, tokius argumentus dėsto ir policijos pareigūnai, kurie pabrėžia, kad kai nėra finansinės atsakomybės už greičio viršijimą iki 10 km/val., tai vairuotojai į tai žiūri atlaidžiai, mat traktuoja tokią toleranciją kaip valstybės palaikymą.
„Nuomonių yra įvairių, bet dabar yra aiški žinia, kad ir viršijus greitį iki 10 km/val., būtų skiriama bauda“, – akcentavo pašnekovas, pabrėžęs, kad tai, kokia bauda bus taikoma, kol kas nėra aišku – skaičius paaiškės Vyriausybės diskusijoje.
Anot V. Pumpučio, po to, kai bus numatytos finansinės sankcijos už viršijimą iki 10 km/val., bus galima galvoti ir apie tolesnius žingsnius. Tai yra, numatyti bausmes ir už viršytus 1-3 km/val.
Statistika rodo, kad Lietuvoje leidžiamą greitį gyvenvietėse viršija 55 proc., arba dažniau nei kas antras vairuotojas. Užmiesčio keliuose greičio viršijimo atvejų dar daugiau – nusižengia 67 proc. vairuotojų, arba 7 iš 10.