Europos rinkų valdymą sukoncentravo Lietuvoje: kuo Kaunas pranašesnis už Belgiją? | Kas vyksta Kaune

Europos rinkų valdymą sukoncentravo Lietuvoje: kuo Kaunas pranašesnis už Belgiją?

Organizatorių nuotr.

Tarp pagrindinių Europos žuvies ir jos produkcijos rinkos žaidėjų dar praėjusį dešimtmetį įsiveržusi „Vičiūnų grupė“ pastaraisiais metais visą verslo valdymą vis labiau telkia Lietuvoje. Nors pagrindinė įmonės gamyba sukoncentruota Plungėje, o visame pasaulyje veikia 20 dukterinių įmonių, tačiau strateginiai įmonės verslo valdymo sprendimai priimami iš pagrindinės kompanijos būstinės Kaune.

[galerija kiek=”8″]

Nors gaminių platinimu Europoje bei už jos ribų rūpinasi 20 grupės dukterinių įmonių, būtent Lietuvoje suburti vadybos, gamybos, pardavimų, logistikos, produktų vystymo bei daugelio kitų sričių vadovai diriguoja 60 šalių veikiančiam pusės milijardo eurų verslui. Šiai lietuviško kapitalo kompanijai pavyksta į Kauną pritraukti pasaulinio verslo valdymo kompetencijas turinčius specialistus ir iš čia vystyti bene žinomiausią lietuvišką prekės ženklą užsienyje „Viči“.

Europą maitina iš Plungės, o valdo iš Kauno

1991 m. veikti pradėjusi kompanija strateginiu lygmeniu visuomet valdyta iš Lietuvos – Plungėje veikia 9 fabrikus apimantis vienas didžiausių žuvies produkcijos kompleksų visoje Europoje, o verslas vystomas iš pagrindinės kompanijos būstinės Kaune. Tačiau 2000-aisiais pradėjus žygį į Europos rinkas, būtent Belgijoje įsteigta pagrindinė atstovybė užsienyje, tapusi savotiškais „Vičiūnų“ vartais į visas vakarų rinkas.

Š. Matijošaitis / Organizatorių nuotr.

„Sparčiai augant, prieš 18 metų vien Baltijos šalių ir rytų rinkose „Vičiūnams“ tapo ankštoka. Tuo tarpu tokie prekybos gigantai kaip „Lidl“, „Aldi“, „Carrefour“ ar „Sainsbury’s“ vargiai leisdavosi į kalbas su kelerius metus verslą vystančiais rytų europiečiais, tad plėtrai Europoje buvo įsteigta atstovybė Briugėje, kurioje dirbo belgai. Vakariečiai turėjo įdirbį, patirties ir kontaktų mums svarbiose rinkose. Tai veiksmingai išjudino verslą, pradiniame etape užtikrino spartesnę plėtrą“, – pasakoja pustrečių metų „Vičiūnų grupei“ vadovaujantis Šarūnas Matijošaitis.

Iš pradžių iš Belgijos buvo skverbiamasi į daugelį Vakarų Europos rinkų, vėliau atskiros „Vičiūnų“ produkcijos pardavimo bei platinimo kompanijos įsteigtos Ispanijoje, Vokietijoje, Italijoje, Vidurio Europos šalyse, Jungtinėje Karalystėje, Prancūzijoje.

Nuo eksportuotojų iš rytų iki tarptautinės maisto gamybos kompanijos

„Darbas su didžiausiais pasaulio prekybos tinklais stengiantis atitikti per dešimtmečius šiose rinkose nusistovėjusius gamybos bei klientų aptarnavimo standartus daug davė ne vien kokybės, verslo, bet ir komandos kompetencijų prasme. Dabar mūsų produktų vystymo ekspertai kasmet sukuria dešimtis naujų vakariečių mėgiamų produktų, gamybininkai nesunkiai įveikia „Auchan“, „Aldi“ ir kitų pasaulinių tinklų be perspėjimo rengiamus auditus, o pardavimų vadovai tiesiogiai derasi su tokiomis korporacijomis kaip vokiečių „Lidl“ ar japonų „Marubeni““.

Į klausimą, kas lėmė pokyčius valdyme, „Vičiūnų“ vadovas atsako trumpai – pribrendome tam. Metams bėgant, patirtis leido grupei užsiauginti kompetentingą Lietuvos specialistų kartą, kuri po truputį iš vakariečių perėmė ir jų pačių rinkų valdymą.

„Mes užaugome – kompetencija, patirtimi ir kontaktais daugelyje rinkų. Augdami atsirinkome, kurie verslo principai universalūs visoje Europoje, o kas individualu kiekvienai rinkai. Todėl nuo 2017 m. tiek strateginis, tiek ir taktinis vakarų rinkų valdymas koncentruojamas Lietuvoje. Kita vertus, turime 20 pardavimo ir platinimo įmonių užsienyje, be kurių negalėtume taip plėstis kertinėse valstybėse. Todėl joms skiriame daugiau resursų ir stipriname jų pardavimo, distribucijos, logistikos, rinkodaros kompetencijas – tai yra tos funkcijos, kurias vidaus rinkoje geriausiai atlieka būtent vietos profesionalai, kurie jaučia savo rinką bei pirkėją“.

Lietuviškas „alkis“ – privalumas vakaruose

Dar vienas svarbus faktorius, lėmęs sprendimą perkelti visą verslo valdymą į Lietuvą, buvo motyvacijos, veržlumo, ambicijų skirtumai. Š. Matijošaičio teigimu, galimybę laisvai kurti verslą, juo labiau visoje Europoje, lietuviai turi dar palyginti neseniai, todėl dažnu atveju yra kur kas alkanesni ir veržlesni už vakariečius, kuriems tai – nuo seno prieinamas dalykas.

„Mes geriau toleruojame riziką, imamės drąsesnių neišbandytų sprendimų, o rezultatai rodo, kad jie pasiteisina. Absoliučioje daugumoje situacijų šiandien galime kliautis savo kompetencija bei verslo valdymo sistemomis. Tuo tarpu užsieniečių ir lietuvių derinys grupės kompanijose užsienyje puikiai veikia ne tik laviruojant po vietos rinką, bet ir subalansuojant mentaliteto skirtumus“, – mintimis dalijosi grupės valdybos pirmininkas.

Traukia savirealizacijos galimybės

„Vičiūnų grupė“ yra vienas labiausiai savo veiklą pasaulio rinkose išplėtojusių Lietuvos verslų – bendrovės produkciją galima rasti parduotuvių lentynose bei restoranuose nuo Londono ir Berlyno iki Dubajaus ir Tokijo. Be maisto gamybos, daugiau nei pusšimtyje rinkų plėtojami ir pardavimų, logistikos ir kiti verslai. Grupei priklauso aštuonios dešimtys įmonių, Lietuvoje, Estijoje, Rusijoje bei Ispanijoje veikia keliolika gamyklų, visoje bendrovėje dirba apie 9000 darbuotojų.

Pasak „Vičiūnų grupės“ administravimo direktorės Ramunės Bičkauskienės, tai, jog tokio masto kompanija yra lietuviško kapitalo, o visos valdymo gijos driekiasi į pagrindinę būstinę Kaune, neretai tampa esminiu privalumu pritraukiant geidžiamiausius profesionalus rinkoje.

R. Bičkauskienė / Organizatorių nuotr.

„Lietuva vakariečių seniai atrasta kaip sąlyginai pigios, tačiau itin kvalifikuotos darbo jėgos šalis. Būtent todėl rinkoje netrūksta didžiųjų, veiklą šimtmečiais, o apyvartą dešimtimis milijardų skaičiuojančių JAV, Skandinavijos, Vokietijos ir kitų šalių korporacijų. O kiekgi turime stambių, tarptautiniu mastu išties žinomų lietuviško kapitalo įmonių ar prekės ženklų?“ – retoriškai klausia Ramunė Bičkauskienė.

Būtent tai, pasak jos, kompanijai ir pasitarnauja kaip koziris vis labiau kaistančioje darbo rinkoje. „Baigėsi laikai, kai aukščiausio lygio profesionalą galėjai prisivilioti vien geru atlygiu ir papildomomis naudomis. Laisvė ir savirealizacijos galimybės tarptautiniu mastu yra tai, ką iš tiesų vertina ambicingi vadovai. To sunku tikėtis, kai dirbi milžiniškos užsienio korporacijos filiale – jie dažniausiai aptarnauja vietos rinką arba teikia pakankamai siauros apimties paslaugas tam tikriems regionams. Tokiu atveju tau tiesiog tenka įgyvendinti svetur priimtus sprendimus ir veikti per dešimtmečius nusistovėjusių korporatyvinių normų ribose“.

Lietuvių viziją įgyvendina vakariečiai

„Vičiūnų“ valdymo modelis priešingas – verslo plėtros vizija bei esminiai sprendimai gimsta pagrindinėje būstinėje Kaune. Tuomet vietos rinkose juos įgyvendina belgai, britai, vokiečiai, ispanai, rusai ar italai.

„Ambicingus savo sričių profesionalus, įvairaus lygio vadovus motyvuoja galimybė ne laikytis iš viršaus nuleistų korporatyvinių rodiklių, o patiems tuos rodiklius kurti, prisidėti ne tik prie sprendimų įgyvendinimo, bet ir prie jų paieškos“, – patirtimi dalijasi grupės administravimo direktorė.

Šiuolaikiniam profesionalui ne mažiau svarbi ir dinamiška tarptautinė verslo aplinka, platus verslų pobūdis. „Vičiūnų grupėje“ įprasta, jog darbuotojai naudojasi plačiomis karjeros galimybėmis pačios grupės viduje – tarp skirtingų įmonių, verslų ir net valstybių. Šiuo metu lietuviai vadovauja „Vičiūnų“ įmonėms Vokietijoje, Estijoje, Rusijoje, Ispanijoje, Prancūzijoje.

Tai leidžia perduoti trijų dešimtmečių patirtį žuvies industrijoje ir optimaliai subalansuoti atstovybių užsienyje kolektyvą. Tokia verslo kultūra „be sienų“ grupei taip pat leidžia išlaikyti specialistus, kurių kompetencijai išugdyti bendrovė skyrė daug dėmesio ir lėšų.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA