Lietuvai daugiau šansų pastatyti „Tesla” gamyklą, nei krepšininkams olimpiadoje laimėti auksą | Kas vyksta Kaune

Lietuvai daugiau šansų pastatyti „Tesla” gamyklą, nei krepšininkams olimpiadoje laimėti auksą

Įmonės nuotr.

Ar realu amerikiečių elektrinių automobilių ir atsinaujinančios energijos gamintojo Tesla Motors” įmonės gamykla Lietuvoje? Apie tai LRT radijo laidoje „Ryto garsai” diskutavo žurnalistas Mindaugas Aušra ir verslininkas iš Kauno Vladas Lašas.

Įmonės įkūrėjas Elonas Muskas pernai paskelbė, kad nori statyti „Gigafactory” gamyklą Europoje, kuri gamintų elektromobilių akumuliatorius. Joje dirbs 6 tūkst. darbuotojų, investuos 5 milijardus dolerių ir bus 100 futbolo aikščių dydžio. Pirma gamykla pastatyta JAV, Nevadoje.

Lietuva užsimojo bendrovei siūlyti gamyklą statyti čia. Šios idėjos autorius verslininkas Vladas Lašas.

Pateikiamas žurnalisto M. Aušros ir verslininko V. Lašo interviu.

Kodėl Jūs nusprendėte tapti „Tesla Motors” atėjimo į Lietuvą ambasadoriumi?

Manau, kad mums to reikia. Atsiliepė žmonės ne tik iš Lietuvos, bet lietuviai profesionalai dirbantys kituose kraštuose, daug žinučių, laiškų, kad jei Lietuva tikrai imasi tokių iniciatyvų, gal jie gali kuo padėti, galbūt reikėtų grįžt? Lietuvoje irgi ir iš verslo, ir bendrai iš visuomenės, akademinės bendruomenės, valdžios institucijų – visur jautėsi pritarimas ir noras, kad būtų vystomi dalykai, kurie gali stipriai pakeisti mūsų bendras nuotaikas, ekonominę situaciją, pakeisti migracijos kryptį. Susikūrė jaunimo iniciatyvinė grupė, su kuria jau nemažai padaryta, konkrečius veiksmus parodė ir Vyriausybės atstovai, Seimo Ekonomikos komitetas.

Kas konkrečiai padaryta?

Surinkta informacija kas vyksta, kiek yra padariusios kitos šalys, apžvelgta apie dešimt šalių, kurios išreiškė norą. Surengta diskusija įjungiant įvairių sričių profesionalus: kaip turėtume judėti, kokios mūsų galimybės, padarytas kūrybinių komandų konkursas, kokia žinute galėtume sudominti pasaulio ir tokių kompanijų kaip „Tesla” dėmesį. Bendras visų sutarimas ir visuomenės palaikymas yra, ko gero, svarbiausias dalykas.

Neseniai spaudos konferencijoje jūs su valdžios atstovais pristatėte šią idėją ir „Lietuvos energijos” vadovas Dalius Misiūnas teigė, kad tinkama infrastruktūra yra, pamatavo, kad gamykla tilptų Kruonio teritorijoje, Kaišiadorių rajone. Kalbant apie infrastruktūrą, gamyklai užtenka tik tinkamos teritorijos?

Ne tik teritorija, yra paruošta reguliacinė, teisinė aplinka, kad į teritoriją galėtų lengvai ateiti didelis investuotojas. Ten yra jungtis su energija, elektros tinklais, šalia esanti Kruonio hidroakumuliacinė elektrinė teikia daug galimybių naudoti, praktiškai, vien atsinaujinančią energiją. Tai turbūt viena iš pagrindinių vietų, kurią galėtume svarstyti.

„Investuok Lietuvoje” generalinis direktorius teigia, kad reikia „auksinės kulkos”, jog „Tesla” priviliotume čia. Kokia ta „auksinė kulka” galėtų būti, tuo labiau, kad Ūkio ministras Mindaugas Sinkevičius teigė, kad sėkmės tikimybė nėra didelė.

Tokius tikslus, kurių siekia dar bent 10 Europos šalių, pasiekti nėra lengva, nukonkuruoti, bet įmanoma, tą mes sugebame ne vienoje srityje. Ir niekuomet neatsisakome dalyvauti Olimpiadoje, nors žinome, kad aukso medalių tikimybė, dažniausiai nėra didelė. Šiuo atveju mes irgi turime tiesiog susikaupti, pagalvoti, kurie dalykai mums geriausiai sekasi ir kuo galėtume papildyti tų kompanijų, jų vadovų viziją, kurių dalykų jiems trūksta ir kuo Lietuvoje mes galėtume būti jiems naudingi. Jei Lietuvos ateities vizija sutampa su tų kompanijų, tuomet norime juos kviestis ir kartu dirbti.

Kokie galėtų būti konkretūs Lietuvos pasiūlymai, kokios tos „auksinės kulkos”?

Pirmiausiai tai kvalifikuota darbo jėga, komanda, žmonės, kurie nori tokių darbų, kurie galėtų dirbti kartu ne tik pagal iš anksto nustatytas taisykles, bet dalyvauti kūrime ir vystyme. Turime gerus pavyzdžius kitose srityse su vokiečių kompanija „Schmitz Cargobull”, atėjusia į Panevėžį ar Vilniuje esančia „Termo Fisher Scientific”, jie taip patenkinti savo investicijomis, įkurtais padaliniais Lietuvoje, kad į Lietuvą važiuoja mokytis motininių kompanijų, tų šalių padalinių darbuotojai. Mes sugebame padaryti ne tik kaip reikia, bet dar geriau ir patobulinti. Ateities transportas – natūralus pasirinkimas Lietuvai, tik mums patiems reikia stengtis plačiau tai matyti, reikia įžvelgti kaip šalia jų galėtume sukurti ir savo kompanijas. Mes tikrai pasiruošę dalyvauti naujų technologijų revoliucijose.

Taip, Lietuva pasiruošusi dalyvauti technologijų revoliucijoje, bet kol kas viskas tik diskusijų lygmenyje ir brėžiamos tik ateities matymo perspektyvos. Kalbant apie „Tesla Motors” atėjimą į Lietuvą ir Lietuvos konkurencinį pranašumą. Pažiūrėkime, ką padarė kitos valstybės, pavyzdžiui, Prancūzija jau oficialiai pasiūlė konkrečią vietą, o gyventojai sukūrė vaizdo įrašą, kviečiantį E. Muską atvykti, taip pat siūlo mokestines lengvatas. Reikšmingus žingsnius žengia ir Portugalija, Ispanija, Nyderlandai, Vokietija. Jie turi konkrečius pasiūlymus. Kaip Lietuva su tuo gali konkuruoti?

Pradeda dirbti profesionalų svajonių komanda, po „Investuok Lietuvoje” stogu. Turėtume išgirsti ir oficialiai. Prasidėjus diskusijai, gavau žinutę iš vieno lietuvio, kuris bendravo su vienu artimiausių „Tesla” įkūrėjų E. Musko bendradarbiu, dera paklausti, ar Lietuva būtų svarstytina. Neoficialiame pokalbyje buvo atsakyta: „Kodėl gi ne?”. Dabar turime konkretų tikslą, reikia nuspręsti ar paskirtoje teritorijoje gali vykti tokia gamyba, jei mums reikia išanalizuoti poveikį aplinkai, tą reikia būtinai padaryti. Mes tai padarome su visa koncentruota energija, sumobilizavę visas jėgas ir siekdami kuo greičiau turėti aiškius atsakymus. Tai sujungus galime aplenkti Jūsų minėtas šalis. Nebūtinai didžiausios šalys laimi, tą parodė Airija, Kosta Rika, kažkada pritraukdama „Intel” ir nukonkuruodama didesnes, atrodytų, labiau pasiruošusias šalis.

Kalbant apie Lietuvos pranašumus pasvarstykime, galbūt logistika labai gera, jungia Šiaurės, Rytų, Vidurio Europą. Kas galėtų būti tai, kas sakytų „Teslai”, kad ne Vokietija, o Lietuva?

Mūsų bendras sutarimas ir sprendimų priėmimo greitis. Vyriausybės, valstybės vadovų konkretūs ne tik pareiškimai, bet ir veiksmai ta kryptimi, kada jų reikia.

„Gigafactory”, kaip suprantu, buvo įkurta Nevados valstijoje ne tik dėl mokesčių lengvatos, bet būtent dėl greičio, procedūrų lengvumo, kryptingos valdžios institucijų pagalbos. Lietuva jau seniai skelbia investuotojams: tik ateikite, mes jums viską duosime, padėsime, padarysime. Kai kurie investuotojai atėjimą į Lietuvą skynėsi beveik dešimt metų, atėjo, nusipirko pastatą, pasirodo, pastato negalima nugriauti. Ar čia mes kalbame apie tą greitį ir norą padėti?

Bet galiausiai jūsų minima Legal” istorija parodė spragas, tai gera pamoka ir svarbiausia, kad tas sprendimas rastas. Mes neužstrigome neapibrėžtam laikotarpiui, buvo padarytas architektūrinis konkursas, manau, viskas juda pakankamai greitai į priekį. Nesusipratimai, klaidos, senų biurokratinių procedūrų atodangos gali bet kur įvykti, turime suvokti, kad tai reikia keisti ir imti veikti.

Ar tikite, kad „Tesla Motors” gamykla „Gigafactory” gali atsirasti Lietuvoje?

Tikiu labiau negu tuo, kad mes laimėsime krepšinio medalius artimiausioje olimpiadoje.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA